rocket vraag

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd

rocket vraag

Bericht door account verwijderd »

Vraag over deze schematische tekening van een rocket kachel, zou dit kunnen werken?

De lange buis rechts is de heat riser, ik denk buis van minimaal 250mm te gebruiken.
De horizontale burntunnel, hoe lang kan deze het beste zijn. (tussen houtvoorraad en heat riser)
De V vormige voorraad is een afgesloten geisoleerde ruimte waar zich de hout voorraad bevindt.
Deze ruimte is afgesloten met vergassing etc tot gevolg denk ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
12much

Re: rocket vraag

Bericht door 12much »

Kijk eens naar het vierde filmpje op deze link:

http://www.richsoil.com/rocket-stove-mass-heater.jsp

daar zie je waarom je idee niet zomaar zal werken:

-De instromende lucht moet het hout afkoelen. PeterBerg legt hier iedere keer de nadruk op en niet voor niets.
-Het is geen systeem om bij weg te lopen. Als je echt met pellets wil werken zul je een al dan niet actief transportsysteem moeten bedenken waarbij in de flessenhals geen verstopping optreedt. Want zelfs in dit filmpje waar het hout als vanzelf verdwijnt, moet zo nu en dan ingegrepen worden.

Uitproberen kan natuurlijk nooit kwaad en dan is het des te leuker om mijn vooronderstelling te ontzenuwen... :D
Never burn faster than your Wocket.
account verwijderd

Heb het vierde filmpje gekeken, hier herken ik mijn schematische tekening niet in.
Wel herken ik iets in de rode auto van DJ.

Lucht afkoelen of lucht opwarmen. Hoe heter je startlucht hoe minder het vuur hoeft bij te verwarmen.
De delta t is bij koude lucht groter en dat zie je terug in de tiesto meting.
Voor een dergelijke meting heb je meer sensoren en waardes nodig.

Misschien gaat dit allemaal wel te ver om er advies over te vragen.
Verwijderd
le_pilaf

Bericht door le_pilaf »

hallo michel.

ik heb heb hier ook over nagedacht en aan peter gevraag hij was bang dat je bunker in de hens ging .
je moet er voor zorgen dat jouw burn tunnel niet verstopt raakt door as of hout.
proberen kun je het altijd
suc 6 frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Michel,

Je zou het moeten proberen. Kan voorlopig ook zonder trechter. Je zult wel een roosterplateau onder de pellets in de feed tube aan moeten brengen. Anders smoort de zuil pellets de aanvoer van de lucht. De vrije ruimte tussen het hout en de hoeveelheid hout zelf is een delicaat evenwicht. Te veel open ruimte: afkoeling in de riser. Te weinig: rook.

Grote vraag blijft of het vuur niet in de trechter omhoog gaat kruipen, omdat van enige luchtstroming door de pellets sprake zal zijn. Een vuurhaard kruipt altijd omhoog als het hout door zwaartekracht wordt aangevoerd. Je ziet datzelfde fenomeen ook bij een stratified downdraft gasgenerator.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

@michel,
Afgezien van de nadelen: naar verhouding is de burntunnel te lang.
En de nadelen: het fuel magazijn moet je koel zien te houden anders heb je in no time een trechter vol fikkende brandstof. Dat hout gaat wel vergassen en dat zou dan in de rocket verbrand moeten worden. Maar wat denk je van een houtgas explosie als het te veel wordt voor de rocket om te verwerken? Geen goed idee, dus moet je de voorraad koel houden.
Je zou dat kunnen doen met een watermantel, zoals bij de "Hill furnace". Het is de moeite waard om deze pdf te bekijken, hij heeft heel aparte (en erg technische!) oplossingen voor soortgelijke problemen als zich in een rocket-achtige voordoen.

En 12much heeft gelijk: die trechter heeft een actief mechanisme nodig om te zorgen dat de boel niet blijft hangen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd

Bedankt voor de antwoorden.

Het rooster van DJ, dit kan gemaakt worden.

Voor het actieve beweging mechanisme kan ik een
trilmotor gebruiken op de trechter die af en toe aangaat.
Deze trilmotoren gebruiken ze ook voor zand en grind trechters.
In mijn geval kan ik ook met stoom iets bedenken. Vroeger voerden ze de as ook af met
een stoomstraal, huppakee naar buiten met de as en doe maar net of je een vulkaan in de tuin hebt.
Heb je gelijk een mooie egale verspreiding, anders moet je het as uit de asla halen, naar de composthoop brengen
en alsnog verspreiden.

Als de houtvoorraad een afgesloten ruimte is die in verbinding staat met de burntunnel, waarom zou er dan zuurstof omhoog trekken de houtvoorraad in, de zuurstof
is toch in de burntunnel nodig voor de verbranding. De rookvorming kan ik mij voorstellen als de burntunnel
slecht geisoleerd is en niet goed brandt. Echt een rookgordijn heb je dan.

De houtvoorraad koelen met een watermantel kan goed, van mij mag de houtvoorraad best warm worden, is dit echt een dramatisch negatief effect?
Als de kachel zelf maar geen (verloren) energie uitstraalt.

Misschien is het een idee om onder het rooster een kleine asla te maken waar het as in valt, zodat
de pijpdiameter niet kleiner wordt tijdens bedrijf.

Voor de heat riser wil ik isoduct buis kopen, ik denk aan 3 meter lengte verticaal en 1 meter horizontaal met in een later stadium aan de vuurzijde een extra inzetbuis van rvs om zo een slijt deel te realiseren.

