Houtcv-vorstbeveiliging met aardwarmte

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

zwoer

Houtcv-vorstbeveiliging met aardwarmte

Bericht door zwoer »

Ik ben op zoek naar wat advies van iemand die veel weet van aardwarmtesystemen. Ik heb een houtgestookte cv. Ik ben veel thuis in de wintermaanden dus is niet zo'n enorm probleem maar soms wel lastig dat je niet wat langer weg kan voordat alle leidingen bevriezen. De houtcv gaat natuurlijk uit wanneer je weg bent. Nu had ik laatst een gesprek met iemand over aardwarmte en over hoe dat mss te gebruiken is om dit probleem te verhelpen. Het idee is om een geul te graven van 40m ofzo van 1,5m diep en daar flexibele leiding in en dit aan te sluiten op het cv-systeem, zodat ik wanneer ik langer weg ben het cv leiding water ook door die 40m aarde heen pompt. Op die 1,5m moet de temperatuur constant ongeveer 10 graden zijn begrijp ik. Zou dit idee genoeg zijn om de leidingen vorstvrij te houden? Met een compressor wordt het zo duur aan electra en aanschaf en het is natuurlijk alleen maar voor vorstbeveiliging.
Dutch John

Re: Houtcv-vorstbeveiliging met aardwarmte

Bericht door Dutch John »

Waarom doe je geen antivries op het systeem? Goedkoper, minder werk, er hoeft geen pomp te blijven draaien.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
zwoer

Bericht door zwoer »

Dat is niet echt een optie antivries. Ik heb ook een buffer tussen het systeem van 1000L en het is een open systeem dus wat verdamping, daar is antivries veel te duur voor*
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

http://oliehandel.nl/product/Koelvloeis ... 200-L-2926

http://oliehandel.nl/sites/oliehandel/b ... dgrade.pdf

Zeer dure oplossing idd, maar het is wel goed voor behoud van je systeem.

Ik weet niet of je het kan verdunnen met water naar -15 graden en wat dan de verhouding is.
je hebt hier simpele antivries meters voor die je kunt krijgen bij een automaterialen zaak.
Verwijderd
edvdvoort

Bericht door edvdvoort »

beste,
een oplossing die mi goedkoper uitkomt is voor je weggaat met wintervakantie de boel goed opstoken , buffer op 90 gr .
je leidingen isoleren ( zul je al gedaan hebben) , je radiatoren kranen op een kier en afdekken met een deken b.v.
de houtkachel ventilator cq schoorsteentrek afsluiten .je zult nog versteld staan hoelang het duurt voordat de boel onder de 10 gr komt
ik neem aan dat je buffervat ook goed is geisoleerd en binnen staat.
uit je lijn begrijp ik dat je geen gaskachel hebt.
verder geldt hoe beter je huis is geisoleerd en hoe meer massa binnen de isolatie van je huis zit hoe langer het binnen warm blijft.
wel de cv pomp door laten lopen op 1, de warmte van de cv pomp gaat ook in het water zitten . bevriezen zal zo niet zo snel gebeuren.
maak eens een grafiek van de temperatuurdaling per dag t/o de buitentemperatuur , bv opnemen als je een weekendje weggaat.
ik denk dat een 14 dagen wintersport zelfs bij - 15 gr zo wel te overbruggen is.
optioneel een weinig antivries toevoegen b.v tot - 5 gr (zelf de verdunning in de vriezer uitproberen met thermometer)
veel succes.
ed
ps als toch geld wilt uitgeven overweeg een grotere buffer dat blijft langer warm en geeft je de hele tijd meer stookkomfort
Tim

Bericht door Tim »

Zwoer,

Ik zie maar 2 simpele optie: Als je langer weggaat systeem leeg laten lopen. Of een verwarmingelement en pomp op een vorstbeveiliging zetten in je verwarmingssyteem.

Als je idd goed isoleerd zal deze maar weinig aangaan.

Tim
G.W.

Bericht door G.W. »

Water wat in beweging is bevriest minder snel, zie de eendje die al zwemmend het wak openhouden, dus inderdaad pomp laten lopen.
account verwijderd

Ik denk in dit geval dat leeg laten lopen de goedkoopste en meest veiligste manier is.
Je kunt dan gerust maanden weg blijven zonder enig risico te lopen.

Het nadeel vindt ik wel dat er dan nieuw zuurstofrijk water in het systeem komt wat de
corrosie van het systeem tijdelijk beìnvloed.

