Zonneboilers; de diverse systemen
Moderator: Moderators
-
Dutch John
Zonneboilers; de diverse systemen
Misschien is het eens interessant de verschillende systemen van zonneboilers te bespreken. Die mij zo invallen:
-het terugloopsysteem, met gewoon water als tussenmedium
-het drukgevulde systeem met koelvloeistof
-heatpipes, met nog een medium
-???
Met heatpipes heb ik geen ervaring, buiten dat ik ze een keer bij een demonstratie gezien heb. Het lijkt mij het meest efficiënte systeem, maar ook het systeem met de meeste onderdelen.
Tegenwoordig meest verkocht is het drukgevulde systeem. Als je een installateur vraagt waarom, dan krijg je als antwoord dat het terugloopsysteem ouderwets is. Vraag je door (want dat doe ik dan) dan worden de antwoorden steeds waziger. Is het drukgevulde systeem een klantenbindertje?
Zelf ben ik wel gecharmeerd van het terugloopsysteem vanwege de eenvoud. Geen dure koelvloeistof nodig en geen drukvat, dat na zoveel jaar overlijdt. Helaas ook voorzien van een pomp en regelelektronica.
Zijn er ook systemen die via thermosyphon werken? Collector lager dan het vat. Natuurlijk weer koelvloeistof nodig, maar de regeling kan zeer eenvoudig, zelfs mechanisch zijn en er is geen pomp nodig. Maak het koelvloeistofsysteem zoals bij een auto en je hebt ook geen drukvat nodig.
Groet,
DJ
-???
Met heatpipes heb ik geen ervaring, buiten dat ik ze een keer bij een demonstratie gezien heb. Het lijkt mij het meest efficiënte systeem, maar ook het systeem met de meeste onderdelen.
Tegenwoordig meest verkocht is het drukgevulde systeem. Als je een installateur vraagt waarom, dan krijg je als antwoord dat het terugloopsysteem ouderwets is. Vraag je door (want dat doe ik dan) dan worden de antwoorden steeds waziger. Is het drukgevulde systeem een klantenbindertje?
Zelf ben ik wel gecharmeerd van het terugloopsysteem vanwege de eenvoud. Geen dure koelvloeistof nodig en geen drukvat, dat na zoveel jaar overlijdt. Helaas ook voorzien van een pomp en regelelektronica.
Zijn er ook systemen die via thermosyphon werken? Collector lager dan het vat. Natuurlijk weer koelvloeistof nodig, maar de regeling kan zeer eenvoudig, zelfs mechanisch zijn en er is geen pomp nodig. Maak het koelvloeistofsysteem zoals bij een auto en je hebt ook geen drukvat nodig.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
- Tim
Re: Zonneboilers; de diverse systemen
Hey,
Ik vind het mooie van heatpipes dat een defecte tube zo uit de collector getrokken kan worden. Je hoeft dus niet het het hele ding te demonteren, noch de vloeistof af te laten. Daar zie ik dus ook niet echt het probleem als leegloop, je pompt het gewoon door een stuk koper pijp. Misschien dat die tubes te snel opwarmen >100graden?
http://ecologics.ie/products/solar-wate ... more-info/
Heatpipes worden ook met "gewone" solar koelvloeistof gevuld. Dit is duur, verouderd snel bij hoge temperaturen (>200) en bijt op je handen
. Bij volledige belading van je buffer/boiler gaat de pomp uit ter beveiliging. That's it. Dan wordt de vloeistof in de collector dus nog gewoon verwarmd, tot behoorlijke temperaturen.
@DJ, Heatpipes als thermosyphon, tweede plaatje op het bovenstaande linkje. Ik verwacht trouwens dat de condensors hier direct in het vat zitten.
Tim
Ik vind het mooie van heatpipes dat een defecte tube zo uit de collector getrokken kan worden. Je hoeft dus niet het het hele ding te demonteren, noch de vloeistof af te laten. Daar zie ik dus ook niet echt het probleem als leegloop, je pompt het gewoon door een stuk koper pijp. Misschien dat die tubes te snel opwarmen >100graden?
http://ecologics.ie/products/solar-wate ... more-info/
Heatpipes worden ook met "gewone" solar koelvloeistof gevuld. Dit is duur, verouderd snel bij hoge temperaturen (>200) en bijt op je handen
@DJ, Heatpipes als thermosyphon, tweede plaatje op het bovenstaande linkje. Ik verwacht trouwens dat de condensors hier direct in het vat zitten.
Waarom dan?Dutch John schreef:Zijn er ook systemen die via thermosyphon werken? Collector lager dan het vat. Natuurlijk weer koelvloeistof nodig..knip
Tim
-
deleted
Deze eenvoudige kwam ik een tijdje geleden tegen.
Werkt zonder pomp. En is relatief snel terugverdiend.
Misschien voor eenvoudige aansluiting op één enkele (zomer-)douche ?
http://users.telenet.be/kiotto/
Werkt zonder pomp. En is relatief snel terugverdiend.
Misschien voor eenvoudige aansluiting op één enkele (zomer-)douche ?
http://users.telenet.be/kiotto/
-
Dutch John
Collector is laagste punt en staat buiten. Dus moet er antivries op.Tim schreef:Waarom dan?Dutch John schreef:Zijn er ook systemen die via thermosyphon werken? Collector lager dan het vat. Natuurlijk weer koelvloeistof nodig..knip
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
- Tim
Maar met die van Gandalf kan het wel.
http://www.youtube.com/watch?v=SPt93nX8iwI
Er is nog een filmpje op joetjoeb waar je een dergelijk systeem ziet koken, maar kan ik nu even niet vinden.
Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 09 feb 2011, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Sprakeloos??Tim schreef:...........
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
FritsOv
Die begrijp ik niet want ik zou eerder zeggen dat als de temperatuur vaak te hoog is er een disbalans in het gekozen systeem is. Ik kan mij zo voorstellen dat als je een te kleine buffer of teveel aan pipes (net van welke kant je kijkt) hebt bovenstaande bewering juist is.Tim schreef:Hey,
Heatpipes worden ook met "gewone" solar koelvloeistof gevuld. Dit is duur, verouderd snel bij hoge temperaturen (>200) en bijt op je handen. Bij volledige belading van je buffer/boiler gaat de pomp uit ter beveiliging.
Tim
groet,
Frits
-
Albert van WdJ
De Solior 150 is ook heel eenvoudig.Dutch John schreef:Misschien is het eens interessant de verschillende systemen van zonneboilers te bespreken. Die mij zo invallen:
-???
Weinig componenten, en geen pomp.
Kan echter alleen op een plat dak (evt garage?)
Albert
Change, before you have to.
- Tim
Sprakeloos, het is te druk 
Frits, maar dat is toch vaak zo? Gemiddeld gaat het goed, maar met bijvoorbeeld 2 weken strak zomerweer wordt ie echt wel te heet.
Tim
Frits, maar dat is toch vaak zo? Gemiddeld gaat het goed, maar met bijvoorbeeld 2 weken strak zomerweer wordt ie echt wel te heet.
Tim
-
deleted
Misschien een domme vraag, maar als het een tijdje warm weer is, kan je dan niet gewoon enkele heatpipes uithalen ? (In het systeem met heatpipes natuurlijk)
G
G
- Tim
Tim schreef:Er is nog een filmpje op joetjoeb waar je een dergelijk systeem ziet koken, maar kan ik nu even niet vinden.
Gandalf, dan zit je toch met een koude limonade op je terras? Niet op het dak hoop ik
Tim
-
JW te R
Heatpipes verwijderen is niet nodig (ik heb het nu niet over een thermosifon-systeem).
Als de heatpipes het hoogste punt in je systeem vormen werkt het alsvolgt: als de heatpipes meer warmte genereren dan je kunt afvoeren komt de manifold (de watervoerende buis die bovenlangs de heatpipes loopt) vol met stoom te staan. De heatpipe kan zijn warmte niet meer kwijt, en het proces stopt vanzelf.
Waar ik me steeds weer over verbaas is de grootte van de buffertanks die in NL aanbevolen wordt. 200 liter is leuk voor een beetje tapwater, maar veel te weinig als je de verwarming van je woning wilt ondersteunen. En daar valt volgens mij de meeste winst te halen. Lage-temperatuurverwarming is daarvoor overigens wel een voorwaarde.
Als de heatpipes het hoogste punt in je systeem vormen werkt het alsvolgt: als de heatpipes meer warmte genereren dan je kunt afvoeren komt de manifold (de watervoerende buis die bovenlangs de heatpipes loopt) vol met stoom te staan. De heatpipe kan zijn warmte niet meer kwijt, en het proces stopt vanzelf.
Waar ik me steeds weer over verbaas is de grootte van de buffertanks die in NL aanbevolen wordt. 200 liter is leuk voor een beetje tapwater, maar veel te weinig als je de verwarming van je woning wilt ondersteunen. En daar valt volgens mij de meeste winst te halen. Lage-temperatuurverwarming is daarvoor overigens wel een voorwaarde.
- Tim
JW te R,
Wat voor medium wordt daar gebruikt dan?
Tim
Wat voor medium wordt daar gebruikt dan?
Tim
-
JW te R
In je buffertank zit water, langs de heatpipes moet een water/glycol mengsel gebruikt worden om vorstschade te voorkomen. Warmteoverdracht vindt bij of in de tank plaats via een warmtewisselaar.
Het medium in de heatpipes zelf hangt af van de toepassing. Bij zonnecollectoren wordt meestal water gebruikt. Dit water bevindt zich in vloeibare vorm en in gasvorm onder zeer lage druk; daardoor kan de heatpipe zelf ook niet kapotvriezen. Kijk maar eens in de Wikipedia, daar staat een duidelijke uitleg hoe een heatpipe werkt.
Het medium in de heatpipes zelf hangt af van de toepassing. Bij zonnecollectoren wordt meestal water gebruikt. Dit water bevindt zich in vloeibare vorm en in gasvorm onder zeer lage druk; daardoor kan de heatpipe zelf ook niet kapotvriezen. Kijk maar eens in de Wikipedia, daar staat een duidelijke uitleg hoe een heatpipe werkt.
-
deleted
Inderdaad. Op m'n dak uitsluitend met cola, nooit limonade.Tim schreef: Gandalf, dan zit je toch met een koude limonade op je terras? Niet op het dak hoop ik
Tim
Voor het simpel systeempje hierboven gaat dat wel niet op ...JW te R schreef:Heatpipes verwijderen is niet nodig (ik heb het nu niet over een thermosifon-systeem).
Volgens mij zijn er minstens 2 minimum-maximum idealen. De installatie zoals jij ze beschrijft. Of een simpel exemplaar zoals hierboven met aansluiting van een douche en een wasbak, waardoor je een 4à5-tal maanden helemaal niet moet stoken. De andere maanden wordt de elektrische bijverwarming te duur en laat je het vat gewoon leeg!JW te R schreef: Waar ik me steeds weer over verbaas is de grootte van de buffertanks die in NL aanbevolen wordt. 200 liter is leuk voor een beetje tapwater, maar veel te weinig als je de verwarming van je woning wilt ondersteunen. En daar valt volgens mij de meeste winst te halen. Lage-temperatuurverwarming is daarvoor overigens wel een voorwaarde.