Zonnepanelen-tracker?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
felixtt

Zonnepanelen-tracker?

Bericht door felixtt »

Hallo, heeft er iemand ervaring met een zelf een tracker te maken? Ik wil nog 1000W (4 zonnepanelen) draaiend opstellen en de zon laten volgen. Enkel horizontaal draaiend.
Dutch John

Re: zonnepanelentracker

Bericht door Dutch John »

Tegenwoordig ziet men steeds vaker af van een dure tracker en koopt voor dat geld meer panelen. Evenveel of meer opbrengst met een statisch geheel, dat niet om onderhoud en aandacht vraagt.

Draaiend om een horizontale as brengt niets. Neem dan een verticale as en stel de horizontale as een paar keer per jaar handmatig bij.

Ik zou er eerst eens aan rekenen. Met slechts 4 panelen kan het volgens mij alleen uit als je geen uren telt en alleen schrotmateriaal gebruikt.

Groet,
John
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
zininzelfdoen
Contacteer:

Bericht door zininzelfdoen »

felixtt schreef:Hallo, heeft er iemand ervaring met een zelf een tracker te maken? Ik wil nog 1000W (4 zonnepanelen) draaiend opstellen en de zon laten volgen. Enkel horizontaal draaiend.
Hoi, ik heb wel eens een gebouwd die werkte. Hier staan de schema's en software. Succes!
http://zininzelfdoen.ning.com/forum/topics/sun-tracker
zonnepanelen

Bericht door zonnepanelen »

Vraag vrijblijvend offertes aan voor Zonnepanelen

http://www.sesamstraat.nl
Laatst gewijzigd door kockie op 09 mei 2011, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dit soort spam kunnen we missen als kiespijn
felixtt

Bericht door felixtt »

Ik heb dan toch maar één gebouwd. Grotendeels met sloopmateriaal, ijzerwerk voor het lassen heb ik wel nieuw gekocht.De elektrische sturing moet ik er nu nog op monteren. De rest is af. Als er mensen interesse hebben kan ik wel eens foto's hierop plaatsen.
ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder »

Leuk & interessant!
Ik denk dat je 30 a 40 procent aan meeropbrengst kan realiseren. Zie http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2500.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
le_pilaf

Bericht door le_pilaf »

30 a 40 procent aan meeropbrengst kun je halen als de zon volop schijnt en het onbewolkt is maar we wonen in Nederland waar we veel diffuus licht hebben en dan zijn de waardes ineens heel anders en veel minder interessant voor een Zonne volger.

Suc6 frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Felix,

Op termijn wil ik ook een zonnetracker in de tuin, mijn tuin op het zuiden is 400m2, best groot.
Ik heb me wel is in de aansturing verdiept van een zonnevolger.
Dan vooral de x-y as aansturing tegelijkertijd, net als een sateliet schotel.
Als je alleen horizontaal gaat aansturen over de x-as dan kun je met 2 of 3 licht intensiteit sensoren af qua sensoren.
Ik deed destijds op andere terreinen het ingewikkelde met losse microchips, die programmeerde ik zelf met software, maar ga overstappen naar een kant en klare versie, ik denk arduino
als het zover is.
Verwijderd
Plaats reactie