(paarden)mest persen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

nck
Wiki Koning
Contacteer:

Re: (paarden)mest persen

Bericht door nck »

michel schreef: Ben je bang dat je vergasser kapot gaat van die zuren?
Heb je een rvs uitvoering?

Misschien kun je een sterk oxiderend metaal na de vuurvaste stenen leggen die als
anode dient. Een vuurbrug van sterk oxiderend metaal.
Mijn gevoel, en dat is met nadruk alleen mijn observatie en gedachtengang bij deze materie, is dat het probleem van zuurvorming helemaal niet groot is bij een continu-installatie, maar zich juist voordoet in de opstartfase en nog veel meer in de afkoelingsfase van de ketel.
Dat is het punt wanneer er condensatie optreed. en dit is volgens mij cruciaal in het hele verbrandingsproces van mest.
Maar nogmaals, geen meting van welke aard dan ook, enkel en alleen een "huntch"
Gandalf schreef:Wat trouwens voor de vuurvaste steen, is die ook gevoelig aan aanwezigheid van zuren?
Chamotte bestaat voor ongeveer voor de helft uit aluminium-oxide en is in die hoedanigheid volgens mij redelijk inert. Terug koppelnd op bovenstaand antwoord denk ik dat dit ook de meest ongevoelige plek is omdat het op deze plaats het langst heet is.
Het is volgens mij de warmte wisselaar en omgeving welke in gevaar lopen.

jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Is de ammoniak eruit na het fermetatieproces?
En als je het daarna droogt? Dat is toch alle zuurgraad eruit of niet?
Verwijderd
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Fermentatie is niet aan de orde, het ging erom mest tot brandstof te verwerken. En als zodanig verder onbewerkt, dat heet alleen geperst t.b.v. opslag, te verstoken.
deleted

Bericht door deleted »

michel schreef: Ik zal binnenkort is poolshoogte nemen van de mogelijkheden op dit gebied hier in de regio.
De provinciale verkiezingen komen eraan en ik wil wel weten waar ik voor stem.
Misschien een poging waard, maar het zal waarschijnlijk niet van proviciale regelgeving afhangen ...
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Menigeen zal mij wel een hartgrondige pessimist of mij een verregaande vorm van paranoia aan willen rekenen, maar ik zie het vooralsnog ook nog op deze manier: Elke vorm van decentrale opwek van warmte of elektriciteit die voor een reductie van de belasting-inkomsten van de staat zorgt zal langdurig en grondig worden tegengewerkt. Al zal men dat nooit hardop zeggen.

Mijn insteek is dus ook al heel lang, gewoon doen en niemand iets vertellen. wanneer het niet mag komen ze je dat wel vertellen. zie je dan wel verder.

Wij hebben er bij ons in de streek zelfs een naam voor.

De "Mais-vergunning"

Jan
deleted

Bericht door deleted »

Het moet absoluut uitgezocht worden die ammonia in mestballen, maar het moet ook niet te negatief worden hé.
Seffens is gedroogde paardenmest de chemische troep en benzine en stookolie de zachte sector ? :mrgreen:

G

Maïsvergunning: Mijn credo: Doe wel en zie niet om.
Geldt ook voor de paarden(mest) trouwens.
account verwijderd

@Nck,

Je moet de wereld laten zien waar je voor staat.
De belangen van de btw inkomsten zijn belangrijk voor ons land.
Zo kunnen alle uitkeringen etc. worden betaald.

Mijn instelling is, werken met je luie donder.
Zo dat is gezegd en het is echt zo.

Als jij denkt dat het goed is wat je doet, dan moet je dit ook uitstralen!!

Als jij weet dat mest verbranden een positieve bijdrage levert, dan doe je dit gewoon en
waarom stiekem?

In amerika begraven ze alle huisvuil waar ze niets mee kunnen voor afgas, tobbers. (discovery)
50% organisch, 50% niet organisch, tobberssss...
Verwijderd
Tim

Bericht door Tim »

Gandalf schreef:Waar gaat het hier precies over? Een mestdroger? Nat mest zal wel amoniak bevatten. Maar vervliegt dat niet tijdens het drogen? Over welk mest heb je het trouwens? Kippenmest of drijfmest? Heel andere samenstellingen dan pure mestballen van paarden!
Een banddroger. En inderdaad vervliegt een deel van de ammoniak, maar lang niet alles. Buiten het percentage droge stof doet paardenmest niet veel meer dan rundvee drijfmest. Dit is natuurlijk een groot voordeel bij het persen en drogen.

http://www.eurolab.nl/meststof-organisch-v.htm
Gandalf schreef:Maar blijft de vraag of er in luchtgedroogde paardenballen (zonder stro/vlas/turf en dus geabsobeerde urine) uberhaupt wel ammoniak zit. Onder paardenmest verstaat men meestal paardenballen+strooisel met geabsorbeerde urine.
Er blijft zeker een hele zwik zouten in de mest achter. Ik zou het voor je kunnen nakijken, maar zo uit het hoofd blijft er van de 5kg N-totaal toch zeker 4 kg/ton in het product.

