Weer een update voor de cycloon. Analoog aan de opmerking van Michel heb ik deze keer de cycloon werking gelaten voor wat het is en van het pindablik een slakkenhuis gemaakt. Niet helemaal waar, maar dit is een tamelijk eenvoudige wijziging. Het gaat als volgt in zijn werk.
Eerst de vermiculiet eruit, deksel schoon krabben, pijp eruit en deksel eraf. Dan ziet het er uit als op deze foto.
P5150001.JPG
Volplempen met vermiculiet tot de onderkant van de burn tunnel:
P5150002.JPG
Een ander dekseltje verknippen voor de bodem van het slakkenhuis en dat er in frotten:
P5150003.JPG
Het deksel weer op zijn plek brengen zonder al te veel extra vervorming te krijgen.
De afvoerpijp exact op lengte maken, een stuk er uit knippen van 100x75 mm en de pijp plaatsen. Die staat nu op de nieuwe bodem en de rookweg loopt nu vanaf de burn tunnel tot aan het gat 3/4 rond de afvoer pijp. In theorie wordt de rookweg langer als de gas snelheid groter is. Want dan gaat de vlam niet meer de korste weg kiezen maar loopt door de middelpunt vliedende kracht langs de buitenwand. Ik hoop dat de volgende foto wat duidelijkheid schept.
P5150004.JPG
Voor de zoveelste keer afvullen met vermiculiet/klei rond de heat riser en volstorten met losse vermiculiet.
De opstelling heb ik buiten gestart met de verlengde heat riser er op, en ik moet zeggen, starten ging wel heel eenvoudig. Binnen 5 minuten was het ding rookvrij en kon ik van boven af de vlam door het gat in de zijkant van de pijp zien komen.
Daarna heb ik het vat er weer opgezet en de meter aangesloten. Aanvankelijk kwam er toch weer wat rook maar dat verdween na enkele minuten.
Het ding deed het een stuk beter dan voordien, hier en daar had ik CO waarden van minder dan 100 ppm en ook een gigantische piek halverwege. Kennelijk is deze uitvoering beter gestand tegen tegendruk en is de goede werking niet volledig afhankelijk van de rookgas snelheid. Dit formaat is heel geschikt voor zo'n 55 liter vat als barrel. De hoogste temperatuur aan de uitgang kwam niet verder dan 90 graden Celsius met condens aan de binnenkant van de pijp. Rendement volgens de Testo 330: niet onder 94%, hoogste waarde 98,5%.
Er is nu natuurlijk geen sprake meer van dat de as op de bodem van een vat terecht komt en het is ook geen cycloon meer. In werkelijkheid is de burn tunnel krom gebogen over iets meer dan driekwart cirkel. De inhoud van het ding is veel kleiner waardoor de koektrommel heel snel opwarmt en direct erna hitte in de heat riser omhoog komt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.