Hout cv kachel werkt niet goed

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

nck
Wiki Koning
Contacteer:

Re: Hout cv kachel werkt niet goed

Bericht door nck »

Dat moet dan heel simpel te controleren zijn, wanneer de ketel vuur heeft de bypass klep dicht doen en dan moet het vuur vol door de naverbrander / chamottesteen trekken. Dit zou echter wel een heel grote assemblagefout zijn.
Een goed werkende vergasser heeft een helder oranje gloeiende steen, eenmaal goed in bedrijf.
Deze zorgt ook voor een vrijwel rookloze verbranding.

Wanneer dit het geval is moet je je leverancier ervoor knopen. Laat hij een andere ketel neerzetten. Heb er niet zoveel vertrouwen in dat hij dat zelf repareert, omdat hij het in eerste instantie niet eens heeft geconstateerd dat het niet goed was. Oftewel hij heeft de ketel niet fatsoenlijk in bedrijf gesteld.
Iemand met een beetje ervaring zal dit onmiddellijk opvallen als een flinke fout in de installatie en gaan zoeken.

Ikzelf heb dit meegemaakt bij een nieuw geleverde fröhling die ook niet op gang wou komen en waar na het nodige zoekwerk er sprake was van valse lucht door een luik wat net niet goed gemonteerd was.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Nck,

ik denk ook dat dit heel makkelijk te controleren is.
Heb een Attack 25dp met exact hetzelfde probleem, Rookt, rookgas wordt te hoog, geen energieoverdracht doot vergassing.
Kortom: Hij vergast niet.

Oplossing: Door een assamblagefout zijn bij sommige ketels de spekstenen in de vergasserruimte, achterin verkeerd-om gemonteerd, waardoor het gas (1100gr) niet langs de warmtewisselaar kan stromen en het water niet verwarmd.

De speksteen sluit de toevoer van de ventilatorstroom volledig af. Daardoor moeten de rookgassen wel rechtstreeks naar
buiten, waardoor het kanaal bloedheet wordt.
Als je de stenen eruit haalt en in de juiste positie terugzet, dan is het probleem verholpen.
De stenen eruit halen is wat mijn ervaring is bij een ander merk, best een precies klusje. Het past zo goed dat het vrij lastig is om ze eruit te kantelen.

Hierbij komt dat als de ventilator geen flow kan maken, hij zichzelf vroeg of laat doorbrand.
Hetzelfde effect heeft een haarfohn waar je je hand op houdt.
Verwijderd
bonkelaar

Bericht door bonkelaar »

Hallo,

Heb dezelfde ervaring met mijn (verhoudingsgewijs eenvoudige) Atmos DC 32S.
De vuurvaste steen in de verbrandingsruimte lag (na transport en montagewerk) niet goed aangedrukt tegen de achterwand van de ketel.
Hierdoor werd de gasstroom kort gesloten en liep de rookgastemperatuur te hoog op.
Op het Atmos forum in Duitsland lag de oplossing, het was al meerderen overkomen.
De steen er uit genomen, de boel gereinigd en toen de steen strak tegen de achterzijde geschoven, klaar.

groet Jos.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Bij een Attack is de bodem van de stookruimte uit 1 stuk steen gemaakt, volgens mij kan die niet zomaar omhoog stuiteren, dan moet je echt de ketel een heel eind domonteren om daar bij te komen.

Onderin echter, om de lucht/gasstroom rond te leiden, bestaat de constructie uit 3 delen. (Bij mij althans, volgens mij aan de documentatie te zien is de vorm daarvan ondertussen wel iets veranderd).

In elk geval moet je luchtstroom door het gat in de verbrandingsbodem naar beneden gaan, dan naar voren, het hoekje om naar beneden tot over de kachelbodem en dan naar achter door het ronde gat de circulatieruimte in. Dat kun je zelf best aardig controleren of die stenen een beetje netjes liggen. Om de asruimte schoon te maken kun je die stenen er zo uit nemen, even de as naar voren trekken en dan de stenen weer terug plaatsen. Dat is een fluitje van een peuleschil.

Je zou kunnen kijken of er voor dat gat onderin niks ligt te verstoppen. Dat kun je van voren zien, maar ook van achteren bij het onderhoudsdekseltje.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Als het goed is, ligt bij de huidige Attack de onderste steen in de vulkamer vastgekit. Bij mijn Attack bestaat die ook uit 2 delen (nieuw model?).
Het kleinste stuk (vooraan) ligt los gemonteerd, klem tussen de vuurvaste koorden.
Het stuk waarin de opening zit naar de naverbrandingskamer, ligt vastgekit in speciale kachelkit. Bij vervanging moet je dit echt losbreken.
Dit is waarschijnlijk gedaan om valse gasstromen tegen te gaan.

Ik dacht nl. even een paar mallen te maken van deze vuurvaste stenen, zodat ik ze zelf kan gieten.
Ging dus niet door :(

Albert
Change, before you have to.
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Ferdi,

Stand van zaken, foto's?

Groet, Cp
Verwijderd.
dulve montage

Bericht door dulve montage »

Nou het is gelukkig opgelost :D :D :D . Vorige week belde mijn service monteur of hij kon komen kijken wat er met de kachel aan de hand was. Hij dacht dat het aan het hout lag en hij zou een vocht meter meenemen op het op te meten. :? . Nou had ik al via dit geweldige forum de nodige info gekregen (mijn grootste dank hiervoor :D ) van mede forum bezoekers en vertelde hem dat het misschien wel eens de warmte wisselaar kon zijn. Nou je had hem eens moeten horen hij wist geen woord meer uit te brengen. hahaha. Nou al goed kwam hij zaterdagmiddag (ik kon er helaas niet bij zijn maar mijn zwager wel) en ging toen maar eens naar de warmtewisselaar kijken. En ja hoor precies wat de heer bonkelaar al vermoede de warmtewisselaar vol roet en teer. Dus mijn service monteur vroeg aan mijn zwager of dit niet werd schoongemaakt, dus mijn zwager zei "als je niet weet dat dat schoongemaakt moet worden dan wordt dat ook niet schoongemaakt". Vertelde die monteur dat hij alles uitvoerig had uitgelegd en had voorgedaan met schoonmaken. Mijn zwager werd een beetje witheet van woede :evil: :evil: :evil: (hij was er ook bij bij de uitleg van de kachel) en vertelde mijn monteur dat er niets was verteld en uitgelegd en dat wij de handleiding zo van interenet konden halen. Nou toen damde mijn monteur heel hard in en werd toen poeslief tegen mijn zwager. Dus al met al mijn kachel werkt weer perfect nu hogere temperatuur aan t stoken (80 gr)en betere warmte in huis en het buffervat. Lang leve het forum en mede forum gebruikers. :D :D :D. Zal proberen van de week mijn foto`s erop te zetten
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Als je je dankbaarheid wilt tonen en dit forum in de lucht wilt houden, wijs ik je even op het oranje knopje rechtsboven in het forum.... Zo worden alle inspanningen beloond!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit

Bericht door Brit »

kockie schreef:Als je je dankbaarheid wilt tonen en dit forum in de lucht wilt houden, wijs ik je even op het oranje knopje rechtsboven in het forum.... Zo worden alle inspanningen beloond!
:mrgreen: Go :mrgreen: Kockie :mrgreen: Go :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie