Ik ben nieuw op dit forum, en heb mij aangemeld omdat ik zeer onder de indruk ben van de kennis en ervaring die hier wordt uitgedragen. Laat ik mij even kort voorstellen. Ik ben 51 jaar oud, van oorsprong werktuigbouwer, lang werkzaam geweest in de informatica, en nu bezig een oude vervallen boerderij in Zuid-Frankrijk op traditionele wijze te restaureren. Met eikenhout, pen-en-gat verbindingen, leem en noem maar op.
Als die bouwval ooit weer bewoonbaar wordt wil ik daar natuurlijk graag warmwater en verwarming. En omdat ik daar in de middle of nowhere zit met veel zon en veel eigen hout, leek mij een gecombineerd systeem van zonnecollectoren en houtstookketel voor de hand liggen.
Nou, daar ben je in Frankrijk nog niet klaar mee. De hele markt is hier verpest door allerlei subsidieregelingen. Bovendien moeten de installateurs verplicht 10 jaar garantie geven op hun werk. Dat klinkt leuk, maar in de praktijk betekent dit dat ze alleen maar dingen doen die ze kennen. Dat zijn dus de dingen die hun vader ook al deed. En hun grootvader. Dus buitenissige zaken als zonnecollectoren.... brrrrrr.... . Om over de prijzen nog maar te zwijgen. Dus als je iets bijzonders wilt moet je zelf aan de gang.
Nu ben ik van plan de boel gefaseerd te gaan aanpakken. Allereerst installeer ik een systeem met zonnecollectoren en bijbehorend buffervat dat ik hier als bouwpakket kan kopen, zie http://www.bysun.fr/Syst_me_solaire_ATM ... _32-1.html. Dit is een open leegloopsysteem. Het buffervat hiervan wordt het "master" buffervat. Dan heb ik in elk geval vast warmwater voor de badkamer.
(Veel) later wil ik hier, als de verbouwing verder gevorderd is, een houtstookketel met de nodige buffervat capaciteit naast zetten, ook als open systeem. Dit buffervat wordt het "slave" buffervat. Deze installatie zal een vloerverwarming van circa 250 m2 gaan bedienen. Maar dan moeten die vloeren eerst wel klaar zijn, dus dat duurt nog even.
En tenslotte wil ik die twee systemen met elkaar koppelen om maximaal van de ingewonnen zonnewarmte te kunnen profiteren, allereerst voor warmwater, maar liefst ook ter ondersteuning van de verwarming.
Het uiteindelijke resultaat na het koppelen van die systemen stel ik mij als volgt voor. Als het systeem "stilstaat" ziet het er als volgt uit:
Als er voldoende zon is worden de zonnecollectoren actief:
En als er geen zon is maar wel behoefte aan verwarming wordt er op hout gestookt:
Als het "master" buffervat teveel warmte dreigt te gaan bevatten, kan dit "offloaden" naar het "slave" buffervat:
En als er in het "master" buffervat warmte nodig is, kan deze worden teruggeladen uit het "slave" buffervat:
Ik zou het buitengewoon op prijs stellen als de terzake kundige forumleden hier eens een blik op zouden willen werpen en hun mening willen geven. Suggesties, kritiek... alles is welkom. Ik heb het hele verhaal ook uitgebreid beschreven in een document, dat is te vinden op http://www.sandron.nl/etalage/WarmWaterVerwarming2.pdf
Voor de goede orde, ik geneer mij een beetje
Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor de bijdragen.
Salutations,