Pas heb ik gehoord dat de corrosie van betonstaal wordt voorkomen door een kleine electrische spanning te laten lopen.
Hele gebouwen worden er mee uitgerust. Electriciteit beìnvloed dus wel de corrosie weerstand.
Verwijderd
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Heren,

Zwoer was even vergeten te vertellen dat deze vraag op Klusidee ook al loopt! Nu is dat niet direct het forum met de beste antwoorden, maar goed.

Misschien kun je eerst nog wat over je systeem vertelen en wat plaatjes laten zien? En wat je huidige mate van isolatie is?

Het systeem waar je op doelt is niet direct een aardwarmte systeem, het maakt meer gebruik van de oppervlaktetemperatuur van de aarde dan echte geothermische aardwarmte.

Oorspronkelijk was het een luchtvoorverwarming in de winter en koeling in de zomer. Principe is een buis van 150 tot 250 mm op 1,5 a 2,5 m onder de grond in te graven en daar de ventilatielucht door aan te zuigen. Het wordt wel Aard WarmteWisselaar of Canadeses put genoemd. Helaas voor deze streken minder geschikt, buis moet op afschot blijven liggen ivm condenswater, en de nodige problemen naar sanitaire hygiene (schimmels e.d.).

Vandaar AWW exit, en Bodem WarmteWisselaar.

Zoiets als jij nu wilt. Zoals Bernhard opmerkt is de capaciteit veels te klein om een gegarandeerde vorstvrijheid te garanderen, niet in de laatste plaats door de buffer die je erbij hebt staan.

En even voor de duidelijkheid, waar je het over compressor hebt bedoel je wss een compressor- warmtepompsysteem?

Dat is altijd nog beter dan puur elektrisch te verwarmen, er van uitgaande dat je wel die BWW plaatst.

En idd, antivries er in is je enige andere alternatief. Het voorbeeld uit de link is echter een koudedrager voor indirecte koelsystemen, vandaar dat je het puur moet gebruiken.

Jij kunt het met simpeler spul uit de automotive- of scheepsvaartsector af.

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 23 mei 2011, 00:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Chicken Power

michel schreef:Ik denk in dit geval dat leeg laten lopen de goedkoopste en meest veiligste manier is. Je kunt dan gerust maanden weg blijven zonder enig risico te lopen.
Had ik ook als optie, maar dan moet je alle leidingen wel droog of zuurstofloos maken.
michel schreef:Pas heb ik gehoord dat de corrosie van betonstaal wordt voorkomen door een kleine electrische spanning te laten lopen. Hele gebouwen worden er mee uitgerust. Electriciteit beìnvloed dus wel de corrosie weerstand.
Neen, de corrosieweerstand gaat niet omhoog, dit is een vorm van kathodische bescherming. Hier wat leesvoer:
http://www.tudelft.nl/live/binaries/e08 ... ootjes.pdf

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd

Het leesvoer:

Het toevoeren van een elektrisch stroompje maakt het
wapeningsstaal als het ware immuun voor corrosie.

Kan ik daaruit opmaken dat de corrosieweerstand toeneemt?

Het is idd. de kathode bescherming die hier parten speelt. Maar ja in het artikel spreken ze
eerst ook over corrosie en later over kathoden.

Ik had dit verhaal 1 keer gehoord maar verder nooit bij stilgestaan of research uitgevoerd omtrend deze oplossing hihi.
Verwijderd
Chicken Power

michel schreef:Het leesvoer:

Het toevoeren van een elektrisch stroompje maakt het
wapeningsstaal als het ware immuun voor corrosie.

Kan ik daaruit opmaken dat de corrosieweerstand toeneemt?
Als ware het wel, maar in feite dus niet.

Stroompje weg en het is over.

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted

Bericht door deleted »

Ik dacht dat een zonneboiler met heatpipes ook steeds een positief saldo liet optekenen.
Wellicht voldoende om zelfs bij de koudste winterdagen het CV-water boven 0°C te houden ?

G
Chicken Power

Waarde Gandalf,

Ook dat is nog een hele goede optie, alleen zonnecollector is al genoeg met die buffer.

Ik denk dat hiermee het punt van bevriezen zeker een heel eind in de tijd kan worden opgeschoven.

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted

Bericht door deleted »

Idd . Weeral een slechte woordkeuze van mij. Zonnecollector is de juiste term !
De boiler/buffer staat er al!
Is tenminste een investering die ook nog rendeert op de dagen dat je thuis bent ...

G
Plaats reactie