*zucht*Kom 'm maar weer ophalen!Gandalf schreef:@Kockie: ik laat me een gewaardeerd café-topic dus niet zomaar ontfutselen !
(paarden)mest persen
Moderator: Moderators
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: (paarden)mest persen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
- Tim
Ik denk dat je dit verkeerd begrepen hebt. Er is maar 1 boer die geld toe krijgt, dan ook nog voor het ontvangen van mest. Dat is de boer met een negatieve minas. Ze hoeven waarschijnlijk maar 15 euro/ton te betalen om af te voeren.Chicken Power schreef:en de boeren krijgen met een beetje goede wil 15 euro per ton toe.
Michel had het eerder ook over fermenteren, maar zo'n hoop mest is toch aan het composteren?
Ah, natuurlijk. Zou je niet een deel kunnen oogsten? Of wellicht 2 hopen, 1 laten composteren en de ander na composteren oogsten. Het wordt alweer wat geknutsel, beter zonnewarmte oogstenChicken Power schreef:En voor het in stand houden van dat proces is die broeitemperatuur absoluut nodig. Dus alleen warmte aftappen aan het eind van het proces!
En de slimme boer maakt zijn mestband wat langer en haalt de luchtafvoer van de stal erdoor. Zo wordt de mest droger, hoeft ie minder tonnen af te voeren en blijft z'n minas vrijwel gelijk.Chicken Power schreef:Dat betekend dus goed ventileren. En dat kost 2 X geld, voor de ventilatorenergie, en voor het bijverwarmen van de verse lucht.
@Gandalf: Niet direct opgeven. Op de sloop kun je zat oude 120L rvs boilers krijgen. Rocket bouwen en testen.
Tim
-
deleted
@ Tim: Inderdaad, eerst wat experimenteren.
@Nck: Voor de Manege moet je eens naar deze branders kijken: http://www.swebo.com/uploads/media/prod ... _en_01.pdf
@Nck: Voor de Manege moet je eens naar deze branders kijken: http://www.swebo.com/uploads/media/prod ... _en_01.pdf
- Chicken Power
Hallo Tim,
Net zo bizar als de Pekingeenden bij Ermelo en Harderwijk. Dat is begin vorige eeuw ooit is opgezet als aternatieve werkgelegenheid voor vissers die door de afsluiting van de Zuiderzee brodeloos dreigden te raken. Altijd buiten gelopen, en eind vorige eeuw moesten ze vanwege de mestwetgeving naar binnen....
Plus dat er veel meer vleeskuikens dan leghennen zijn.
Daar wordt de stal per ‘mestronde’ van 6 weken leeg gereden en gedesinfecteerd.
In het kader van energiebesparing bij het ventileren, wordt wel gebruik gemaakt van warmtewisselaars. Gezien de ammonia zijn die meestal in glasbuis uitgevoerd….
Groet, Cp
Nee, je kunt die jongens van de ZLTO echt wel om een boodschap sturen, naar ik begrepen heeft zit er weer iets coöperatiefs achter, waardoor de afzettende partij het weer officieel uit zijn mestboekhouding kan gooien. Het restproduct komt als grondstof voor nieuwe kunstmest op de markt.Tim schreef:Ik denk dat je dit verkeerd begrepen hebt. Er is maar 1 boer die geld toe krijgt, dan ook nog voor het ontvangen van mest. Dat is de boer met een negatieve minas. Ze hoeven waarschijnlijk maar 15 euro/ton te betalen om af te voeren.
Begint direct na het verlaten van de cloaca. Ik denk dat wanneer er genoeg stront voor een bulkwagen is, het afgevoerd wordt.Tim schreef: Michel had het eerder ook over fermenteren, maar zo'n hoop mest is toch aan het composteren?
Yep, ook hier doet de analogie naar een houtkachel zich voor. Geen warmte aftappen in de vuurhaard.Tim schreef:Zou je niet een deel kunnen oogsten? Of wellicht 2 hopen, 1 laten composteren en de ander na composteren oogsten. Het wordt alweer wat geknutsel, beter zonnewarmte oogsten.
