(paarden)mest persen
Moderator: Moderators
-
andre
(paarden)mest persen
Hallo Allemaal
Ik zie hier enkele paardenliefhebbers, en we hebben sinds kort 2 minipony's
Maar wat is het handigst te doen met de mest,
ik hark het nu elke keer op een bultje.
We hebben ook een moestuin maar kan het hier op??
Ik heb begrepen dat er nogal wat onkruidzaad in zit,
dit lijkt me niet zo'n goede combi.
Of anders., wat doen jullie met de mest??
Vr gr Andre
Vr gr Andre
-
deleted
Re: Moeilijke vragen
Hallo Andre,andre schreef:Hallo Allemaal
Vr gr Andre
Het best is de mest op een hoop gooien en 3 jaar laten composteren.
De hoop een beetje beschutten tegen regen en vlakke zon zou ideaal zijn.
Regelmatig de hoop keren zou ook bevordelijk zijn voor het proces. Zelf doe ik dat niet, ik laat het aan de wormen over ...
Vers paardenmest bevat inderdaad meer zaden en kan bovendien de jonge plantjes 'verbranden'.
Zelf heb ik het het eerste jaar ook de wintermest gebruikt, maar dan enkel ondergespit voor planten als aardappelen die graag mest hebben.
Maar na een paar jaar heb je vanzelf 'oud' mest genoeg.
Zelf heb ik mijn paarden steeds buiten staan, in de winter op een soort paddock met wit zand en klinkers. In mijn mest zit bijgevolg geen stro. (maar ze krijgen enkel gras en hooi te eten, dus de mest is wel vrij vast van structuur)
Hetgeen teveel is voor de moestuin wordt gebruikt om over de weide zelf te verdelen. (ook het gecomposteerde mest, met vers mest zullen de paarden niet meer van het gras willen eten)
Let er wel steeds op dat je na het gebruik van ontwormingsmiddelen dit mest op een aparte hoop houdt voor enkele weken. Zolang deze produkten aktief zijn zullen ze immers ook de compostwormen vernietigen... (compostwormen zijn trouwens ongevaarlijk voor mens en dier, maar ze sterven evenzeer aan de medicijnen tegen darmwormen)
Best is bij het opzetten van een nieuwe hoop een stukje van de oude te gebruiken, dan heb je veel sneller de juiste wormen.
Als mijn massakachel klaar is zou ik graag eens gaan experimenteren met geperst en gedroogd mest (zonder stro) om als mestbriketten te verstoken...
(het zou dan wel vers mest moeten zijn (max een week oud of zo) om te persen, daarna minstens een maand of 6 drogen)
Succes,
G
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Dat wordt dus een nieuwe topic in "vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek"Gandalf schreef:Als mijn massakachel klaar is zou ik graag eens gaan experimenteren met geperst en gedroogd mest (zonder stro) om als mestbriketten te verstoken...
"De Strontpers"
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
deleted
NCK,
Gedroogd puur mest verbranden, dat moet jij toch al geprobeerd hebben als meester-stoker ?
Desnoods wat ongeperste droge ballen mest ?
Schijnt toch zeer goed te branden ...
Bij miscantus, hakselhout, ... zit je met grote volumes en energierovende bewerkingen.
Met paardemest verwerkt het paard de grondstof hooi en gras in een perfect persbare en kleefkrachtige emulsie die bovendien nog erg compact is ...
Echt niet zo'n gek idee als je de hoeveelheden mest kent die een paard per jaar produceert ...
De meeste mineralen zullen ook nog zeer geconcentreerd in de assen overblijven. Assen die dan ook nog eens makkelijker dan compost over de weide te verspreiden zijn.
G
Gedroogd puur mest verbranden, dat moet jij toch al geprobeerd hebben als meester-stoker ?
Desnoods wat ongeperste droge ballen mest ?
Schijnt toch zeer goed te branden ...
Bij miscantus, hakselhout, ... zit je met grote volumes en energierovende bewerkingen.
Met paardemest verwerkt het paard de grondstof hooi en gras in een perfect persbare en kleefkrachtige emulsie die bovendien nog erg compact is ...
Echt niet zo'n gek idee als je de hoeveelheden mest kent die een paard per jaar produceert ...
De meeste mineralen zullen ook nog zeer geconcentreerd in de assen overblijven. Assen die dan ook nog eens makkelijker dan compost over de weide te verspreiden zijn.
