in houten zitten veel vaten = zuurtsof/lucht
in goed geperste briketten zit dat niet zoveel!!!
en daarom branden die niet echt met vlam
kijk maar naar kolen , daar heb je ook weinig vlam, door de dichtheid.
ik kan mis zijn , maar vind het wel een leuke theorie
Daar zit wat in. Met karton gaat het immers wel. Waarschijnlijk door de luchtvaten. De brikettenpers uit groningen maakten zeskantige briketten met een holte (luchtgang) erin. Deze leek veel op ecobriketten. Deze rechtop zetten en omgekeerd stoken zal het wel werken.
Ik heb me ook met de vraag van Dirk bezig gehouden (bericht dinsdag 19 sept.). De briket brandde als houtskool, een paar berichten terug werd dit al gemeld. Te losjes gebonden papier lijkt te verstikken. Karton, geribbeld papier dus, brandt wel weer goed.
Misschien ontstaat er een gesloten as- oppervlak op het papier, te los gewikkeld papier brandt binnen en buiten en verstikt door de aslaag die er ontstaat. Karton heeft zo veel luchtkanalen dat het vuur niet verstikt. Flink geperst papier brandt van buiten naar binnen, door de opstijgende lucht langs de briket wordt de ashuid weggevoerd en kan vers papier weer zuurstof krijgen.
Ik denk maar hardop, graag kommentaar!
Overigens lijkt het me vrij eenvoudig om een brikettenpers te maken, maar ik heb de volgende vraag: Als je nou een pers maakt die met grote kracht perst, zeg 10 ton op papier in een buis met diameter 10 centimeter, zou je dan het papier alleen maar iets hoeven te bevochtigen? Scheelt weer droogtijd. ik ga zo iets proberen.
Uitslag volgt!
Hans
mickenhans schreef:Overigens lijkt het me vrij eenvoudig om een brikettenpers te maken, maar ik heb de volgende vraag: Als je nou een pers maakt die met grote kracht perst, zeg 10 ton op papier in een buis met diameter 10 centimeter, zou je dan het papier alleen maar iets hoeven te bevochtigen? Scheelt weer droogtijd. ik ga zo iets proberen.
Uitslag volgt!
Hans
met zo'n kracht wordt het vocht er uitgeperst denk ik.
kees schreef:met zo'n kracht wordt het vocht er uitgeperst denk ik.
Dat is toch alleen maar prettig? De functie van bevochtigen lijkt mij het oplossen van de verbindingen tussen de veel te netjes gerangschikte vezels. Daarna moet het vocht er weer uit.
mickenhans schreef:Karton heeft zo veel luchtkanalen dat het vuur niet verstikt.
Als dit klopt, dan zou je eigenlijk briketten moeten persen in de vorm van die bakstenen met gaatjes, die je in Zuid-Europa veel ziet.
Geen idee hoe ze die maken. Baksteenvormen met paaltjes erin? Of een grote worstmachine (persen door matrijs) en dan telkens plakjes van de worst afsnijden?
Ik zag bij de brikettenpers die een tijdje geleden op marktplaats stond een briket die zeskantig en hol van binnen geperst werd.
Deze rechtop zetten en van bovenaan aansteken (omgekeerd stoken) zou mogelijk een beter resultaat kunnen geven. Mogelijk ook sneller drogen.
mark
Zeker Mark, er zit een massa water in papierpulp en het droogt traag. Je zonnedroger zou een goede hulp zijn.
Ondertussen heb ik gelezen dat vaak brandvertragende produkten moeten worden toegevoegd aan papier. Ook was aan de papierpulp die ik gemaakt had, ijzersulfaat toegevoegd, voor een andere reden. Maar dat kan mogelijk ook brandvertragend gewerkt hebben op mijn briket. Ik ben er nog niet uit.
In het kader van "wie niet horen wil moet voelen" heeft mn buurman wat papier briketten geproduceerd en gedroogd.
Het zijn briketten van 20x10x5.
Na persen wogen ze een kilo, nu 5 droge dagen verder zijn ze 300 gram.
Hebben nu gesnippert in een oude takken snipperaar. Ging perfect!
Moet nog berekenen hoeveel electrische energie hier bij nodig is.
Verder is het alleen spierkracht en zonnewarmte.
Ben erg benieuwd hoe men nu tegenover het verstoken van krantenpapier staat.