Das nou weer jammer, want dat gaat alleen bij leghennen in het kooisysteem. En dat wordt nu vanwege dierwelzijn uitgefaseerd.Tim schreef:En de slimme boer maakt zijn mestband wat langer en haalt de luchtafvoer van de stal erdoor. Zo wordt de mest droger, hoeft ie minder tonnen af te voeren en blijft z'n minas vrijwel gelijk.
Net zo bizar als de Pekingeenden bij Ermelo en Harderwijk. Dat is begin vorige eeuw ooit is opgezet als aternatieve werkgelegenheid voor vissers die door de afsluiting van de Zuiderzee brodeloos dreigden te raken. Altijd buiten gelopen, en eind vorige eeuw moesten ze vanwege de mestwetgeving naar binnen....
Plus dat er veel meer vleeskuikens dan leghennen zijn.
Daar wordt de stal per ‘mestronde’ van 6 weken leeg gereden en gedesinfecteerd.
In het kader van energiebesparing bij het ventileren, wordt wel gebruik gemaakt van warmtewisselaars. Gezien de ammonia zijn die meestal in glasbuis uitgevoerd….
Groet, Cp
Verwijderd.
- Chicken Power
Ha Nck,
Ga zelf nog is wat knutselen met zaagsel en (natrium
)glycerine. Het zaagsel is met minder energie te persen tot pellets, en het zorgt voor een ‘lont werking’ waardoor de glycerine weer makkelijker te verbranden is. Nog ff oude gehaktmolen of vleeswolf scoren. Vervolgens is uit de as weer NaOH te winnen
Groet, Cp
Dat mengen, daar moet wat in te beleven zijn. Twee of meer overschotproducten die op zich slechte verbrandingseigenschappen hebben. Maar gemengd elkaar versterken.nck schreef:En dit is ook toegepast in Oosterijk waar men briketten perst van een mengsel van paardenmest met houtvezels.
Ga zelf nog is wat knutselen met zaagsel en (natrium
Ja, heb nog even voor je gezocht. Heb het meeste uit kennisneming van de vakperiodieken uit de pluimveehouderij. Geen direct aanboorbare bron.nck schreef:Mijn huntch zat dus redelijk in de goede richting. Heb je hier meer info over ter onderbouwing voor mijzelf?
Groet, Cp
Verwijderd.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Hoi!!Chicken Power schreef:Ha Nck,
En dan te bedenken dat het in een melige bui begon met een "strontpers"
Eigenlijk is het de schuld van Gandalf, hij ontlokt me gewoon dit soort opmerkingen, ik weet ook niet waarom.
In no time 5 pagina's aan reacties. Ik mag wel oppassen met wat ik zo zeg tegenwoordig.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
- Chicken Power
Vandaar ook mijn schroom bij die bruiloftsideeën van hem; het kan maar zo gebeuren dat die incognito Vlaming vanuit de Hoge Venen te paard, voorzien van een groen petje met veer en een kruisboog, maar zo je bruid verschalkt.nck schreef:Eigenlijk is het de schuld van Gandalf, hij ontlokt me gewoon dit soort opmerkingen, ik weet ook niet waarom.
Daar gaan we niet aan beginnen.
Groet, Cp
Verwijderd.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
mwoa,
T'is geen werktuigbouwer zover is al lang duidelijk.
Chemie kan hij foutloos schrijven, maar de rest komt toch echt van de wikipedia.
Electra, mmmmm, kweeniet, zou het toch liever zelf doen.
Echte Belg, Niet te bang zijn dus.
Jan
T'is geen werktuigbouwer zover is al lang duidelijk.
Chemie kan hij foutloos schrijven, maar de rest komt toch echt van de wikipedia.
Electra, mmmmm, kweeniet, zou het toch liever zelf doen.
Echte Belg, Niet te bang zijn dus.
Jan
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
@ Cp
Bij de weg, een paar van deze plaagstootjes moeten toch zeker een pagina of 4-5 reacties genereren, denk je niet?