G
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Gandalf, geweldig zo'n reactie. Je moest eens weten.
De "Strontpers" bestaat al!
Allé wel in mijn gedachten, als resultaat van diverse gesprekken en ideeën die leven op de manege waar ik eerst later mijn vrouw en nu mijn dochters paard- en ponyrijles krijgen.
De hoeveelheden mest die daar vrijkomen zijn zeker voldoende om in de dagelijkse energiebehoefte te voorzien. Maar er komt zoveel bij kijken om dit te verwerken dat van een vastomlijnd plan op dit moment nog geen sprake is.
Persen van mest is zeker een optie, dit gebeurt ook in Oostenrijk waar een mengsel van mest en vezelige bestanddelen tot brandstof wordt verwerkt. Dit proces is zowaar gepatenteerd, omdat de mest katalytische werking heeft in het verbrandingsproces zodat er relatief schonere verbrandingsgassen worden uitgestoten.
Het grootste probleem waarmee ik nu zit ten aanzien van die manege is het volume en dat dit volume verwerkt moet worden door mensen met een verstandelijke beperking. Dit vereist een zeer goed doordachte installatie alleen al omwille de veiligheid.
Persen en opslaan is in beeld omdat je met een continue productie van mest zit en een niet continue vraag zit. In de zomer hoeft er bijna niet gestookt te woeden en in de winter is de mestproductie waarschijnlijk te klein om in de vraag te voorzien.
Ook zou je eerst een proef moeten doen om of alles naar behoren werkt. Gezien de grootte van het geheel is één en ander nog steeds in de gespreksfase.
Jan
De "Strontpers" bestaat al!
Allé wel in mijn gedachten, als resultaat van diverse gesprekken en ideeën die leven op de manege waar ik eerst later mijn vrouw en nu mijn dochters paard- en ponyrijles krijgen.
De hoeveelheden mest die daar vrijkomen zijn zeker voldoende om in de dagelijkse energiebehoefte te voorzien. Maar er komt zoveel bij kijken om dit te verwerken dat van een vastomlijnd plan op dit moment nog geen sprake is.
Persen van mest is zeker een optie, dit gebeurt ook in Oostenrijk waar een mengsel van mest en vezelige bestanddelen tot brandstof wordt verwerkt. Dit proces is zowaar gepatenteerd, omdat de mest katalytische werking heeft in het verbrandingsproces zodat er relatief schonere verbrandingsgassen worden uitgestoten.
Het grootste probleem waarmee ik nu zit ten aanzien van die manege is het volume en dat dit volume verwerkt moet worden door mensen met een verstandelijke beperking. Dit vereist een zeer goed doordachte installatie alleen al omwille de veiligheid.
Persen en opslaan is in beeld omdat je met een continue productie van mest zit en een niet continue vraag zit. In de zomer hoeft er bijna niet gestookt te woeden en in de winter is de mestproductie waarschijnlijk te klein om in de vraag te voorzien.
Ook zou je eerst een proef moeten doen om of alles naar behoren werkt. Gezien de grootte van het geheel is één en ander nog steeds in de gespreksfase.
Jan
-
deleted
Nck,
In een manege zit er wel erg veel stro in het mest denk ik ?
Voor zuiver paardemest moet de druk niet eens zo hoog zijn denk ik gezien de kleefkracht. Zou gewoon mechanisch met spierkracht kunnen. Of toch zeker met paardekracht.
Maar in je CV heb je het nog niet gestookt ?
G
edit: weeral hooi met stro verwart
In een manege zit er wel erg veel stro in het mest denk ik ?
Voor zuiver paardemest moet de druk niet eens zo hoog zijn denk ik gezien de kleefkracht. Zou gewoon mechanisch met spierkracht kunnen. Of toch zeker met paardekracht.
Maar in je CV heb je het nog niet gestookt ?
G
edit: weeral hooi met stro verwart
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Nee, ik heb het zelf nog niet gestookt, ik ben wat huiverig voor het aandeel ammoniak wat nog aanwezig is.
De reductie naar salpeterzuur is aanwezig en dat ben ik zo mijn ketel kwijt.
Dit is een van de aandachtspunten in het geheel.
Er zit weinig stro en hooi in de mest. de mestballen worden dagelijks verwijderd. Ook is er een proef met turfstrooisel als strooigoed in plaats van stro. Turf is behoorlijk goedkoper en neemt ook goed vocht op.
Er moet een vorm van opslag en droging komen.
