gasverbruik
Moderator: Moderators
-
dirkp106
gasverbruik
Hoi allemaal
Ik ben de laatste dagen men gasverbruik eens aan het monitoren geweest en kom tot de volgende rare vaststelling.
Ik heb dit telkens gedaan over 24 uur van 9 uur 's morgens tot de dag erna.
Dag 1 cv verwarming aan verbruik 10 m³
Dag 2 Cv aan maar in de living hout cassette aan en de drie radiatoren dicht . enkel badkamer en keuken staan nog open verbruik 8 m³
dag 3 cv aan maar alle radiatoren dicht . verbruik 2 m³ eigen verbruik ketel en boiler warmhouden.
Dag 4 cv aan enkel radiator van de badkamer op en beneden alles dicht en hout gestookt. verbruik 8 m³
Nu kan ik eigenlijk besluiten dat om de badkamer op 20 - 22 ° te houden ik een verbruik heb van 6m³ .
Is dit niet veel?
Badkamer is wel boven de kamers er rond zijn niet verwarmd.
Er is 1 buitenmuur welke met 6 cm isofil is geisoleerd.
Plafond zit 35 cm glaswol op.
Venster is 2 op 1 meter en is 1.1 glas.
Zou ik veel kunnen besparen door overdag en 's nachts de temp te verlagen tot 19 ° en dan zorgen dat het smorgens en savonds terug 22 is.
Er zit in het plafond zo een kleine afzuiging en ook al als die niet aan staat is dat gat nog open . hier iets over maken zodat dit dicht is als hij niet aanstaat zou dit veel verschil maken?
Alvast bedankt voor jullie meedenken.
Ik ben de laatste dagen men gasverbruik eens aan het monitoren geweest en kom tot de volgende rare vaststelling.
Ik heb dit telkens gedaan over 24 uur van 9 uur 's morgens tot de dag erna.
Dag 1 cv verwarming aan verbruik 10 m³
Dag 2 Cv aan maar in de living hout cassette aan en de drie radiatoren dicht . enkel badkamer en keuken staan nog open verbruik 8 m³
dag 3 cv aan maar alle radiatoren dicht . verbruik 2 m³ eigen verbruik ketel en boiler warmhouden.
Dag 4 cv aan enkel radiator van de badkamer op en beneden alles dicht en hout gestookt. verbruik 8 m³
Nu kan ik eigenlijk besluiten dat om de badkamer op 20 - 22 ° te houden ik een verbruik heb van 6m³ .
Is dit niet veel?
Badkamer is wel boven de kamers er rond zijn niet verwarmd.
Er is 1 buitenmuur welke met 6 cm isofil is geisoleerd.
Plafond zit 35 cm glaswol op.
Venster is 2 op 1 meter en is 1.1 glas.
Zou ik veel kunnen besparen door overdag en 's nachts de temp te verlagen tot 19 ° en dan zorgen dat het smorgens en savonds terug 22 is.
Er zit in het plafond zo een kleine afzuiging en ook al als die niet aan staat is dat gat nog open . hier iets over maken zodat dit dicht is als hij niet aanstaat zou dit veel verschil maken?
Alvast bedankt voor jullie meedenken.
- Tim
Re: gasverbruik
Dirk,
Bij maakte het afzetten ven de badkamer ventilatie erg veel uit. Ik heb geen getallen, enkel gekeken naar de tocht die het verminderde.
Ik zou sowieso een terugslagklep inbouwen en een timer op de ventilator zetten. Of via het licht schakelen.
Groet,
Tim
Bij maakte het afzetten ven de badkamer ventilatie erg veel uit. Ik heb geen getallen, enkel gekeken naar de tocht die het verminderde.
Ik zou sowieso een terugslagklep inbouwen en een timer op de ventilator zetten. Of via het licht schakelen.
Groet,
Tim
-
quapetona
Als je berekening klopt is 6 m3 voor alleen een badkamer wel erg veel (denk er ook aan dat temp. buiten, windsnelheid en vochtigheid invloed hebben op temp. en comfort).
Belangrijker nog is: waarom de badkamer de hele dag op 20-22 graden (ervanuit gaande dat je er alleen in de ochtend en avond er "even" bent.
Wij hebben onze radiator in de badkamer op 15 graden staan. Tijdens het douchen kan je de verwarming even hoger kunnen zetten of gebruik maken van een elektrisch kacheltje. Al is dit laatste natuurlijk minder milieuvriendelijk. Laatst sprak ik een medewerker van een kachelwinkel en die vertelde dat mensen eigenlijk hun gedrag en gewoontes zouden moeten aanpassen. Waarom in keuken eten als in de living een houtkachel volop brandt en het warmer is. Zo zou je dus ook bijvoorbeeld kunnen bekijken hoe je je kan wassen (buiten het douchen) in een ruimte die toch warm moet blijven (keuken?)
