Een rocket-stove idee

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruben

Een rocket-stove idee

Bericht door Ruben »

Al een hele tijd ben ik aan het lezen over het verwarmen middels een houtvergasser tot (grote) ergernis van mijn vrouw en zoontje. Ik wil graag commentaar op het bedachte ontwerp. Ik weet dat er nog geen beveiligingen en regelingen in het systeem zitten, maar het gaat mij erom of het stooktechnisch gezien zo wel zal gaan werken alvorens ik met de bouw begin. Het rode vat is/was een expansievat van 200 liter. De spiralen om de heatriser zijn van 15mm koper 24m. Om de heatriser zit isolatie. Eventueel zou ik de buitenkant van het expansievat ook nog kunnen isoleren maar is niet echt noodzakelijk. De bedoeling is om 60m2 vloerverwarming te verwarmen en eventueel wat radiatoren en/of een tapwaterboiler. De buffer en dergelijke moet ik nog over nadenken qua formaat ed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wouter a

Re: Een rocket-stove idee

Bericht door wouter a »

Het idee is goed....

Maar het volgende, de heat-riser wil je zo heet mogelijk houden. Deze moet geïsoleerd zijn. Je kunt dan beter de warmte hierboven afnemen in plaats van er om heen. Dit werkt veel effectiever, aangezien het hier het heetst wordt.

Met een beetje puzzelen zou je misschien zelfs alles in die 200 liter boiler kunnen plaatsen, inclusief verbrandingsruimte.

Kun je me misschien de maten geven van die boiler?

Mvg
Wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Ruben

Bericht door Ruben »

Beste Wouter, allereerst bedankt voor je reactie! De maten van het vat zijn 55cm doorsnede en 1,15m hoogte met een gewicht van 47Kg. Ik heb op de tekening wel isolatie getekend om de heatriser heen zodat die goed heet blijft en de rookgassen die erboven uit komen naar beneden langs de buitenkant van de heatriser-isolatie en dus de koperen leidingen stroomt. De buitenkant van het expansievat zou ik kunnen isoleren zodat de warmte er nog beter in blijft. Het geheel moet in de schuur komen te staan en de warmte die aan de buitenkant van het expansievat vrijkomt komt dan in de schuur terecht. Op zich niet erg, maar eigenlijk ook weer zonde van de verloren energie. Ook heb ik nog een idee om een soort lopende band te maken zodat ik bijvoorbeeld zo nu en dan houtsnippers aan de verbranding toe kan voegen. Ik weet alleen nog niet moet registreren dat er brandstof bij moet. O ja, ik heb ook nog een expansievat van ik dacht 80L, en nog 2 gasflessen van 25L.
Ik ben erg benieuwd naar jouw ideeën!
Groeten Ruben
deleted

Bericht door deleted »

Hier een site met wat literatuur over rocket stoves:

http://www.aprovecho.org/lab/pubs/arcpubs

en dan in eerste instantie: Capturing Heat Two: Part 2-Simple Water Heaters
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ruben,

Ik zit met precies hetzelfde idee en dezelfde vragen. Voor mij is het op dit moment wat minder relevant omdat ik een houtvergasser heb gekocht.

Ik heb al een raketbrander getest, deed het goed; maar ben er nog niet verder mee gekomen.

Waar woon je?

We zijn aan het kijken of we een forumdag kunnen organiseren waar we onder andere met een raketbrander kunnen experimenteren. Je bent alvast van harte uitgenodigd. Kun je ook eens klussen zonder vrouw en kids ;)

Over die forumdag later meer.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruben

Bericht door Ruben »

Hallo Kockie, bedankt voor je reaktie! Wel toevallig dat we hetzelfde idee hebben, maar waarom heb jij jouw idee nog niet op het net gezet?? Als ik het goed begrijp ben jij de moderator van deze site en dus al even online! ik woon in Bergschenhoek das bij vliegveld 16-hoven Rotterdam. Groeten Ruben.

Gandalf jij ook bedankt voor je reaktie! ik ga het allemaal even doorlezen als mijn biertje wat verder gezakt is :D .

Groeten Ruben
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ruben schreef:maar waarom heb jij jouw idee nog niet op het net gezet??
Tja,

Ik was het eerst zelf nog even aan het doordenken en toen kwam er wat anders op m'n pad.... Jammer dat je zover weg woont, was een leuk gezamenlijk experiment geweest.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Ruben

Bericht door Ruben »

Waar woon jij dan??? Misschien kunnen we halverwege afspreken?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik woon in zeddam. Probleem met het midden is dat daar waarschijnlijk geen mogelijkheid tot klussen bestaat...
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Of tie d'r geboren is zal de vraag blijven, wij noemen dat Zestienhoven. Of de B- driehoek.