Over het persen zijn de meningen verdeeld. Persoonlijk ga ik voor een vrij hoge druk persing van voorgedroogd materiaal. hier is een hardere beter houdbare briket of stang van te persen. Lage druk geeft heel gauw het effect van een spaanplaat die vochtig wordt, het neemt snel vocht uit de lucht op en zwelt op en wordt een voze slappe prop materiaal.
Tweede punt is dat bij zachte persing er bij de verbranding heel veel as ontstaat. Gooi maar eens een paar zachte turven in de kachel, dan heb je gelijk veel as. En veel rook.
Heel hard geperst materiaal geeft substantieel minder asvorming en een hogere verbrandingstemperatuur. En dus ook minder rook.
Dit zijn zo een aantal overwegingen waar wij over in conclaaf zijn.
En aangezien ik niet voornemens ben om een dergelijke installatie voor te financieren zal er eerst een goed doorwrocht plan moeten komen. Dan wil ik met alle plezier mijn bijdrage hieraan leveren.
Jan
De reductie naar salpeterzuur is aanwezig en dat ben ik zo mijn ketel kwijt.
Dit is een van de aandachtspunten in het geheel.
Er zit weinig stro en hooi in de mest. de mestballen worden dagelijks verwijderd. Ook is er een proef met turfstrooisel als strooigoed in plaats van stro. Turf is behoorlijk goedkoper en neemt ook goed vocht op.
Er moet een vorm van opslag en droging komen.
Over het persen zijn de meningen verdeeld. Persoonlijk ga ik voor een vrij hoge druk persing van voorgedroogd materiaal. hier is een hardere beter houdbare briket of stang van te persen. Lage druk geeft heel gauw het effect van een spaanplaat die vochtig wordt, het neemt snel vocht uit de lucht op en zwelt op en wordt een voze slappe prop materiaal.
Tweede punt is dat bij zachte persing er bij de verbranding heel veel as ontstaat. Gooi maar eens een paar zachte turven in de kachel, dan heb je gelijk veel as. En veel rook.
Heel hard geperst materiaal geeft substantieel minder asvorming en een hogere verbrandingstemperatuur. En dus ook minder rook.
Dit zijn zo een aantal overwegingen waar wij over in conclaaf zijn.
En aangezien ik niet voornemens ben om een dergelijke installatie voor te financieren zal er eerst een goed doorwrocht plan moeten komen. Dan wil ik met alle plezier mijn bijdrage hieraan leveren.
Jan
-
deleted
Nck,
Ik heb een zwaar vermoeden dat het grootste gedeelte van de ammoniak komt van de urine, niet van de mestballen. Daarom zou ik niet het stro gebruiken. Of beter nog: geef de paarden een uitloopstal op zand. Gedaan met stro en turf (en hoestende paarden) ...
Bovendien met een beperkte persdruk moet er natuurlijk nog enige luchtdroging volgen. Dan verdampen de eventuele resten ammonia toch?
Dus het eerste wat we moeten weten is of er in een gedroogde mestbal nog ammonia of salpeterzuur zit. Is er een chemicus in de zaal ?
Wat betreft:" het neemt snel vocht uit de lucht op en zwelt op en wordt een voze slappe prop materiaal" is niet in overeenstemming met de "vergeten" ballen mest die wel eens hier of daar in een hoekje blijven liggen. Die zijn namelijk behoorlijk hard en vallen droog zeker niet zomaar uit elkaar.
Ook ben ik vanuit ecologisch standpunt voorstander van mechanische produktie. Als je weer een hoop elektriciteit of diesel nodig hebt om de briketten te maken zijn we terug naar af.
Zo zou ik het zien:
De mestballen die dagelijks worden opgeschept zouden best direct in een mechanische pers gekapt worden. Dan valt de hoeveelheid en dus tijdsbesteding per dag goed mee.
Ideaal in mijn ogen lijkt me een stapmolen met enkele paarden met in het midden een soort grote "passe vite" met cilinders in plaats van gewone gaten.
In de eerste (aantal X) rondgang(en) worden de cilinders gevuld. In een tweede beweging (X aantal draaïngen) zorgt voor druk op de cilinders. Vervolgens zorgen de volgende draaïng(en) ervoor dat de bodem uit de cilinder draait en worden de briketten uit de cilinders gedrukt.
Vervolgens draait alles weer naar de beginopstelling.
Simpel toch?
Is er een werktuigbouwkundige in de zaal ?
