Koken op biogas

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

terraxy

Re: Koken op biogas

Bericht door terraxy »

Drogen kan heel simpel: ff de gasleiding door een koeler/vriezer heen: daarna de temperatuur weer wat omhoog en het probleem is voorbij (uiteraard het water wel aftappen :) )
Laatst gewijzigd door terraxy op 23 apr 2011, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

terraxy schreef:Drogen kan heel simpel: ff de gasleiding door een koeler/vriezer heen: daarna de temperatuur weer wat omhoog en het probleem is voorbij
Dan is de manier van Tim toch mooier, scheelt een hoop electrische energie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
terraxy

Bericht door terraxy »

kockie schreef:
terraxy schreef:Drogen kan heel simpel: ff de gasleiding door een koeler/vriezer heen: daarna de temperatuur weer wat omhoog en het probleem is voorbij
Dan is de manier van Tim toch mooier, scheelt een hoop electrische energie.
Tim methode droogt het gas niet: haalt alleen het condens weg: Je moet ergens in de leiding een koud punt hebben en het water afvoeren en daarna weer een temperatuursverhoging dan ben je de ergste problemen kwijt. Tims methode heeft die zekerheid niet.
Tim

Bericht door Tim »

Hallo,

Misschien moeten we onderscheid maken in industrie en thuisgebruik, wat een beetje de opzet was van dit topic. Industrieel zal drogen/ontwateren tot vlak boven het vriespunt (of nog lager) nodig kunnen zijn. Maar voor je kooktoestel hoef je echt niet zoveel moeite te doen.

Drogen en condens weghalen is in dit verband hetzelfde. Als je aanneemt dat het binnen altijd >18 graden is, is koelen/ontwateren door de grond afdoende. De grond is immers 10graden, mits voldoende lengte zal je dauwpunt daar ook ongeveer eindigen. Uit de grond je huis binnen gaan zal het gas alleen nog opwarmen, en zo niet, dan moet je dit zo maken, hierna zal er nauwelijks nog condensatie optreden. De resten aan verontreiniging zal je kooktoestel wel overleven.

Aannemers verkopen natuurlijk liever een dikke koelaggregaat, een heater en wat pompen dan dat ze energetisch nadenken.

Tim
le_pilaf

Bericht door le_pilaf »

vraag moet het gas dat vrij komt uit een compost hoop ook gewassen worden of geld dit alleen voor gas dat vrij komt bij vergisting.

groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
terraxy

Bericht door terraxy »

le_pilaf schreef:vraag moet het gas dat vrij komt uit een compost hoop ook gewassen worden of geld dit alleen voor gas dat vrij komt bij vergisting.
groet frank.
Ligt aan je toepassing!
le_pilaf

Bericht door le_pilaf »

Ligt aan je toepassing!
generator, (koken)gasbrander.

groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
terraxy

Bericht door terraxy »

le_pilaf schreef:generator, (koken)gasbrander.
groet frank.
Voor een simpele gasbrander zijn de kosten van wassen waarschijnlijk veels te hoog dus dan is reinigen gewoon te duur maar voor een generator ligt het verhaal wel anders maar dat ligt ook aan je generator.

Zelf overweeg ik 1 en ander tot ca 100 graden onder nul te gaan koelen om het te zuiveren: de koolzuur vang je zo af en ook alle andere rotzooi maar ik wil 1 en ander ook gaan gebruiken als CNG voor de auto en verwacht in eerste instantie 5000-10.000 m3 te gaan produceren. En zelfs de koolzuur wil ik weer gaan gebruiken.
G.E.U.P.

