Ridgeblade:windmolen op je daknok

Hier worden verschillende vormen van windenergie besproken

Moderator: Moderators

Post Reply
deleted

Ridgeblade:windmolen op je daknok

Post by deleted »

Op www.ppo.nu kwam ik nog een interessant windmolen-concept tegen.

RidgeBlade microturbine: een windmolen op de daknok, waarbij de dakhelling voor extra windvang kan zorgen.
Werd overigens gepost door een Tim. Is dat dezelfe Tim als hier?
Heeft in Nl al een uitvinderswedstrijd gewonnen. Heeft iemand er nog iets van gehoord of rendementen ervan gezien?

http://www.duurzamegemeente.nl/index.ph ... idge-blade
Sanne

Re: Ridgeblade:windmolen op je daknok

Post by Sanne »

Hmm.. de eerste link laat trouwens niets zien, ja de homepage van ppo... Maaar, klinkt als een intressant concept. De vader van mijn vriend 'zit in de windenergie', zal het hem vanavond eens voorleggen aan tafel. Ik heb er niet echt verstand van, maar ben benieuwd wat hij er van vindt.
Dutch John

Post by Dutch John »

Gandalf wrote: waarbij de dakhelling voor extra windvang kan zorgen.
Of voor extra turbulentie. Het ding kan in ieder geval nooit meer dan de helft van de wind vangen dan een conventionele turbine kan. En dan nog zal het huis rondom vrij moeten staan. In de stad gaat het nooit werken.

Het oeroude concept met wieken is kennelijk zo slecht nog niet, want het komt steeds weer boven drijven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted

Post by deleted »

"De windindustrie" ziet het misschien niet dadelijk zitten. Maar voor zelfbouw en autonome werking zie ik we al een aantal voordelen:

Concept lijkt niet moeilijk te bouwen.
Geen mast nodig.
Geen vergunning (?) nodig.
Plaatsing accupakket niet ver, namelijk op zolder; eventueel met generator voor de windloze dagen.

En ik heb een groot dakopp en perfect georienteerd op het ZW. (nok loodrecht op ZW dus)

En een daknok op 14,5m ... (hoogste punt in de omgeving)

Overwegende Windrichtingen bij ons=
N----- 3,80% ---3,6 m/s
NNO--- 4,20% ---3,8 m/s
NO---- 6,60% ---3,7 m/s
ONO--- 5,80% ---3,3 m/s
O----- 5,30% ---2,9 m/s
OZO--- 3,10% ---2,5 m/s
ZO---- 3,50% ---3,2 m/s
ZZO--- 4,90% ---3,9 m/s
Z----- 7,30% ---4,4 m/s
ZZW--- 9,00% ---4,8 m/s
ZW---- 12,50% ---4,9 m/s
WZW--- 11,00% ---4,4 m/s
WNW--- 5,50% ----3,8 m/s
W----- 9,10% ---4,0 m/s
NW---- 4,70% ---3,4 m/s
NNW--- 3,70% ---3,4 m/s

Dakhelling vangt alles tussen Z en W.
Misschien aan de overkant ook tussen N en , al is daar minder te oogsten.

G
deleted

Post by deleted »

Dutch John wrote:Het ding kan in ieder geval nooit meer dan de helft van de wind vangen dan een conventionele turbine kan.
Waarom John ? Omdat hij zich niet op de wind kan richten?
Tussen Z en W vang ik al snel 48,9% en aan de overzijde tussen N en O nog 25,7 %
Waarbij de richtingen die ik niet kan benutten, dan ook nog de lagere windsnelheden bevatten ...

En is het dan geen voordeel dat het dak voor meer windvolume kan zorgen dan deze relatief kleine turbine vrijstaand zou kunnen?

Zou eigenlijk een klein modelletje voor een proefopstelling moeten maken. Al was het maar om data te verzamelen van de mogelijkheden van het concept...

Ook stormbeveiliging lijkt me gemakkelijker dan mast-opstellingen. Zorgen dat de lamellen dicht kunnen is voldoende ...
Dutch John

Post by Dutch John »

G,

Zelf bouwen lijkt me toch vrij lastig, want een radiaal schoepenwiel over zo'n lengte bouwen is best niet makkelijk. Geen mast en vergunning is zeker een voordeel, net als korte transportlijnen. Een beetje accupakket loopt in de vele honderden kilo's, stevige draagbalken zijn gewenst.