Hele zaakie schijnt nu Lansingerland te heten.

Bij mij om de hoek, kon op gepaste afstand van de dame wel is leuk ouwehoeren worden!

Groet, Cp
Verwijderd.
Ruben

Bericht door Ruben »

Hallo CP,
Bij jou om de hoek, en dat is???
Ben blij dat jij het ook 16-hoven noemt en niet Rotterdam-The Hague-airport!
Oja, het is 3-Bhoek ipv B-3hoek

Groet Ruben
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

@Ruben,

Over Rocket mass heaters die in plaats van steenachtig materiaal water als massa gebruiken is meer te doen geweest. Voor zover ik weet zijn er maar een paar succesvolle tot nu toe. Eentje van Ernie Wisner uit 2008.

Bij deze heater (in een yurt) is de coil aan de buitenkant van de barrel aangebracht. Is natuurlijk veel veiliger en het werkt ook, maar traag. De hele bouw van het ding is vastgelegd op foto's.

Deze schijnt ook van Ernie Wisner te zijn maar dan met een dikkere buis. En om de triple wall heat riser gewikkeld in plaats van rond de binnenwand van de barrel.

En hier zijn een paar Australiers die het op een iets andere manier gedaan hebben. Er is een schema bij maar daar staat geen beveiliging op, hoewel ik uit de een of andere tekst begrepen heb dat ze die er wel in hebben zitten.

Je wilt het ding in de schuur bouwen en je hebt daar geen warmte nodig. Dan lijkt het voor de hand liggen naar mogelijkheden te zoeken om vrijwel alle hitte te absorberen. Voor de werking van de rocket zelf maakt het niet uit zolang de riser heter is dan de naar beneden gerichte stroom. Qua werking is dat gelijk aan de drive van een finoven. Zie http://wiki.ecologieforum.eu/index.php/Finovens
Je grootste risico is stoomvorming in de buis waardoor het water niet meer door kan stromen. Het fenomeen wordt hier of daar ook "steam lock" genoemd. Beter om geen installatie onder druk te hebben.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Ruben,

Bijgaand een berekening wat je in deze situatie ongeveer kan halen.

De warmtewisselaar, die werkt niet zoals je hem nu ingetekend hebt.
De lengte van je schoorsteen speelt een rol, deze lengte heb ik nu geschat.
Wat vooral belangrijk is, is de expansie (m3) van je rookgassen, deze zorgen uiteindelijk
voor het drukverschil tussen binnen en buiten en voor een juiste functionering van je rocket stove.
Een horizontaal kanaal kan ook bijdragen aan expansie van je rookgassen, mits je de rookgasbuis goed isoleert. (dit hangt ook af van de luchtovermaat, dit is het teveel aan verse lucht O/O2).

Door de waterbuffer hoger te zetten kun je e.v.t. zonder pomp te werk gaan, scheelt stroomkosten en pomp.

Mooie tekening gemaakt in paint!!
Verwijderd
Ruben

Bericht door Ruben »

Beste Michel, bedankt voor je berekening, maar het is mij helaas nog niet helemaal duidelijk.
Ik heb de ruimte om de schoorsteen bijvoorbeeld 5,5M recht omhoog te maken, of 2m naar rechts en dan weer 2M naar links, dan naar buiten en 5M recht omhoog.
Alle maten die nu op tekening staan, zijn niet in verhouding en kunnen nog aangepast worden!
In jouw berekening staat een schoorsteen van 16cm doorsnede, is dan de verbrandingsruimte en heatriser in de berekening dezelfde diameter?
Ik heb de tekening iets aangepast mbt verbrandingslucht-toevoer optie A of optie B.
De 75Kg/H, is dat de hoeveelheid hout die ik zal gaan stoken, en hoeveel kw aan vermogen kwam daar ook al weer uit.
Ik heb dat ergens gelezen.

@Peterberg, jij ook bedankt voor je info ik heb al het eea zitten lezen en weer wat nieuwe ideeën in mijn hoofd.

Groeten Ruben
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

In jouw berekening staat een schoorsteen van 16cm doorsnede, is dan de verbrandingsruimte en heatriser in de berekening dezelfde diameter?
Dit is een standaard buisafmeting, heatriser & schoorsteen diameter.

De verbrandingsruimte laat ik buiten beschouwing, deze heeft in jouw geval dezelfde afmeting als de
heatriser.

Heb nu niet veel tijd, das nu het probleem. Doeiii, later.
Verwijderd
Plaats reactie