(paarden)mest persen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: (paarden)mest persen

Bericht door kockie »

nck schreef:En dan zit er weer iemand in het topic te wroeten en ben je ineens een serie antwoorden kwijt. :fff
Wie, wat waar?? Ben me van geen kwaad bewust...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

kockie schreef:Wie, wat waar?? Ben me van geen kwaad bewust...
Jaja.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

nck schreef: Jaja.
Behalve afsplitsing heb ik niks gedaan, of ben ik wat vergeten te verplaatsen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

het was een wat wonderlijke ervaring om tijdens het tikken van een antwoord ineens een heel stel vorige antwoorden "weg" waren waaruit ik wilde citeren. Ik stond ineens weer oog in oog met mijn eigen knol, terwijl ik toch zwaar in gesprek was over een strontpers of iets van dien aard.

:lol:
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Tja, je stelde het zelf voor... Ongedaan maken?
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Nee natuurlijk niet! was een scherts richting Gandalf.
Een eigen topic mestverwerking is helemaal geen verkeerd idee.
Mooi laten staan.
deleted

Bericht door deleted »

Tim schreef:Ik zou mest niet verbrandden. De structuur en het langzaam beschikbaar komen van mineralen is ook beter voor de grond dan het direct aanwenden in de vorm van as.
Voor de grond uiteraard wel. Compost bevat meer nuttige stoffen dan de assen.
Maar als je voldoende oppervlakte weide hebt en zuivere assen van mest, dan zullen de assen zeker geen kwaad kunnen voor de weide. In tegendeel.
Tim schreef:Dat gaat er aan! Ik heb hier 316 roesten in 2 jaar. Dit is de beschermkap van een menger welke droge (>90% ds) en natte (10% ds) mest opdoseerd. Uiteraard is door deze verhouding het deksel altijd kletsnat van de condens. Ander voorbeeld, de sloten van de luchtwasser, na de mestdroger na 2 maand los moeten zagen, volledig verroest. Dit was gegalvaniseerd.
Waar gaat het hier precies over? Een mestdroger? Nat mest zal wel amoniak bevatten. Maar vervliegt dat niet tijdens het drogen? Over welk mest heb je het trouwens? Kippenmest of drijfmest? Heel andere samenstellingen dan pure mestballen van paarden!
nck schreef:Een uitloopstal is niet aan de orde i.v.m. ruimte en de hoeveelheid paarden. Ook qua bedrijfsvoering op een manege lijkt mij dit zeer onwenselijk.
Een uitloopstal lijkt mij niet minder paarden per m² te kunnen bevatten dan boxen. Paarden zijn kuddedieren. De investeringskost zal ook lager zijn dan boxen. Maar het is natuurlijk een andere discussie.
nck schreef: Hoesten op turf heb ik nog geen klachten over gehoord.
Ik had zelfs nog niet van turf in deze toepassing gehoord. Turf is trouwens een landschappelijk waardevol materiaal dat gewoon vernietigd wordt bij het delven. Vroeger was turf in mijn streek een courante brandstof.
Maar voor de manege durf ik te wedden dat meer dan de helft van de jaarlijks af te voeren "mest" uit dit turf bestaat. Zijn rubberen stalmatten geen oplossing om dit te halveren?

nck schreef: om een briket te maken zul je eerst moeten verkleinen en opnieuw mengen en daar gaat het m.i. mis omdat er dan een deel stro en/of turf door gemengd wordt wat het uit elkaar zwellen veroorzaakt.
Proberen stro/turf te weren op de manege.

nck schreef: 15-20 kruiwagens/dag geschat 60-75 paarden (hele ruwe schatting)
Met ingrip van de turf/stro. Anders de helft ?

nck schreef:
Gandalf schreef:Is er een werktuigbouwkundige in de zaal ?
Spreekt/schrijft u mee.
Aha, dan zal je wel in een deuk gelegen hebben met de passe-vite!
nck schreef: Mest is ongelooflijk agressief.
Pure gedroogde paardemestballen: meet het en je weet het. Zit dit soort chemie niet in de opleiding dierenarts Kockie ?
nck schreef:
Gandalf schreef:De assen zijn trouwens prima meststof.
De manege is wel gehouden aan de minas wetgeving dus ook dit gaat niet zomaar. Helaas.
Ja, met zoveel paarden zal je aardig wat oppervlakte weide moeten hebben. Wellicht knelt daar het schoentje ? Anders zie ik het probleem niet.

PS Stel dat er na meting nog amonia of salpeterzuur in de gedroogde mestballen zit, wat zijn de te verwachten gevolgen voor vuurvaste steen in een finoven?

G
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Gandalf schreef:Een uitloopstal lijkt mij niet minder paarden per m² te kunnen bevatten dan boxen. Paarden zijn kuddedieren. De investeringskost zal ook lager zijn dan boxen. Maar het is natuurlijk een andere discussie.
De paarden worden dagelijks uitgelaten in een grote weide, maar staan de rest van de dag op stal. Anders is het geen doen voor de klanten om hun paard uit de weide te plukken voor de les.
Gandalf schreef:Ik had zelfs nog niet van turf in deze toepassing gehoord. Turf is trouwens een landschappelijk waardevol materiaal dat gewoon vernietigd wordt bij het delven. Vroeger was turf in mijn streek een courante brandstof.
Maar voor de manege durf ik te wedden dat meer dan de helft van de jaarlijks af te voeren "mest" uit dit turf bestaat. Zijn rubberen stalmatten geen oplossing om dit te halveren?
Turf wordt bij ons vlak over de grens nog in vrij grote hoeveelheden gewonnen en is relatief goedkoop.
Ook is er in de stallen een goed functionerend afwaterings systeem aanwezig zodat het verbruik van strooisel relatief laag ligt.
Wanneer rubberen matten goed zouden functioneren in een paardenstal dan was dit hoogstwaarschijnlijk al in gebruik. Men onderzoekt vrij continu de mogelijkheden op uitvoerbaarheid, gezondheid van de dieren en niet te vergeten de economie van de toepassing.
Gandalf schreef:Proberen stro/turf te weren op de manege.
Zal nooit helemaal uit te sluiten zijn en voor een goed "pers"resultaat, lage of hoge druk, heb je een zo homogeen mogelijk uitgangsmateriaal nodig. Dus enige vorm van voorbewerking in de geest van verkleinen / mengen zal altijd aanwezig zijn.
Gandalf schreef:Met ingrip van de turf/stro. Anders de helft ?
Een blik in de container doet mij 25/75 schatten, 25% strooisel 75% mest
Gandalf schreef:Aha, dan zal je wel in een deuk gelegen hebben met de passe-vite!
Mwoa
Gandalf schreef:Pure gedroogde paardemestballen: meet het en je weet het. Zit dit soort chemie niet in de opleiding dierenarts Kockie ?
Het gaat erom welke bestanddelen onder hoge temperatuur reduceren / oxyderen tot een eventuele agressieve stof, dit is iets wat vrij moeilijk vooraf te bepalen is.
Gandalf schreef:Ja, met zoveel paarden zal je aardig wat oppervlakte weide moeten hebben. Wellicht knelt daar het schoentje ? Anders zie ik het probleem niet.
Ik wel, want ambtenaren zijn nu eenmaal weinig flexibel. Je moet de ingekochte mineralen in de vorm van voer verantwoorden en de uitgereden mineralen in de vorm van mest dus ook. Hiertussen zit een zogenaamd verliespercentage. Mineralen in de vorm van as wordt niet als mest gezien maar natuurlijk weer als chemisch afval o.i.d. Daar zit het probleem.
Gandalf schreef:PS Stel dat er na meting nog amonia of salpeterzuur in de gedroogde mestballen zit, wat zijn de te verwachten gevolgen voor vuurvaste steen in een finoven?
[/quote]
In mest zit geen salpeterzuur. Of het paard moet een heel bijzondere ziekte hebben. :mrgreen:
Salpeterzuur zou kunnen ontstaan uit de oxidatie van ammoniak.
4 NO3 + 5 O2 = 4 NO + 6 H2O
2 NO + O2 = 2 NO2
3 NO2 + H2O = 2H+ + 2NO3- (=2 HNO3) + NO

Jan
deleted

Bericht door deleted »

Die chemische reactie onstaat volgens wikipedia bij de aanwezigheid van een platina katalysator. Ik zie nergens een aanwezigheid van platina nochans ...

