Dat lijkt me inderdaad een juiste conclusie.
Toch wat opmerkingen.
Blijkt me dat het niet eens een originele buffer is, maar een zonne- boilervat die als buffer aangewent gaat worden. Vandaar die ongebruikelijke uitvoering in RVS.
terraxy schreef:316 is een hoogwaardige RVS soort (levensmiddel kwaliteit): normaliter zou je geen problemen moeten hebben en geen maatregelen hoeven te treffen.
Levensmiddelenkwaliteit is een term die eigenlijk gebruikt wordt voor ingrediënten, niet voor het equipement waar ze mee gemaakt worden. Beetje ongelukkig germanisme, als ik zo verder lees.
terraxy schreef:316 is wat men ook normaler wijze in keukens heeft: roest zelf normaler wijze niet, kan wel iets anders sneller doen roesten: goedkoop bestek (304) kan dan wel eens roestvlekken geven of staalwol maar dat is dan niet de 316.
Bij normaler wijze gebruik in keukens denk ik aan een huishoudelijke toepassing. Dat is meestentijds toch gewoon het 18/8 of 18/10 chroom nikkelstaal. Stainless, of te wel ‘vlekvrij’, wat dan eigenlijk een betere naam is. De gewone 304 dus.
Het 316 staal wordt wel gebruikt in de voedingsmiddelen industrie wegens haar grotere bestendigheid tegen putcorrosie in zoute en zure milieus, zeker geen onbelangrijke factor bij het reinigen.
Wat je daar nu met staalwol bedoeld begrijp ik niet, daar is werkelijk niks roestvrij aan.
terraxy schreef:En ik ben Duits en Nederlands gecertificeerd polyester en epoxy laminator en chemicus (Bachelor of Applied Science) dus ik heb een voorsprong tov veel mensen die simpel ff gaan polyesteren <SMILE>
Maar het laat onverlet dat, met het osmose en verzepingsrisco in combinatie tot de voor een buffer benodigde hogere temperaturen, polyester toch een beduidend minder ideaal materiaal is.
Als je van die boerensilo’s wat wil maken is het wel handig dat je dan Herr Dipl. Ing of iets van die strekking bent, heb je die kennis niet moet je er vooral ook niet aan gaan beginnen!
terraxy schreef:Zou dat niet mede door de langere leiding komen
Nee, een goed gedimensioneerde buffer en installatie respecteert stratificatie, dus is tie onder in altijd het koudst.
Bufferboost schreef:Ik denk ook dat bij 500 liter het qua rendement niet zoveel uitmaakt of je voor warme of koude expansie kiest.
Hans, kruimeltjes is ook brood geweest!
Bufferboost schreef:Bij dagelijks zal je eerder een energiebesparing op je expansie willen dan bijvoorbeeld bij wekelijks (bijv. grote drinkwaterboiler?).
Valt me bij jouw installatie nu pas in; van waar geen gesloten expansievat voor tapwater toegepast? Hier ten lande weinig toegepast, in België haast gemeengoed!
terraxy schreef:en een expansie pas ik niet toe want het is een open systeem: al jou problemen ken ik niet <SMILE>)
Neem me niet kwalijk hoor, maar u is toch ook niet zo begenadigd dat het natuurkundige feit van het niet samendrukbaar zijn van vloeistoffen, geheel aan je voorbij gaat?
Je doet wel degelijk aan expansie door daar een gedeelte van je open buffer op te offeren.
Groet, Cp
Verwijderd.