Wat mij opvalt met rocket achtigen is dat het hout in de burntunnel met heftigste brand, precies daar wil ik
de houtvoorraad in contact laten komen met de burntunnel.
Verwijderd
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

michel schreef:...Voor de heat riser wil ik isoduct buis kopen, ik denk aan 3 meter lengte met in een later stadium aan het begin een extra inzetbuis van rvs om zo een slijt deel te realiseren.
Die pijpen van isoduct, ik heb het vermoeden dat die net zo'n hittebestendigheid hebben als Metalotherm. Hou er dan rekening mee dat de isolatie van die pijp de hitte van de rocket niet lang overleeft.

Ik heb een halve meter van die Metalotherm isolatie helemaal verrot gestookt als heat riser in een van mijn experimenten. Toch het ding er in ging was de iso een harde en lichte schaal, waarschijnlijk vermiculiet of perliet met een bindmiddel. Een maand en ettelijke testruns later was de iso een vlokkig en kruimelig geheel geworden dat gewoon uit de pijp geschud kon worden. Alles zat er nog wel in, maar het volume was flink afgenomen.
groeten, Peter
account verwijderd

Isoduct is volgens zeggen de beste buis die er is. De enige gekeurde buis die zonder brandwerende omkasting
in de woningbouw mag worden toegepast.

De vulling is betonachtig bij demontage.
Het is een versteende massa, bij mij was de vulling ook iets gekrompen, denk een mm
of 2-3 op de totale diameter. Zo kun je de buis uit elkaar trekken, de binnenschaal is metallisch niet
met de buitenschaal verbonden.

Zelf zou ik de buis ook uit rvs plaat kunnen knippen en walsen en daarna af tiggen.
Het ontbreekt momenteel aan tijd. Veel overwerken en voor 20 april moet ik nog een lezing voorbereiden voor
de kopstukken dag bij een school in Maarssen. Mammoet komt de berging van de koersk uitleggen, zo
zijn er nog een aantal interesante onderwerpen, waaronder houtkachels met stoomproductie.
Verwijderd
gerard

Bericht door gerard »

Michel,

Isoduct zou volgens mij ook nog een binnenlaag van keramische deken hebben. Deze moet 1100 C als constante belasting aankunnen, belastbaar tot 1260C, smeltpunt 1310C. Buitenlaag van de isolatie is inderdaad een isobetonmengsel.

groet,
Gerard
Dutch John

Bericht door Dutch John »

michel schreef: Wat mij opvalt met rocket achtigen is dat het hout in de burntunnel met heftigste brand, precies daar wil ik
de houtvoorraad in contact laten komen met de burntunnel.
Inderdaad ontstaat in de burn tunnel een zeer hoge temperatuur. Maar het zijn de brandende gassen die deze temperatuur veroorzaken. Op het raakvlak hout-lucht moet nog een groot deel ontgassing (grotendeels endothermisch) plaats vinden en is daardoor de temperatuur veel lager. Mooi voorbeeld staat hier: http://www.tpub.com/content/altfuels01/ ... 760030.htm Onderste plaatje.

Door geleiding kruipt warmte terug, die de ontgassing helpt. Maar als pyrolysegassen gaan opstijgen in de buffer, dan krijg je een probleem. Of eigenlijk meerdere. De hete gassen kunnen in de voorraad de pyrolyse omhoog doen kruipen. Na afkoeling lijmen de condenserende teren de houtbrokjes aaneen en aan de trechter. Condenserend water doet de pellets uiteenvallen tot pulp.

Bij mijn weten zijn om deze redenen alle pelletbranders voorzien van een doseersysteem.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Ik kan mij bij Gerard aansluiten, die isolatiedeken blijft wel heel.

Voor alle zekerheid de site van Isoduct bekeken, daar is ook het TNO-rapport te vinden. Volgens de grafieken is de thermische test 1000 graden gedurende 15 minuten, afgewisseld met 600 graden gedurende 180 minuten.
De extra binnenpijp van Michel is dan ook nog steeds nodig anders is de 0,4 mm wanddikte van de Isoduct binnen afzienbare tijd kapot gestookt.
En dan hebben ze ook nog een plaatje waaruit blijkt dat juist die Metalotherm (voor een rocket) een nadeel vertoont. Tijdens de verhitting degradeert het bindmiddel van het isolatie materiaal.
groeten, Peter
account verwijderd

Vanavond een test gedaan met een profesorische in elkaar gelast rocket kacheltje.
Opzet zoals met de trechter tekening.

Resultaten waren goed, ook heb ik de onderdruk en overdruk gemeten in de voorraad kamer tijdens het stoken
op een wel hele aparte manier.
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 16 apr 2011, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

:pp
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd

Haha,

Een foto van de de luchtdruk drukmeting in de voorraadkamer.
Bewonderingswaardig hoefde ik de voorraadkamer niet te koelen tijdens bedrijf.

De verbrandingskamer krijgt het idee van een expansie kamer door de plaatselijke verdikking.
Het hout in de voorraad kamer gaat niet branden, integendeel het blijft koel.
Het hout valt dus niet uiteen, je moet het echt mechanisch naar beneden trappen of persen of iets.
Hier moet ik nog iets op verzinnen en ik heb wel een ideetje denk ik.
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 16 apr 2011, 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
Plaats reactie