Verwerking per dag: een 5-6 kruiwagens? Paarden een halfuurtje in de stapmolen?
Wat betreft verbranding: experimenten van anderen geven met een gewone manuele druk resultaten vergelijkbaar met dennehout. Voorts zal de verbrandingstemperatuur natuurlijk ook afhangen van de gekozen kachel/brander. In een ouderwetse kachel geeft het beste hout ook nog veel assen en rook in vergelijking met houtvergasser of Rocketbell. ( neem ik aan).
De assen zijn trouwens prima meststof. G
Ik heb een zwaar vermoeden dat het grootste gedeelte van de ammoniak komt van de urine, niet van de mestballen. Daarom zou ik niet het stro gebruiken. Of beter nog: geef de paarden een uitloopstal op zand. Gedaan met stro en turf (en hoestende paarden) ...
Bovendien met een beperkte persdruk moet er natuurlijk nog enige luchtdroging volgen. Dan verdampen de eventuele resten ammonia toch?
Dus het eerste wat we moeten weten is of er in een gedroogde mestbal nog ammonia of salpeterzuur zit. Is er een chemicus in de zaal ?
Wat betreft:" het neemt snel vocht uit de lucht op en zwelt op en wordt een voze slappe prop materiaal" is niet in overeenstemming met de "vergeten" ballen mest die wel eens hier of daar in een hoekje blijven liggen. Die zijn namelijk behoorlijk hard en vallen droog zeker niet zomaar uit elkaar.
Ook ben ik vanuit ecologisch standpunt voorstander van mechanische produktie. Als je weer een hoop elektriciteit of diesel nodig hebt om de briketten te maken zijn we terug naar af.
Zo zou ik het zien:
De mestballen die dagelijks worden opgeschept zouden best direct in een mechanische pers gekapt worden. Dan valt de hoeveelheid en dus tijdsbesteding per dag goed mee.
Ideaal in mijn ogen lijkt me een stapmolen met enkele paarden met in het midden een soort grote "passe vite" met cilinders in plaats van gewone gaten.
In de eerste (aantal X) rondgang(en) worden de cilinders gevuld. In een tweede beweging (X aantal draaïngen) zorgt voor druk op de cilinders. Vervolgens zorgen de volgende draaïng(en) ervoor dat de bodem uit de cilinder draait en worden de briketten uit de cilinders gedrukt.
Simpel toch?
Is er een werktuigbouwkundige in de zaal ?
Verwerking per dag: een 5-6 kruiwagens? Paarden een halfuurtje in de stapmolen?
Wat betreft verbranding: experimenten van anderen geven met een gewone manuele druk resultaten vergelijkbaar met dennehout. Voorts zal de verbrandingstemperatuur natuurlijk ook afhangen van de gekozen kachel/brander. In een ouderwetse kachel geeft het beste hout ook nog veel assen en rook in vergelijking met houtvergasser of Rocketbell. ( neem ik aan).
De assen zijn trouwens prima meststof. G
-
andre
Ik lees het allemaal met veel interesse!!!
Eerst in de kachel (helaas niet een of ander hoogwaardig ding gewoonweg te duur),
(maar een seay Epure, die me niet echt mee valt)
Zijn we zeker goed van de onkruidzaden af, en lekker warm van gehad,
assen opslaan en na de winter op de (groente)tuin, ideale volgorde toch??
Ik ben frezer van beroep dus helaas van chemie weinig kennis.
Dit lijkt me toch de goede volgorde eerst chemie en dan de mechanica, van een eventuele pers.,
Maar is het niet handiger om ze gewoon zon te drogen, niet te persen maar los aan een of andere kachel
te voeren, die hier eventueel op aangepast is, persen gaat vaak toch energie en tijd kosten, en de ashoeveelheid, lijkt me niet echt een probleem.
groet Andre
Eerst in de kachel (helaas niet een of ander hoogwaardig ding gewoonweg te duur),
(maar een seay Epure, die me niet echt mee valt)
Zijn we zeker goed van de onkruidzaden af, en lekker warm van gehad,
assen opslaan en na de winter op de (groente)tuin, ideale volgorde toch??
Ik ben frezer van beroep dus helaas van chemie weinig kennis.