Bericht door G.E.U.P. »

terraxy schreef:
G.E.U.P. schreef: Ik ben wel heel erg nieuwsgierig hoe je dat gaat doen, want met de proeven die ik heb gedaan met alleen paardenmest liep ik tegen het probleem aan van een drijf laag waar het biogas in blijft hangen. Ik had een mengsel van water en paardenmest in een afgesloten ton, die verwarmd werdt door de zon en zo werdt er naar verloop van tijd biogas gemaakt.En als ik de inhoud van de tank weer goed mengde dan was er de volgende dag alweer een drijf laag met daarin biogas. Heb jij misschien een oplossing voor de drijf laag.
Hoi,

Gebruik je verse of oude mest??
In het geval van verse mest: NAT HOUDEN! met water aanmengen tot een papje: grove vezels afscheppen. Met oude mest: NAT MAKEN! royaal laten weken (geef dit rustig een paar dagen de tijd en dan behandelen als verse mest). Dit hele proces is sterk afhankelijk van de temperatuur: 10 graden warmen betekend dat het ca 2 tot 3 maal sneller gaat; 20 graden ca 4 - 9 maal sneller en 30 graden ca 8 - 27 maal sneller: voor het gemak: wat bij 10 graden een week of langer duurt gaat bij 40 graden binnen 24 uur. Dit telt tav de mest en telt ook ten aanzien van de vergisting.
En hoe breng dit papje in het vat?? Dit moet in principe in tegenstroom onder in het reactorvat gebracht worden. (Via verticale royale pijp naar beneden laten stromen: ook hier onstaat een drijflaag: dit verhakselen of eerst laten composteren) Bacterien zijn maar klein: het materiaal moet dus ook klein zijn anders krijg je het idee van een blok chokolade ter grote van een zeecontainer: het mag dan wel lekker zijn maar voordat je dit blok heb opgegeten ben je een behoorlijke tijd verder.
Maar om jou probleem te voorkomen heb ik dan ook een voorvergister deze zorgt dat 1 en ander reeds wat kleiner/weker word: In de voorvergister verblijft de mest al ca 1 week en kan ik door circuleren door een pomp 1 en ander ook verhakselen.
Ik ben van plan alle mest middels een voorraadtank nat te houden: Ik krijg de mest van een paardenhouder die netjes dagelijks alle mest weghaalt en die nauwelijks stro gebruikt dus ik krijg zeer schone mest (weinig stro en hooi) hij gooit 1 en ander in 2 gesloten boxpallets en na 5 a 6 dagen brengt hij mij beide pallets die hij bij mij dan leeggooit. (ca 2 a 3 m3)
Ik ben van plan dit direkt in een 5 a 10 m3 silo te gooien en dan dit aan te vullen met water van de zuivering (ca 35-40 graden): met een vuilwaterpomp met mes een tijd lang rondpompen en dan de dunne fractie naar de voorvergister. De restant word afgeschept en daarna nogmaals eenzelfde procedure: restant gaat naar de compostering: zal vooral gras en stro zijn; uiteindelijk gaat ook deze compost weer terug naar de vergister. Doordat ik een deel van het water circuleer heb ik minder warmte nodig en zal het fosfaat en nitraat en kalium gehalte stijgen zodat 1 en ander goed te gebruiken is als vloeibare mens.
(De industriele installatie die ik beheerde kreeg in de nabezinkers (waarin het water afkoelde) afzettingen van ortho-fosfaat; hier werd aardappelafval verwerkt met een productie van ca 2000 m3 biogas per dag)
Hoi

Heb je ook ervaring met het injecteren van biogas onder in de vergister om op die manier een drijflaag te voorkomen.

Groet G.E.U.P.
Face your fears living your dreams
terraxy

Bericht door terraxy »

G.E.U.P. schreef:[Hoi
Heb je ook ervaring met het injecteren van biogas onder in de vergister om op die manier een drijflaag te voorkomen.
Groet G.E.U.P.
Je wil het gas gaan circuleren??? Nooit gedaan maar de installaties die ik heb gerund hadden a: de faciliteit niet en b: voldoende gasproduktie om dat niet nodig te hebben.
Maar het is natuurlijk wel een optie: maar is het niet mogelijk de zaak anders te runnen dat het niet nodig is?? Eigenlijk vind ik het een teken van een ontwerpfout van de installatie of een verkeerde procesbeheersing.
Tim

Bericht door Tim »

GEUP,

Gas recirculatie wordt in de RWZI slibvergisiting toegepast om het methaan gehalte verder omhoog te krijgen. Ik ken ook 2 co-vergisters die dit doen, maar echt goed werken doet het niet. Stel je hebt schuimvorming (is een onopgelost probleem, ook nog steeds in mestkelders), en je moet mengen door gasbelletjes te injecteren :shock:.

