Wat kost warmwater ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted

Re: Wat kost warmwater ?

Bericht door deleted »

Ben ik niet zo zeker van.
Doordat een zonneboiler niet 100% op de zon kan tellen. Hangt het volgens mij precies af van de 'procenten' dat de backup-installatie moet werken waar hij precies gaat eindigen.
Geen makkelijk minimum-maximum vraagstuk denk ik.

G
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Klein tipje van de sluier dan nog:

De laatste HR ketel met doorstromer die ik kocht (j.l. nov, 28kW- CW4) kost circa 820 euro incl. OB.

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted

Bericht door deleted »

Chicken Power schreef:Klein tipje van de sluier dan nog:

De laatste HR ketel met doorstromer die ik kocht (j.l. nov, 28kW- CW4) kost circa 820 euro incl. OB.

Groet, Cp
Dat gelicht tipje slaat dat op 'ik kocht' of die '820 euro' ? :mrgreen:
Want ik heb al simpele zonneboilers (heatpipes rechtstreeks in de buitenboiler gemonteerd) voor minder te koop zien staan. Wel elektrisch naverwarmd.
Stel ik koop ze beide voor 820 euro.
20% elektriciteit(schatting op jaarbasis ; nachttarief?) X elektriciteitsprijs versus 100% gas X gasprijs.

Realistisch is misschien een degelijke zonneboiler met jouw HR ketel erachter als backup? Of komt die kombi sowieso financieel slechter uit dan de HR ketel alleen?
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

gerard schreef:88440 x 0,85 = 75174 kWh
Maar ook nu ben je er nog niet:

Heeft jouw kachel bv. een rendement van 80%, dan krijg je: 75174 x 0,8 = 60139 kWh
Tussen al dat sluierlichten door heeft Gerard mij wel nieuwsgierig gemaakt. De Attack 35Dp profi wordt opgegeven voor een rendement van 80-85%. Met die 80 aanname zit je op de veilige weg.
Hoe reken je nu die 60.139kWh terug naar gasverbruik? Of is dat feitelijk niet te doen, het hangt natuurlijk ook af van het gastoestel wat er zou staan.
Bufferboost

Bericht door Bufferboost »

Toch even een kort antwoord uit de praktijk:
- Ik meet al twee jaar nauwkeurig het aantal kilo's hout dat ik verstook. Een strak gestapelde m3 gekloofd Essenhout (< 18% vocht) in meterstukken (meestal zelfs iets langer 1,10 m.) komt zélden boven de 400 kilo uit, heel soms 450 kilo. En voor Eiken geldt dat dat met eenzelfde vochtpercentage max. 500 kilo per m3 is.
- Mijn omrekeningsfactor voor "uitgespaarde" m3 gas luidt: (x kg. hout /2,75 * 0,90), i.e. het aantal kilo's hout keer het eqvalent aan m3 aardgas keer rendement houtvergasser. En de resultaten kloppen aardig met de situaties waarin geen hout voor de verwarming werd verbruikt en met gas werd gestookt.
- Daarnaast is mijn ervaring dat een strak gestapelde kuub in gekloofde meterstukken en bloken van 30 cm. resp. een deelfactor van 1,5 en 2,0 minder kilo's bevatten dan een vaste kuub. Met gestorte kuubs verdient de handel écht geld, in klio's zit daar zeker een factor 3,5 tussen t.o.v. een vaste kuub. En gestort in kratten hou maar rekening met een factor 4.

Resumé (ook voor jou JantjeV8): als je een strak gestapelde 33 m3's Eiken (< 18% vocht) hebt verstookt komt dat m.i. overeen met ca. 16,5 ton hout en dus ongeveer met 5.500 m3 aardgas. Ik hoop dat jullie wat kunnen met deze gegevens?

Groet Hans
gerard

Bericht door gerard »

JantjeV8 schreef:
gerard schreef:88440 x 0,85 = 75174 kWh
Maar ook nu ben je er nog niet:

Heeft jouw kachel bv. een rendement van 80%, dan krijg je: 75174 x 0,8 = 60139 kWh
Tussen al dat sluierlichten door heeft Gerard mij wel nieuwsgierig gemaakt. De Attack 35Dp profi wordt opgegeven voor een rendement van 80-85%. Met die 80 aanname zit je op de veilige weg.
Hoe reken je nu die 60.139kWh terug naar gasverbruik? Of is dat feitelijk niet te doen, het hangt natuurlijk ook af van het gastoestel wat er zou staan.
Jantje,
1kWh = 3,6 MJ dus: 60139 kWh : 3,6 =16705 MJ
Aardgas (Slochteren) heeft zover ik weet, een bovenwaarde van 35,17 MJ/m3
daaruit volgt dan:
16705 x 35,17 = 5875 m3 Aardgas

groet,
Gerard
Nono

Bericht door Nono »

Het lek is boven. Bedankt voor de input iedereen!
Ik wist eigenlijk niet hout een vaste waarde per m³ heeft :oops: en er zat een rekenfout in.
Nu moet het kloppen. (hopelijk :fff )

Nou nog de vraag of iemand weet hoeveel hij hout verstookt om een bepaalde hoeveelheid water te een X aantal graden te verwarmen?
Dan kan ik even controleren of het een beetje klopt.

Hier de aangepaste versie.
http://www.xs4all.nl/~nono123/warmwater ... ng%202.xls
warmwater2.jpg
Maarten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Maarten,

Wat ik nog mis in het overzicht is een zonnecollector. Al kun je daar niet 100% van je warmwater mee opwekken.

Klein foutje gevonden: in de kolom van houtstook staat een vergelijking met electrisch verwarmen en met hout verwarmen; die laatste moet gas zijn denk ik.

Groeten,

Maarten (Kockie)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Nono

Bericht door Nono »

Zeer oplettend, ik heb het even aangepast.

Hoe had je dat gedacht ?
Zonneenergie is toch gratis?

Maarten
.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Nono schreef: Zonneenergie is toch gratis?
Klopt, maar de installatie om het op te vangen niet. Maar aan de andere kant heb je dat bij de andere berekeningen ook niet meegenomen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted

Bericht door deleted »

1kuub warm water op hout 1,98 euro
1kuub warm water op gas 5,88 euro

Dit in de veronderstelling dat je het hout kant en klaar en droog koopt....
dan zegt m'n buikgevoel dat de verhouding gas-hout niet klopt.
Lijkt me eerder de verhouding als je zelf de nodige tijd en energie in het hout steekt(wat overigens ook een meerkost inhoud).

Klopt die houtprijs wel?

G
Plaats reactie