Dit lijkt me toch de goede volgorde eerst chemie en dan de mechanica, van een eventuele pers.,
Maar is het niet handiger om ze gewoon zon te drogen, niet te persen maar los aan een of andere kachel
te voeren, die hier eventueel op aangepast is, persen gaat vaak toch energie en tijd kosten, en de ashoeveelheid, lijkt me niet echt een probleem.
groet Andre
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
De urine wordt zoveel mogelijk in de stal al afgevoerd. de mest is relatief droog.Gandalf schreef:Ik heb een zwaar vermoeden dat het grootste gedeelte van de ammoniak komt van de urine, niet van de mestballen. Daarom zou ik niet het stro gebruiken.
Een uitloopstal is niet aan de orde i.v.m. ruimte en de hoeveelheid paarden. Ook qua bedrijfsvoering op een manege lijkt mij dit zeer onwenselijk.
Hoesten op turf heb ik nog geen klachten over gehoord.
Klopt, aan de andere kant laat een enigszins vochtige massa zich slecht hard persen. Het beste resultaat voor een harde persing ligt bij een vochtgehalte van rond de 10%.Gandalf schreef:Bovendien met een beperkte persdruk moet er natuurlijk nog enige luchtdroging volgen.
Om zachte briketten te maken heb ik nog niet een persdruk in gedachten maar paardentractie zou heel goed mogelijk zijn hiervoor.
Goede observatie, maar een mestbal is redelijk homogeen, alleen mest. om een briket te maken zul je eerst moeten verkleinen en opnieuw mengen en daar gaat het m.i. mis omdat er dan een deel stro en/of turf door gemengd wordt wat het uit elkaar zwellen veroorzaakt.Gandalf schreef:Wat betreft:" het neemt snel vocht uit de lucht op en zwelt op en wordt een voze slappe prop materiaal" is niet in overeenstemming met de "vergeten" ballen mest die wel eens hier of daar in een hoekje blijven liggen. Die zijn namelijk behoorlijk hard en vallen droog zeker niet zomaar uit elkaar.
Akkoord, maar dit is een kwestie van berekenen, keuzes maken t.a.v. de bediening, veiligheid en bedrijfsvoering ter plaatse. Het punt is wel gemaakt overigens.Gandalf schreef:Ook ben ik vanuit ecologisch standpunt voorstander van mechanische produktie. Als je weer een hoop elektriciteit of diesel nodig hebt om de briketten te maken zijn we terug naar af.
15-20 kruiwagens/dag geschat 60-75 paarden (hele ruwe schatting)Gandalf schreef:De mestballen die dagelijks worden opgeschept zouden best direct in een mechanische pers gekapt worden. Dan valt de hoeveelheid en dus tijdsbesteding per dag goed mee.
Absoluut een idee om nader te bestuderen, al was het maar om een begin mee te maken en briketten "voor" te persen zodat ze opgeslagen kunnen worden ter droging. wat je er dan later mee doet zie je dan wel weer. Of direct stoken of na persen voor een beter verbrandingsresultaat.Gandalf schreef:Ideaal in mijn ogen lijkt me een stapmolen met enkele paarden met in het midden een soort grote "passe vite" met cilinders in plaats van gewone gaten.
Simpel toch?
Spreekt/schrijft u mee.Gandalf schreef:Is er een werktuigbouwkundige in de zaal ?
Ik blijf wat huiverig voor het ontstaan van agressieve verbrandingsgassen, dus binnenwerk uitvoeren in 1.4571 (316 TI) of helemaal keramisch maken. Mest is ongelooflijk agressief.Gandalf schreef:Wat betreft verbranding: experimenten van anderen geven met een gewone manuele druk resultaten vergelijkbaar met dennehout. Voorts zal de verbrandingstemperatuur natuurlijk ook afhangen van de gekozen kachel/brander.
De manege is wel gehouden aan de minas wetgeving dus ook dit gaat niet zomaar. Helaas.Gandalf schreef:De assen zijn trouwens prima meststof.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Re: (paarden)mest persen
En dan zit er weer iemand in het topic te wroeten en ben je ineens een serie antwoorden kwijt.
Het bedienen en onderhouden van een ketel is sowieso is sowieso voorbehouden aan de bedrijfsleiding ter plaatse en niet aan de minder valide hulpen die er aanwezig zijn. Dit moet ook qua tijd in te passen zijn.
