(luigjes)vlakkeplaat zonneboiler thermosifon systeem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
le_pilaf

(luigjes)vlakkeplaat zonneboiler thermosifon systeem

Bericht door le_pilaf »

hallo ik heb een luigjes zonneboiler hij werkt naar volle tevredenheid .

het energie verbruik vind ik te hoog de pomp verbruikt te veel energie.
ik kan een energiezuinige pomp instaleren dit scheelt iets maar je verbruik nog steeds energie.
ik heb thermosifon systemen gezien maar die zitten alleen in systemen met heatpipes.
bij een thermosifon systemen is de boiler hoger geplaats dan de collector .
de vragen waar ik mee zit is kan dit ook bij een vlakkeplaat collector.
wat moet ik gebruiken ipv water.
en wat gebeurd er met het rendement .

groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
bonkelaar

Re: (luigjes)vlakkeplaat zonneboiler thermosifon systeem

Bericht door bonkelaar »

Hallo Frank.

Of een vlakke plaat collector geschikt is voor een thermosifon systeem lijkt me een goede vraag. Gekeken naar verwarming weet ik alleen dat men dan dikkere buizen gebruikt.
Wellicht dat de dunne leidingen in een plaatcollector minder geschikt zijn om een goede stroming te bewerkstelligen.

Heb zelf vandaag een gebruikte ZEN vlakke plaatcollector in bedrijf gesteld, Agpo Aquasol 3, leegloopsysteem, volgens het boekje te vullen met water, alle leidingen op afschot naar de boiler.
Vond ik te moeilijk in mijn oude huis, dak niet perfect vlak, van voorhuis naar achterhuis over hooizolder en oude vloeren werd mij te nauwkeurig.
Heb de installatie gevuld met koelvloeistof, had de vorige eigenaar ook al gedaan, en functioneerde bij hem probleemloos.

Wellicht dat voor jou dan koelvloeistof ook een goed overdrachtmedium is.
De wamteoverdracht van koelvloeistoffen is minder dan bij water. De stoffen die de metalen in het koelsysteem moeten beschermen tegen aantasting vormen een dun laagje op alle oppervlakken in het koelsysteem en verslechteren de overdracht. Maar het moet nog steeds koelen en zal best voldoende warmteoverdracht geven. Ben niet zo van procenten, ga meer voor de grote lijnen.

Bij mij zit ook een pompje, 14 / 80 Watt afhankelijk van welke bedrijfstoestand, het meest is het een soort pulserende pompwerking, korte stootjes als een soort hartslag. Ken dit verder niet, zal wel zo horen. De installatie deed het na inschakeling direct probleemloos.
Hoop dat de boiler meer warmte oplevert dan hij aan stroom kost.

Je zou evt. enkele paneeltjes op kunnen hangen om het stroomverbruik te beperken?

met vriendelijke groet
Jos.
bas-hilversum
Contacteer:

Re: (luigjes)vlakkeplaat zonneboiler thermosifon systeem

Bericht door bas-hilversum »

Een thermosifonsysteem is zeker mogelijk met een vlakkeplaatcollector. In landen rond de middellandse zee is dat zelfs standaard. De Luigjescollector is er niet voor geschikt, omdat de aansluitingen aan de onderkant zitten. Ik betwijfel of je hem ondersteboven kunt monteren...
Ook de dunne buisjes gooien waarschijnlijk roet in het eten.
Een systeem op druk heeft inderdaad een minder zware pomp nodig. Ik weet niet of je bestaande boiler zomaar kan omschakelen naar een druksysteem. Je zou dan het terugloopvaatje moeten afsluiten en een expansievat en overdrukventiel moeten toevoegen.
Plaats reactie