En met mest reactievergelijkingen bedenken is rocket science. Een bult poep is zo'n chemostaat dat bijna niet te voorspellen is wat er binnen gebeurd.
michel schreef:De meneer op de beurs zei dat dit niet tot de mogelijkheden behoorde, dat dit ook met de mestafvoer te maken had en vooral ook met vergunningen m.b.t. de verbranding van mest.
Wat een goed geïnfomeerde man! BMC Moerdijk, daar wordt dik 400.000ton kippenstront vergast. Met erg veel moeite, maar het lukt.
nck schreef:Nee. niet legaal.
Hahaha, you know shit.
michel schreef:Is de ammoniak eruit na het fermetatieproces? En als je het daarna droogt? Dat is toch alle zuurgraad eruit of niet?
Nee. Een deel NH3 verlaat de mest in het biogas, maar de rest blijft gewoon waar het zit. Een deel gebruiken de bacterien voor groei, maar ook die spoelen uit.

Is het niet een slimmer idee om de dampende, broeiende bult in een sleufsilo te gooien met gesioleerde panelen met ingestortte vv buizen. Warmtepomp erop en je hebt warmte. Ik begrijp ook niet waarom nieuwe boerderijen dit niet in de mestkelders installeren.

Tim

ps: wow, wat een berichten intussen.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

michel schreef:Je moet de wereld laten zien waar je voor staat.
De belangen van de btw inkomsten zijn belangrijk voor ons land.
Zo kunnen alle uitkeringen etc. worden betaald.
Dat kan volgens mij wel een heel stuk minder.
michel schreef:Als jij denkt dat het goed is wat je doet, dan moet je dit ook uitstralen!!

Als jij weet dat mest verbranden een positieve bijdrage levert, dan doe je dit gewoon en
waarom stiekem?
Ik doe helemaal niets stiekem, maar hang het alleen niet aan de grote klok.
Tim schreef:En met mest reactievergelijkingen bedenken is rocket science. Een bult poep is zo'n chemostaat dat bijna niet te voorspellen is wat er binnen gebeurd.
Dat is exact datgene waar ik tegenaan hik. Een proefopstelling is 1 maar een goed functionerende installatie met een ruime economische levensduur en een goede veiligheid voor de bedieners is van een heel andere orde.

Jan
account verwijderd

@Tim,

Dat is hetzelfde wat ze bij vervuilde grond doen.
Grote loods met vloerverwarming en afzuigen die handel.

Het fermetatieproces geeft veel warmte integendeel tot het zuiveren van aarde.
Bij de afgas kun m.b.v. membramen de waardevolle stukken eruit halen.
Zo halen zo ook stikstof N uit buitenlucht m.b.v. een mobiele zeecontainer.

Maar dit lijkt wel erg industrieel en op het Imtech principe. Innovatie.

Ik denk dat je qua regelgeving beter eerst kunt fermateren en dan pas verbranden.
Gelijk verbranden zal qua vergunningen meer voet in aarde hebben maar is wel
beter voor het rendement, afhankelijk van het vochtpercentage.

Ik zie trouwens dat ik de 500 berichten gepasseerd ben. Feestje bouwen.
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 27 feb 2011, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
deleted

Bericht door deleted »

Tim schreef: ps: wow, wat een berichten intussen.
Shit is hot man !
Ook leuk voor de forumklusdag ... jullie houden me op de hoogte?
michel schreef:Ik zie trouwens dat ik de 500 berichten gepasseerd ben. Feestje bouwen.
Ik klop af op 400 ! :)

G
Laatst gewijzigd door deleted op 27 feb 2011, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Even voor wat ik er van weet:

Het ammoniak gedeelte in het ‘verse’ mest bestaat voor het grootste gedeelte uit niet opgenomen eiwitten. Let wel, bij zoogdieren. Daar kun je door het houderij systeem wat sturen in de scheiding tussen mest en urine.

Daar kippen nooit een plasje doen is de scheiding daar onmogelijk.