Bij de weg, een paar van deze plaagstootjes moeten toch zeker een pagina of 4-5 reacties genereren, denk je niet?
- Tim
Oke, dat kan. Ze zullen het dan wel op export gooien, dan is er nog eea mogelijk. Gebeurt meer met pluimveemest en is ook alweer een stokje voor gestoken.Chicken Power schreef:iets coöperatiefs achter, waardoor de afzettende partij het weer officieel uit zijn mestboekhouding kan gooien.
Hmmm, interesting.Chicken Power schreef: Gezien de ammonia zijn die meestal in glasbuis uitgevoerd….
Strontpers....laat ik even liggen.
Tim
- Chicken Power
Hoi Tim,
En verdwijnt het officieel uit het uitrijcircuit, dan is er weer niks aan de hand. Al dan niet met dikke EU subsidie.
Groet, Cp
Van die export, daar weet ik niet echt wat van. Bij die Minas toestanden gaat het erom wat gebruik je, en waar laat je het. Is het op direct verbruik als voer en meststof, dan moet het per hectare allemaal kloppen.Tim schreef:Oke, dat kan. Ze zullen het dan wel op export gooien, dan is er nog eea mogelijk. Gebeurt meer met pluimveemest en is ook alweer een stokje voor gestoken.
En verdwijnt het officieel uit het uitrijcircuit, dan is er weer niks aan de hand. Al dan niet met dikke EU subsidie.
Groet, Cp
Verwijderd.
-
deleted
Heren,
Probeer het een beetje serieus te houden aub.
Straks verplaatst Kockie het topic terug naar het café!
En dan hebben jullie zo je best gedaan om eens een hype te creëren over een serieus onderwerp waar jullie enige background en affiniteit mee hebben.
Zou toch spijtig zijn.
Een gewaarschuwd man is er 2 waard.
Neem eens een voorbeeld aan Tim !
PS Nck: "Melige bui", was dat in de Bargoense betekenis?
CP: Broden en vissen it shall be ! (edit:)B-plan: lamme laten lopen?
G
Probeer het een beetje serieus te houden aub.
Straks verplaatst Kockie het topic terug naar het café!
En dan hebben jullie zo je best gedaan om eens een hype te creëren over een serieus onderwerp waar jullie enige background en affiniteit mee hebben.
Zou toch spijtig zijn.
Een gewaarschuwd man is er 2 waard.
Neem eens een voorbeeld aan Tim !
PS Nck: "Melige bui", was dat in de Bargoense betekenis?
CP: Broden en vissen it shall be ! (edit:)B-plan: lamme laten lopen?
G
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
in de betekeinis van "flauw en tegelijk vrolijk"Gandalf schreef:"Melige bui", was dat in de Bargoense betekenis?
De aanzet is gegeven in het café, met de bijbehorende "mood", dit dit afgesplitst zou worden en zo stormachtig zou groeien heb ik ook niet voorzien. Des al niet te plus, blijft leuk.
Mooie link bij de weg, thnxs.
Jan
-
deleted
Aha, je krijgt Bargoens "melig" niet gegoogled en gewikipediated ?
Werktuigbouwkundige zeker ? En dan nog een Nederlandse ...
CP komt misschien nog te hulp, zijn grootvader zat vast nog in het milieu. Zoiets krijg je op een paar generaties niet uit de genen.
G
Werktuigbouwkundige zeker ? En dan nog een Nederlandse ...
CP komt misschien nog te hulp, zijn grootvader zat vast nog in het milieu. Zoiets krijg je op een paar generaties niet uit de genen.
Ja als het werktuig goed moet zijn kijk ik nog wat noordelijker. Zweden!nck schreef:Mooie link bij de weg
G
- Tim
Dat is precies wat dan gebeurt. Het bedrijf voert het af op de bon, maar er is geen ontvanger. Het gaat met een normaal transport document de grens over. Leuk he, één EuropaChicken Power schreef:En verdwijnt het officieel uit het uitrijcircuit, dan is er weer niks aan de hand. Al dan niet met dikke EU subsidie.
Tim