Dakhoogte en -richting klinkt ook goed. Net als de windsnelheden. Gegoogled op het rendement, maar geen harde ervaringscijfers gevonden. Alleen aannames. Ik kan ook niets vinden over de "cut-in speed", ofwel de windsnelheid waarbij de turbine begint te leveren.

Als alternatief voor windloze dagen zou ik beginnen met zonnepanelen. Eenmalig een flinke investering, maar daarna heb je er geen werk meer mee. De generator kan een goedkoop oud laagspanningsbeestje uit het leger zijn. Evt ombouwen op propaan (of houtgas :fff )
Omdat hij zich niet op de wind kan richten?
Ja. En de vraag is hoe de luchtstroom over het dak wordt bij scheef aanblazen. Moeilijk om daar een beeld van te vormen, daarom zou ik graag eerlijke ervaringcijfers zien.

En is het dan geen voordeel dat het dak voor meer windvolume kan zorgen dan de relaief kleine turbine zou kunnen?
Dat kan wel, maar de lucht die tegen de gevel slaat en omhoog krult, kan dit weer teniet doen. Turbulentie is funest voor het rendement. Ik zie het hier als de turbine ogenschijnlijk vrij in de wind staat met een boom die "naast" de wind staat. Turbine gaat dan pendelen om de as en levert niets of veel minder. Maar evengoed kan ik het helemaal mis hebben en werkt het bij een ridgeblade wel goed.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted

Post by deleted »

Dutch John wrote:G,

Zelf bouwen lijkt me toch vrij lastig, want een radiaal schoepenwiel over zo'n lengte bouwen is best niet makkelijk. Geen mast en vergunning is zeker een voordeel, net als korte transportlijnen. Een beetje accupakket loopt in de vele honderden kilo's, stevige draagbalken zijn gewenst.
Je zou met meerdere in serie kunnen werken om de lengte te beperken.
Mijn zolder heeft in het midden een dragende binnenmuur van 60 cm. Die kan het gewicht wel aan.
Dutch John wrote: Dakhoogte en -richting klinkt ook goed. Net als de windsnelheden. Gegoogled op het rendement, maar geen harde ervaringscijfers gevonden. Alleen aannames. Ik kan ook niets vinden over de "cut-in speed", ofwel de windsnelheid waarbij de turbine begint te leveren.
Ja dat zal ook plaatsafhankelijk zijn dat optimum. Een testopstelling zal sowieso daar ook bruikbare info voor leveren.

Dutch John wrote: Als alternatief voor windloze dagen zou ik beginnen met zonnepanelen. Eenmalig een flinke investering, maar daarna heb je er geen werk meer mee. De generator kan een goedkoop oud laagspanningsbeestje uit het leger zijn. Evt ombouwen op propaan (of houtgas :fff ).
Zal ook weer van de meting afhangen hoe groot en duur die generator voor de windloze dagen moet/mag zijn. Maar zonnepanelen zijn natuurlijk een goede aanvulling.
Dutch John wrote:
Omdat hij zich niet op de wind kan richten?
Ja. En de vraag is hoe de luchtstroom over het dak wordt bij scheef aanblazen. Moeilijk om daar een beeld van te vormen, daarom zou ik graag eerlijke ervaringcijfers zien.
En is het dan geen voordeel dat het dak voor meer windvolume kan zorgen dan de relaief kleine turbine zou kunnen?
Dat kan wel, maar de lucht die tegen de gevel slaat en omhoog krult, kan dit weer teniet doen. Turbulentie is funest voor het rendement. Ik zie het hier als de turbine ogenschijnlijk vrij in de wind staat met een boom die "naast" de wind staat. Turbine gaat dan pendelen om de as en levert niets of veel minder. Maar evengoed kan ik het helemaal mis hebben en werkt het bij een ridgeblade wel goed.
Groet,
DJ
Zal ook weer plaats en dakgebonden zijn. Hoogte dakgoot tot nok en hellingsgraad van het dak, gladheid dakoppervlak (dakramen, dakkapellen, leien of pannen, ...
Misschien zou er nog iets als flowforms moeten voorzitten om een deel turbulentie weg te nemen. Maar voordeel aan een dakopstelling is dat ook zoiets (flowforms) nog te plaatsen is op een dakhelling ...
Post Reply