Nope. Omdat het kleiner maken van de stookkamer geen verbetering van rendement zou geven. Dat zeggen we toch steeds? Een auto wordt ook niet ineens zuiniger als je er een kleinere benzinetank inhangt.RicharddeBlauw schreef: Je hebt het steeds over een hogere temp. Lees je verkeerd. Ik heb het over korter of langer een hoge temp.
Ik hoop dat je begrijpt dat 4 Kg hout korter een bepaalde temp. geeft dan 8 Kg hout ?
En Peter geeft het eigenlijk zelf al aan. Kennelijk hebben alle kachels een lager rendement dan de 10D omdat alleen deze op de hoeveelheid hout is afgestemd.
Ik zal je een paar ideeen geven:
1) Volume en oppervlak van de stookkamer nemen bij verkleining niet evenredig af. Het volume neemt sneller af dan de oppervlakte. Je krijgt bij een kleinere stookkamer dus meer wandoppervlak ten opzichte van het volume, daardoor meer afkoeling van het vuur. En dat drukt het rendement, want bij een te lage temperatuur verdwijnt er veel brandstof onverbrand door de schoorsteen.
2) Als je het vuur minder lang laat branden daalt je rendement. Tijdens het aansteken van de kachel heb je nog geen goed rendement, het hoogste rendement krijg je wanneer de vuurkamer volledig is opgewarmd en het vuur stevig brandt. Als je minder hout gebruikt neemt de duur van het vuur af, maar het (niet erg rendabele) aansteken duurt nog steeds even lang. Als je de stookkamer maar klein genoeg maakt zul je de optimale verbrandingstemperatuur niet eens halen voordat het vuur al weer uit is.
3) Als je de vuurkamer verkleint zou je ook de houtblokken moeten verkleinen. Om maar een extreem voorbeeld te nemen: als er nog maar slechts 1 houtblok in de kachel past kun je er geen fatsoenlijk vuur meer mee maken. Misschien nog wel als je het hout versplintert, maar dan nog zit je met de tijdsduur (zie 2).
En nogmaals, ik hou er nu echt mee op, hebben al meerdere mensen steeds weer opnieuw gezegd dat het rendement hem zit in de hoeveelheid ruimte die je ter beschikking hebt voor alles dat NA de stookkamer komt. De afmetingen van de stookkamer zijn dus al optimaal. Het is bij de Tichelkachel en Bergkachel niet zo dat de stookkamer altijd even groot wordt gelaten omdat er toevallig maar 1 maat deuren in het magazijn ligt, maar omdat de gekozen afmetingen het beste rendement bieden, zowel in de kleine als in de grote kachel. En dan kom je voor de tichel 4 als de 10 toch op dezelfde afmetingen stookkamer uit. En dat een kleinere kachel een slechter rendement heeft hebben we al een paar keer duidelijk proberen te maken: dat komt niet door een "verkeerde" stookkamer maar omdat er te weinig ruimte en massa is om de warmte goed uit de rookgassen te kunnen halen. Minder hout verbranden lost dat probleem niet op.
Maar goed, je gaat wat bouwen, en verras ons maar met een mini-kachel die toch een hoog rendement biedt.
Voor je begint zou je nog even een experiment kunnen doen, en de stookkamer van de Tichel kunstmatig kunnen verkleinen door er wat bakstenen in te stapelen en dan te kijken of ie het door die kleinere stookkamer beter gaat doen. Ik ben heel benieuwd maar denk het antwoord al te weten...
Frans