Het is van tweeën één: of een voorbewerking plegen om een storingsvrije continuverbranding te verkrijgen, of zonder voorbewerking verbranden en dus alles concentreren in de ketel. Blijft het probleem van de seizoensgebonden tussenopslag.andre schreef:Maar is het niet handiger om ze gewoon zon te drogen, niet te persen maar los aan een of andere kachel
Het bedienen en onderhouden van een ketel is sowieso is sowieso voorbehouden aan de bedrijfsleiding ter plaatse en niet aan de minder valide hulpen die er aanwezig zijn. Dit moet ook qua tijd in te passen zijn.
- Tim
Dat gaat er aan! Ik heb hier 316 roesten in 2 jaar. Dit is de beschermkap van een menger welke droge (>90% ds) en natte (10% ds) mest opdoseerd. Uiteraard is door deze verhouding het deksel altijd kletsnat van de condens. Ander voorbeeld, de sloten van de luchtwasser, na de mestdroger na 2 maand los moeten zagen, volledig verroest. Dit was gegalvaniseerd.nck schreef:Ik blijf wat huiverig voor het ontstaan van agressieve verbrandingsgassen, dus binnenwerk uitvoeren in 1.4571 (316 TI) of helemaal keramisch maken.
Ik zou je adviseren het nooit in je "dure" vergasser gooien. Niet eens proberen. Misschien in een rocket stove van een rvs boiler of zo.
Tim
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
welk materiaal zou je dan kunnen gebruiken wat tegen deze zure omgeving kan? het enige wat mij dan voor de geest komt in metaal is 1.4462. (duplex)
Maar dat is onbetaalbaar voor een dergelijk experiment.
Ergo, zit je dus aan een keramische verbrander vast. Welke op zijn beurt weer vrij snel slijt (denk ik)
Een gecompliceerd probleem materiaaltechnisch - aanvaardbare kostprijs - verwerkbaarheid.
Of een deel als gietstuk laten maken.
Jan
Maar dat is onbetaalbaar voor een dergelijk experiment.
Ergo, zit je dus aan een keramische verbrander vast. Welke op zijn beurt weer vrij snel slijt (denk ik)
Een gecompliceerd probleem materiaaltechnisch - aanvaardbare kostprijs - verwerkbaarheid.
Of een deel als gietstuk laten maken.
Jan
- Tim
Jan,
Ik ben vorig jaar bij een grote wervelbed biomassa (houtsnippers) ketel geweest. De asafvoer van deze installatie was ook in 2 jaar verrot, materiaal gewoon staal. De eigenaar haalde zijn schouders op en meldde dat ie dan simpelweg vervangen werd.
Dus, accepteren dat je regematig moet onderhouden? Of beton?
Ik zou mest niet verbranden. De structuur en het langzaam beschikbaar komen van mineralen is ook beter voor de grond dan het direct aanwenden in de vorm van as.
Op joetjoeb staan diverse filmjes van persen, zoek maar eens op brikettenpers in het duits/engels. Er zijn al wat thuisbouwers met ervaring. Ik denk dat voor paardenmest je het beste nat kunt persen en dan drogen. Vooralsnog denk ik dat je kachel eraan gaat.
Tim
Ik ben vorig jaar bij een grote wervelbed biomassa (houtsnippers) ketel geweest. De asafvoer van deze installatie was ook in 2 jaar verrot, materiaal gewoon staal. De eigenaar haalde zijn schouders op en meldde dat ie dan simpelweg vervangen werd.
Dus, accepteren dat je regematig moet onderhouden? Of beton?
Ik zou mest niet verbranden. De structuur en het langzaam beschikbaar komen van mineralen is ook beter voor de grond dan het direct aanwenden in de vorm van as.
Op joetjoeb staan diverse filmjes van persen, zoek maar eens op brikettenpers in het duits/engels. Er zijn al wat thuisbouwers met ervaring. Ik denk dat voor paardenmest je het beste nat kunt persen en dan drogen. Vooralsnog denk ik dat je kachel eraan gaat.
Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 27 feb 2011, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Das ist ja klar. Echter nu wordt de mest per 40M3 container afgevoerd en het argument dat hier een flinke portie energie wordt weggegooid is ook iets wat steek houdt.nck schreef:Ik zou mest niet verbrandden. De structuur en het langzaam beschikbaar komen van mineralen is ook beter voor de grond dan het direct aanwenden in de vorm van as.
Om daar een oplossing voor te vinden en deze energie vrij te maken om de (substantiële) gasrekening te drukken is wel een uitdaging waar ik in ieder geval niet zomaar aan voorbij loop.
Maar met jou berichten ga ik toch enigszins anders naar de materie kijken.
Afvoeren kan altijd nog.
Jan