We hebben een ventilator met terugslagklep laten plaatsen. Dat scheelt al erg veel warmteverlies.
Belangrijker nog is: waarom de badkamer de hele dag op 20-22 graden (ervanuit gaande dat je er alleen in de ochtend en avond er "even" bent.
Wij hebben onze radiator in de badkamer op 15 graden staan. Tijdens het douchen kan je de verwarming even hoger kunnen zetten of gebruik maken van een elektrisch kacheltje. Al is dit laatste natuurlijk minder milieuvriendelijk. Laatst sprak ik een medewerker van een kachelwinkel en die vertelde dat mensen eigenlijk hun gedrag en gewoontes zouden moeten aanpassen. Waarom in keuken eten als in de living een houtkachel volop brandt en het warmer is. Zo zou je dus ook bijvoorbeeld kunnen bekijken hoe je je kan wassen (buiten het douchen) in een ruimte die toch warm moet blijven (keuken?)
We hebben een ventilator met terugslagklep laten plaatsen. Dat scheelt al erg veel warmteverlies.
-
Albert van WdJ
Voor een badkamer natuurlijk absurd veel.dirkp106 schreef: Nu kan ik eigenlijk besluiten dat om de badkamer op 20 - 22 ° te houden ik een verbruik heb van 6m³ .
Is dit niet veel?
Ook omdat ik niet snap waarom een badkamer 20-22°C moet zijn.
Als er 24 uurs mechanische ventilatie is, zou je die inderdaad overdag en 's nachts moeten dichtzetten (voor deze ruimte dan).
Heb je wel eens geprobeerd om de badkamer zonder of met heel beperkte verwarming te gebruiken?
Want daar zit je winst.
En mijn ervaring is dat dat heel goed gaat.
Albert
Change, before you have to.
-
dirkp106
ventilator draait enkel als het licht in de douche aan is.
maar ik voel wel dat het vreselijk trekt als jeje hand er onder houd.
Dus daar best een terug slag klep steken als ik dat kan vinden voor een buis van 90 mm.
Waarom altijd zo warm?
Mss een beetje uit gemak zucht en ook omdat we baby hebben van 3 maand .
Ook als je dan snachts opmoet is het daar warm en sta je niet met een huilende baby in de kou.
Ik ben wel altijd thuis dus je gebruikt de badkamer wel vaker.
Ben wel verschoten van dit verbruik en zo zien we hoeveel energie er eigenlijk verloren gaat.
Als we ovedag naar 18 ° zouden gaan zou het dan veel energie kosten om smorgens en savonds bij te verwarmen tot 22?
maar ik voel wel dat het vreselijk trekt als jeje hand er onder houd.
Dus daar best een terug slag klep steken als ik dat kan vinden voor een buis van 90 mm.
Waarom altijd zo warm?
Ook als je dan snachts opmoet is het daar warm en sta je niet met een huilende baby in de kou.
Ik ben wel altijd thuis dus je gebruikt de badkamer wel vaker.
Ben wel verschoten van dit verbruik en zo zien we hoeveel energie er eigenlijk verloren gaat.
Als we ovedag naar 18 ° zouden gaan zou het dan veel energie kosten om smorgens en savonds bij te verwarmen tot 22?
-
fransveldman
Als het licht is wil het niet zeggen dat het ook vochtig is. Het omgekeerde komt ook voor. Eigenlijk hebben licht en vocht maar weinig relatie tot elkaar. Beter kun je er een vochtsensor aanknopen. Die kun je bij conrad krijgen voor nog geen 20 Euro. (Kan je wel een directe link geven als je er niet uitkomt).dirkp106 schreef:ventilator draait enkel als het licht in de douche aan is.
Kun je wellicht zo'n uitgang voor gebruiken die ze ook voor afzuigkappen gebruiken. Zo heb ik dat ook gedaan. Die dingen gaan vanzelf open als de ventilator de lucht naar buiten probeert te persen.dirkp106 schreef:maar ik voel wel dat het vreselijk trekt als jeje hand er onder houd.
Moet die baby 's nachts in bad? En kan ie niet tegen "kou"? Ik zal wel ouderwets zijn maar mijn ouders hebben mij verteld dat ze vroeger in de badkamer helemaal geen verwarming hadden. Heb het nochthans overleefd en er geen trauma aan overgehouden. Vele generaties gingen me voor schijnt het. En voor mijn kinderen had ik zelf trouwens ook geen warme badkamer, maar daar kwamen ze alleen maar om in bad te gaan en als het water dan maar warm was dan was het goed.dirkp106 schreef:Waarom altijd zo warm?
Wordt je dan vaker vies als je altijd thuis bent?dirkp106 schreef:Ik ben wel altijd thuis dus je gebruikt de badkamer wel vaker.
