Niet te snel oordelen, daar kun je spijt van krijgen...Chicken Power schreef: Dat inzicht valt denk ik wel mee; jij toetert iets over ontleden, later katalysator, maar dat is niet juist.
Ik ging hierbij uit van de formule die JIJ hier zelf hebt gepost. Ik zal je het terugzoeken besparen:Chicken Power schreef: Als je nu eens op een gepaste en beschaafde manier van je kippendrift af kon komen, dan zou je beseffen dat het water uit het blok niet als water uit de kachel komt. De H2 van het oorspronkelijke water, is samengegaan met vrij O2 uit de lucht. De zuurstof uit het water is een verbinding aangegaan met de koolstof tot CO. En die is weer verbrand tot CO2…
Volgens jouw eigen reactievergelijking gaat er dus net zoveel H2O de kachel in als dat er weer uitkomt.Chicken Power schreef: 1 C + 1 H2O + ↓ warmte > 1 CO + 1 H2
1 CO + 1 H2 + 1 O2 > 1 CO2 + 1 H2O + ↑ warmte
Mijn stelling was dus dat het water als een katalysator werkt, en daar ben jij het kennelijk niet mee eens. Speciaal voor jou heb ik even een wiki gezocht waarin staat uitgelegd wat een katalysator is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Katalysator
De eerste zin is al direct raak: Een katalysator is een stof die de snelheid van een bepaalde chemische reactie beïnvloedt zonder zelf verbruikt te worden.
Het water wordt niet verbruikt. En wat ik zei over de invloed van het groene blok is inmiddels genoegzaam bekend.
Waarschijnlijk kom je nu weer met het verhaal dat de O-tjes in het water niet meer dezelfde zijn maar dat het water toch heeft meegedaan met een reactie. Dus gelijk maar even het volgende citaat:
De aanwezigheid van een katalysator laat een reactie sneller verlopen. De werking valt te verklaren doordat een katalysator Ea (activeringsenergie) verlaagt door zelf met de reactie mee te doen. Na de reactie komt hij weer vrij. Als voorbeeld de reactie
A + B → AB
Deze verloopt bij aanwezigheid van een katalysator in meerdere stappen:
A + K → AK
AK + B → AB + K
Opgeteld geeft dit:
A + B + K → AB + K
K kan vervolgens links en rechts worden weggestreept.
De formule lijkt niet alleen sprekend op die van jou, maar ook mijn antwoord over het optellen en vervolgens links en rechts wegstrepen van de H2O komt hiermee overeen. K (in in ons voorbeeld H2O) neemt wel deel aan de reactie maar komt na de reactie weer vrij. Ik schreef eerder al dat je die H2O dus voor wat energieproductie betreft volledig (inclusief alle tussenstappen) mag wegstrepen.
Ook het volgende lijkt dus speciaal voor jou geschreven te zijn:
Het is belangrijk om in te zien dat het energieverschil van de reactie zonder en de reactie met katalysator gelijk is.
Het hele geneuzel dat de reactie tussen H2 en O extra energie zou opleveren is dus kwatsch.
Het enige dat er gebeurt is dat het water als katalysator werkt en zorg voor een (versnelde) omzetting van het een en ander.
I rest my case.
Als je het nu nog niet kunt snappen dan geef ik het op. In mijn dagelijkse bezigheden hou ik me met ingewikkelder zaken bezig dan middelbare school scheikunde, met wat goede wil moet je zelf wel aan de juiste informatie kunnen komen. Als het je tenminste om kennis gaat en niet uitsluitend om ego.
Frans