Eigenlijk moet je een mixer hebben die deze laag constant doorbreek. Hoe mixte je het vat toen, die 60l?

Tim
terraxy

Bericht door terraxy »

Tim schreef:Biogas recirculatie wordt in de RWZI slibvergisiting toegepast om het methaan gehalte verder omhoog te krijgen. Ik ken ook 2 co-vergisters die dit doen, maar echt goed werken doet het niet. Stel je hebt schuimvorming (is een onopgelost probleem, ook nog steeds in mestkelders), en je moet mengen door gasbelletjes te injecteren :shock:.
Eigenlijk moet je een mixer hebben die deze laag constant doorbreek. Hoe mixte je het vat toen, die 60l?
Tim
Bij RWZI's word meestal niet erg op geld gekeken: zuivering is de reden van plaatsing en niet gasproductie dus daar worden wel eens vreemde dingen toegepast :) Maar hoe dat het methaangehalte omhoog moet krijgen zou ik niet weten.
Tav schuim heb je anti-schuim maar ook dat is een kostenfactor.
Mixer: sluit ik mij bij aan (ook een mixer verkleind deeltjes dus daar snijd het mes ook aan 2 zijden)
Ik vermoed dat GEUP het gehele vat (60 liter) schut voor het mengen vat de inhoud.
G.E.U.P.

Bericht door G.E.U.P. »

Halllo

Het 60 liter vat daar haalde ik de deksel af en dan roerde ik met een stok de massa tot het weer een mooie brij was. Voordat ik ging roeren trok ik de koek voorzichtig open met een stok en daar hiel ik een soldeer brander bij en dan brande het biogas uit de koek, ging heel relaxed.
Ik heb nu een proef vat van 1900 liter gemaakt met verwarming door middel van een electrische boiler en vloer verwarmingslang de massa wordt mooi warm. Als ik met een compressor van een koelkast het gas/lucht boven de massa weg zuig en onder in de massa weer in blaas krijg ik schuim vorming als ik te laat ben met het aan zetten van de compressor[als er al een koek is]. Als de massa goed geroerd is en ik zet dan de compressor aan [net uit geprobeerd] dan krijg ik geen schuim vorming.
Face your fears living your dreams
Tim

Bericht door Tim »

GEUP,

Wil je elektrisch mixen of met de hand?

Tim
terraxy

Bericht door terraxy »

G.E.U.P. schreef:Het 60 liter vat daar haalde ik de deksel af en dan roerde ik met een stok de massa tot het weer een mooie brij was. Voordat ik ging roeren trok ik de koek voorzichtig open met een stok en daar hiel ik een soldeer brander bij en dan brande het biogas uit de koek, ging heel relaxed.
Had je het gehele vat niet kunnen schudden zodat de koek tot brij werd?? Nu verstoorde je het anaerobe proces en was je volgens mij eigenlijk de cirkel van koek aan het rondmaken onder deze condities.
G.E.U.P. schreef:Ik heb nu een proef vat van 1900 liter gemaakt met verwarming door middel van een electrische boiler en vloer verwarmingslang de massa wordt mooi warm. Als ik met een compressor van een koelkast het gas/lucht boven de massa weg zuig en onder in de massa weer in blaas krijg ik schuim vorming als ik te laat ben met het aan zetten van de compressor[als er al een koek is]. Als de massa goed geroerd is en ik zet dan de compressor aan [net uit geprobeerd] dan krijg ik geen schuim vorming.
Met deze grotere massa heb je ook waarschijnlijk meer hoogte dus ook meer gas / m2 zodat 1 en ander zowieso al wat beter word dan bij de 60 liter en het proces moet ook zijn dynamisch evenwicht kunnen krijgen waarbij het ook wat beter word en je zou nog wat kunnen varieren tav de hoeveelheid mest / liter tav het influent (meer of minder water per kg mest): Ik ben er van overtuigd dat met een optimale procesvoering je de problemen beduidend kan verminderen.
En men vraag staat nog open: tav de mest die je gebruikt!
Plaats reactie