Ik ben ook meestal thuis maar zit toch meestal in de werkkamer of woonkamer, maar heb de badkamer gewoon op 17 graden of zo. Als ik in bad ga is het uitkleden niet zo erg want ik spring daarna toch in het hete water, en als ik er weer uitkom moet ik er niet aan denken dat het 22 graden zou zijn. Voor gewoon tandenpoetsen (3 minuten?) e.d. weet ik niet waarom het er warmer zou moeten zijn dan in de rest van het huis, ik krijg het niet koud van tandenpoetsen. No way dat ik het warm ga stoken in een ruimte waar ik in verhouding maar heel weinig ben.
Tis natuurlijk een verbetering, maar waarom zou het er 22 graden moeten zijn als je tandenpoetst of in bad ligt? Ik snap dat niet zo goed...dirkp106 schreef:Als we ovedag naar 18 ° zouden gaan zou het dan veel energie kosten om smorgens en savonds bij te verwarmen tot 22?
Ik woon in een giga woonboerderij en heb al lang geleerd om selectief te stoken. Eigenlijk alleen de ruimte waar je in *zit* moet warm zijn, in de rest van het huis is het doorgaans 10 graden of zo. Went verrassend snel en scheelt gigantisch op je stookkosten. (Meen me te herinneren dat de vorige bewoners meer aan gas betaalden dan aan hypotheekkosten).
Sorry dat ik zo zeur, maar soms is het gewoon wel goed als iemand een beetje kritisch is en je probeert te laten zien dat het ook anders kan. 22 graden voor een badkamer lijkt me echt wat overdone.
Frans
-
dirkp106
Lamp van de douche brond enkel als we douchen en staat los van de badkamer verlichting.
Bij het douchen heb je de meeste waterdamp en heb dat in der tijd daarom zo gemaakt.
Blijft ook effe nadraaien als het licht weer uit is.
Die temp tijdens douchen en wassen is voor iedereen verschillend voor mezelf is het ook niet erg als het 18 ° is maar men vrouw klaagt al bij 22 .
Heb nu de verwarming eens volledig afstaan op de badkamer en de rest van het huis staat gewoon op .
Ben benieuwd naar het verbruik morgen.
Soms moet de mens idd eens goed worden wakker geschud he.
Ben blij dat er forums als dit bestaan want op die manier ga je soms eens wat verder nadenken en vergelijken met andere.
Dirk
Bij het douchen heb je de meeste waterdamp en heb dat in der tijd daarom zo gemaakt.
Blijft ook effe nadraaien als het licht weer uit is.
Die temp tijdens douchen en wassen is voor iedereen verschillend voor mezelf is het ook niet erg als het 18 ° is maar men vrouw klaagt al bij 22 .
Heb nu de verwarming eens volledig afstaan op de badkamer en de rest van het huis staat gewoon op .
Ben benieuwd naar het verbruik morgen.
Soms moet de mens idd eens goed worden wakker geschud he.
Ben blij dat er forums als dit bestaan want op die manier ga je soms eens wat verder nadenken en vergelijken met andere.
Dirk
-
dirkp106
gasverbruik badkamer
Titel aangepast
- Tim
Dirk,
Ik begrijp het wel dat je je jonge spruit niet koud wilt hebben. Wij hebben ook de eerste weken iets meer gestookt. Dat het vroeger niet gebeurde, ligt naar mijn mening meer aan de situatie. Wedden dat als oma toen cv had gehad, ze ook voor de babybadje ging stoken? Wij zaten vroeger trouwens in de gootsteen, hoefden we ook niet naar de koude badkamer.
Die van mij zijn nu iets groter en stappen nu zo de douche bak in (is hun minibadje), terwijl het 13 graden is daar. Als ik vraag of het koud is, antwoordden ze met de vraag waar het speelgoed is. Dit duurt natuurlijk geen uur
.
Bij ons helpt het goed dat het koud is daar. Ik heb ook zo'n vrouw en dan is ze daar veeeel korter
.
Tim
Ik begrijp het wel dat je je jonge spruit niet koud wilt hebben. Wij hebben ook de eerste weken iets meer gestookt. Dat het vroeger niet gebeurde, ligt naar mijn mening meer aan de situatie. Wedden dat als oma toen cv had gehad, ze ook voor de babybadje ging stoken? Wij zaten vroeger trouwens in de gootsteen, hoefden we ook niet naar de koude badkamer.
Die van mij zijn nu iets groter en stappen nu zo de douche bak in (is hun minibadje), terwijl het 13 graden is daar. Als ik vraag of het koud is, antwoordden ze met de vraag waar het speelgoed is. Dit duurt natuurlijk geen uur
Bij ons helpt het goed dat het koud is daar. Ik heb ook zo'n vrouw en dan is ze daar veeeel korter
Tim