Ironisch genoeg heeft urine wel weer een positieve invloed op de emissie bij verbranding. De plons water die er inzit is een zwaar nadeel, maar het ureumcomponent is met de juiste katalysator in staat om het aandeel stikstofoxides bijna te reduceren tot gewone stikstof. Dat is wat men bij het AdBlue concept toepast om aan Euro 4 en 5 norm te komen.

De mest is uiteraard te drogen, maar het milieuprobleem zit in de naar de lucht vrijkomende ammoniak. Heel kostbaar om dat terug te winnen.

Die verse mest is bemestingsmesttechnisch het best aan te wenden voor injectie van het land. In combinatie met de goede grassen is dan het grootste deel van de stikstof weer te benutten. Ook wordt er iets gedaan met het toevoegen van specifieke kleisoorten aan het diervoer, waardoor de verteringen en de opname verbeterd, waardoor de uitstoot weer minder is.

Tot dat moment is de mest overwegend basisch, dus niet zuur.

Das ook Tim’s probleem in de vergister.

Bij de verbranding van gedroogde mest, is het probleem de niet- omgezette/opgenomen eiwitfractie (das ook het probleem bij verbranden van granen) en restant ammoniak. Dan wordt idd onder invloed van hoge temperatuur en beschikbaar water salpeterzuur gevormd.

Anodes e.d. is dus geen oplossingsroute.

En dan zijn we bij hetzelfde spelletje als zwavelhoudende huisbrandolie. Dat gaat goed zolang je maar boven het condensatiepunt blijft zitten. Dus maximaal rendement kun je op je buik schrijven.

Die kippenboer (kon ooit wel is een broodje met hem gegeten hebben) is geen ambtenaar, die wil wel. Ik ben een jaar of 4 bestuurder geweest op productschapniveau. Dat zijn wel semi- ambtenaren (publieksrechtelijk bedrijfsorgaan), maar zij staan ten dienste van de sector. Dus die willen ook wel.

Waar het fout gaat is op ministerieel niveau. Niet in de laatste plaats omdat je dan weer in de competentiestrijd tussen Landbouw en VROM komt. En Europa is heilig!

Je komt dus niet toe aan het uittellen van de winst, die is dan ook al verdampt.

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted

Bericht door deleted »

Chicken Power schreef:Daar kun je door het houderij systeem wat sturen in de scheiding tussen mest en urine.
Cp,

Concreet in mijn kleinschalige paddock met 1paard en 1ponny kan ik perfect de mestballen apart en regelmatig(dagelijks, vooralleer ze composteren dus) verzamelen, persen en drogen.
Hoeveel ammoniak verwacht je daar nog in (gedroogd) ?

Het verdampen van de ammoniak tijdens droging is ook nauwelijks een argument, want de meeste kleinschalige paardenhouders hebben nu ook een aan de lucht blootgestelde composthoop.

G
Laatst gewijzigd door deleted op 27 feb 2011, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
account verwijderd

@Cp,

geweldig interesant verhaal!!
Speciaal voor jou een extra lettergrootte, duidelijker dan dit lukt nog niet.
Hoe is het met je? alles ok?

Die euro 4 en 5 normen erbij halen, super interesant!!

Ik wist niet dat een kip niet kon plassen. Nu je het zegt. Hebben kippen
geen blaas en darmen?

Dit is best een interesant onderwerp. Vooral omdat er legaal al zoveel mest wordt verbrandt bij instanties die dit wel gewoon legaal kunnen doen.

Er moet een makkelijke weg zijn omdit te kunnen doen. CP, wijs ons de weg.
Pak je stok en maak een weg in de zee. (dit laatste komt uit de bijbel)
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 27 feb 2011, 23:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
Tim

Bericht door Tim »

Chicken Power schreef:De mest is uiteraard te drogen, maar het milieuprobleem zit in de naar de lucht vrijkomende ammoniak. Heel kostbaar om dat terug te winnen.
De lucht wassen of strippen is een veel gebruikte techniek, alleen is er, mede door die mooie regelgeving, nog geen echte afzet voor.

De gedroogde mest heeft echter al een positieve waarde bij afzet.
Chicken Power schreef:Waar het fout gaat is op ministerieel niveau. Niet in de laatste plaats omdat je dan weer in de competentiestrijd tussen Landbouw en VROM komt. En Europa is heilig! Je komt dus niet toe aan het uittellen van de winst, die is dan ook al verdampt.
Zijn daar geen anodes of luchtwassers voor? :mrgreen:

@michel: En als je er voorzichtig mee omgaat, kun je die natte keutel heel mooi drogen.

Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 27 feb 2011, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie