Wat ik me zat af te vragen: een finoven krijgt op verschillende plaatsen veegluikjes; kunnen deze ook van plaatstaal gemaakt worden?
Voor een grote deur is het me duidelijk dat deze het best van gietijzer kan zijn, maar hoe zit het dus met de andere 'klepdeurluikgaten'
Mees
Materiaal veegluikjes
Moderator: Moderators
-
deleted
Re: Materiaal veegluikjes
Ik heb hier geen ervaring mee.
Maar ben zelf ook op zoek naar goedkope alternatieven voor de onderdelen van een massa-oven.
Heb wel eens gedacht luikjes en ovendeuren van oude kolenkachels of CV-ketels te recupereren. Dit wordt gewoon weggegooid en is meestal gietijzer. Of ziet iemand een reden dat dat niet goed is ?
Maar ben zelf ook op zoek naar goedkope alternatieven voor de onderdelen van een massa-oven.
Heb wel eens gedacht luikjes en ovendeuren van oude kolenkachels of CV-ketels te recupereren. Dit wordt gewoon weggegooid en is meestal gietijzer. Of ziet iemand een reden dat dat niet goed is ?
-
recumby
Veegluikjes worden van gewoon staal gemaakt, ze zijn ook niet speciaal dik of zwaar uitgevoerd. Zoals je zegt, voor het kijkraampje (dat hoge thermische stress ondergaat) moet het erg degelijk gemaakt zijn, maar die veegluikjes zitten ver genoeg van de vuurhaard zodat ze van "normaal" eenvoudig materiaal gemaakt kunnen worden.
PS die veegluikjes zijn helemaal niet zo duur hoor. kijk bv maar eens op http://www.pisla.fi (de goedkoopste heb je al voor een dikke 10 euro per stuk! (9.20€ +btw voor HTT 406 SOOT DOOR)
PS die veegluikjes zijn helemaal niet zo duur hoor. kijk bv maar eens op http://www.pisla.fi (de goedkoopste heb je al voor een dikke 10 euro per stuk! (9.20€ +btw voor HTT 406 SOOT DOOR)
-
Davy
Dag Mees,
Veegluikjes kan je gerust uit metaal maken. De temperaturen vallen mee waar de veegluikjes zitten...
Let wel op dat je condensatie tegen gaat op je veegluikjes. Ik heb van een bekende kachelbouwer de raad gekregen om in de veegluikjes wat chamottebeton te gieten.
Groetjes,
Davy
Veegluikjes kan je gerust uit metaal maken. De temperaturen vallen mee waar de veegluikjes zitten...
Let wel op dat je condensatie tegen gaat op je veegluikjes. Ik heb van een bekende kachelbouwer de raad gekregen om in de veegluikjes wat chamottebeton te gieten.
Groetjes,
Davy
-
Mees*
Al zoekende mis ik volgens mij wat: waar zie ik daar de prijzen?recumby schreef:Veegluikjes worden van gewoon staal gemaakt, ze zijn ook niet speciaal dik of zwaar uitgevoerd. Zoals je zegt, voor het kijkraampje (dat hoge thermische stress ondergaat) moet het erg degelijk gemaakt zijn, maar die veegluikjes zitten ver genoeg van de vuurhaard zodat ze van "normaal" eenvoudig materiaal gemaakt kunnen worden.
-
recumby
eehm, inderdaad. Vergeten vermelden: je moet een mailtje sturen met de vraag naar hun prijzen. Dan sturen ze een excell met hun exportprijzen. Eens je weet wat je wil, kan je vragen om een offerte (de transportkosten zitten er dan ook bij).