Ik heb geen idee wat er vrij komt en de meningen op internet zijn behoorlijk verdeeld.
Ben wel gecharmeerd van het idee dat ik mn eigen afvalstroom direct nuttig inzet.
Volgende batch gaan we mengen met zaagsel.
Foto's volgen
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
benthuis schreef:
Moet nog berekenen hoeveel electrische energie hier bij nodig is.
Verder is het alleen spierkracht en zonnewarmte.
Nog aan gerekend? Ook hoeveel arbeid het kost? Hoeveel as geeft het?
Mijn inziens kan je het best:
-zorgen dat je zo weinig mogelijk papier krijgt
-het nuttig toepassen: (kachel)ruiten reinigen, bodembedekker permacultuur
-het afgeven aan een inzamelende buurtvereniging. Niet met de auto wegbrengen....
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Denk ik ook DJ, ben wel benieuwd wat hier voor reacties op komen. Laatst was er een doku over papierrycling waarin werd laten zien dat papier hier ingezameld wordt, naar china verscheept voor papier te maken en weer terug!. Dan krijg ik toch de neiging te verbranden ter compensatie van de gasrekening. Als papier gemaakt wordt in Nl gelden natuurlijk andere waarden. Ben benieuwd of hier iemand wat van weet?
Ik ben tegen het verbranden van papier, laat ze er maar karton o.i.d. van maken.
Het is ook nogal veel moeite t.o.v. de opbrengst als je er briketten van wilt maken.
Poos geleden ruimde ik een hoop administratie op waarvan ik niet wilde dat het zou rondslingeren.
Dat plaatste ik als een masief blok in de kachel, en daarvoor het gebruikelijke hout.
Het blijkt dat als de temperatuur maar hoog genoeg wordt het brand als een fakkel, en ook niet
onbelangrijk, behoorlijk as loos.
Later de test nog eens gedaan met een paar overbodige boeken, met het zelfde resultaat.
m.a.w. Als je toch papier zou willen verbranden dan kan je de extra werkzaamheden achterwege laten als je een goed heet vuur hebt.
Uit ervaring weet ik dat karton het beste brandt. Wij verscheuren de kartonnen dozen van boodschappen en verpakkingen in stukjes van ca 5x5 cm en "pakken" die in de houtkachel. Er moet wel iets van luchtcirculatie tussen kunnen. Vervolgens steek ik de boel in brand en laat eerst de pijp warm worden voor ik de luchttoevoer tot de laagste stand smoor. Na in eerste instantie een vrij bewerkelijke periode van elke 15 min of zo de boel weer aanvullen ontstaat er na ca 3 kwartier een laag gloeiende "kooltjes". De asvorming bij karton is niet zo groot mits er regelmatig een nieuwe laag op wordt gegooid. De kachel wordt ook ontzettend heet van dit materiaal.
Na die 3 kwartier gooi ik kleine stukken hout op het gloeiende karton, het laatste heeft dan een laag gevormd van ongeveer 10cm dik. Ook dan de smoorklep weer op de minimumstand. Hierdoor verworden de stukken hout ook vrij snel tot kooltjes, en ik kan een hele dag stoken met hout - elke 2 tot 3 uur afgewisseld met karton en de smoorklep weer even een stukje verder open om te grote asvorming te voorkomen - en heb dan aan het eind van de dag een piepklein aslaatje dat nog niet eens voor de helft vol zit.
Wat betreft andere papiersoorten: gladde druk bedrukte reclameblaadje branden zeer slecht en zullen ook weinig water opnemen als je er briketten van wil maken. De wat grovere papiersoorten branden beter maar vormen veel meer as dan karton. Het karton van de zgn. 'bananendozen' heeft mijn voorkeur wat betreft dikte en brandduur, wat ik dan afwissel in laagjes met karton van verpakkingen.
Kijk wel uit ... bij het verbranden van alleen karton kan het vuur soms plotseling "neerslaan" en lijkt het uit. Krijgt het dan opeens weer zuurstof (bijv. door de kacheldeur open te doen omdat de zaak niet lijkt te branden) dan kan er letterlijk een grote ontploffing volgen! Dit is me 2 keer overkomen voor ik het achterliggende mechanisme doorhad. De 2e keer was ik enigszins voorbereid maar de 1ste keer kwam de Taiwanees letterlijk los van de vloer!