Regelgeving rond maneges zal inderdaad wel een beperkende factor zijn.
Ook de schaal lijkt me wat groot. Misschien is het concept "manege" ook gewoon niet ecologisch... Eigen (multifunctioneel) paard in de buitengebieden en privélessen aan huis ?
(Zelf ben ik gewoon op het paard gesprongen, geen geduld voor lessen ... Dochters hebben lessen aan huis gehad op een stuk weide ...)

Soit, ik had een schaalgrootte van 1 à 2 paarden in gedachten voor een soort zelfvoorzienend concept met een grondoppervlakte van 1,5ha (of méér). De "zuivere" assen dat er van dit mest overblijft kan geen probleem zijn voor die oppervlakte.

G
Laatst gewijzigd door deleted op 27 feb 2011, 22:29, 2 keer totaal gewijzigd.
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Ik heb ook een vraag over mest verbranding.

Laatst heb ik op een beurs een (grote) kippenboer gesproken die voorzitter was van een
landelijke organisatie op het gebied van dier en welzijn.

Ik stelde als voorbeeld om een grote kachel neer te zetten en de energie van de mest om te zetten in stroom en warmte.
Nu betaalt men immers nog voor mestafvoer.
De ommeslag is wel nabij. Hier vlakbij zit een grote kippenboer die dit al ziet aankomen.

De meneer op de beurs zei dat dit niet tot de mogelijkheden behoorde, dat dit ook met de mestafvoer te maken had en vooral ook met vergunningen m.b.t. de verbranding van mest.
Zijn er eenvoudige wegen om dit traject te doorlopen?
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 27 feb 2011, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Gandalf schreef:Die chemische reactie onstaat volgens wikipedia bij de aanwezigheid van een platina katalysator. Ik zie nergens een aanwezigheid van platina nochans ...
Klopt inderdaad, maar het feit alleen al dat ammoniak kan oxideren tot salpeterzuur is al voldoende voor een grote terughoudendheid. De katalysator is misschien niet eens nodig wanneer de temperatuur hoog genoeg wordt en en al zal het proces zonder katalysator misschien niet optimaal of in heel geringe mate plaatsvinden, dan nog is salpeterzuur een dermate sterk zuur dat het een installatie vrij vlot verteerd.

Hetzelfde effect zie je ook bij installaties die granen verbranden. Ergens ontstaat daar ook een agressieve stof in het proces. Deze ketels zijn in no time aan hun eind. Er gebeurt meer in een dergelijke vergasser dan je zo zou denken. Ik in ieder geval blijf aan de voorzichtige kant.
Totdat iemand mij van het tegendeel weet te overtuigen.

Jan
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

michel schreef:Zijn er eenvoudige wegen om dit traject te doorlopen?
Nee. niet legaal.

Het is en blijft een bureaucratisch probleem. Zoals verreweg de meeste problemen in dit land.
Komt tijd komt raad.

De enige manier om hier iets in te veranderen is door er simpelweg, zonder enige vergunning mee aan de slag te gaan en dan door middel van meting aantonen dat mestverbranding een alternatief is.

Maar ik wens je veel succes in het overtuigen van een ambtenaar.

Jan
account verwijderd

Nck,

Ben je bang dat je vergasser kapot gaat van die zuren?
Heb je een rvs uitvoering?

Misschien kun je een sterk oxiderend metaal na de vuurvaste stenen leggen die als
anode dient. Een vuurbrug van sterk oxiderend metaal.
Verwijderd
deleted

Bericht door deleted »

Michel,

Ik ken niets van de wetgeving van mestverbranding in NL, maar je kan wel verwachten dat dit strikt geregeld is en er eerst heel wat vergunningen nodig zijn als je naar een industriële schaal wil gaan ...

Nck,

Ok hoge temperatuur: goed punt.

Maar blijft de vraag of er in luchtgedroogde paardenballen (zonder stro/vlas/turf en dus geabsobeerde urine) uberhaupt wel ammoniak zit. Onder paardenmest verstaat men meestal paardenballen+strooisel met geabsorbeerde urine.

Wat trouwens voor de vuurvaste steen, is die ook gevoelig aan aanwezigheid van zuren?

G
account verwijderd

@Nck,
Maar ik wens je veel succes in het overtuigen van een ambtenaar.
Ik zal binnenkort is poolshoogte nemen van de mogelijkheden op dit gebied hier in de regio.
De provinciale verkiezingen komen eraan en ik wil wel weten waar ik voor stem.
Verwijderd
Plaats reactie