Defro- duo pelletketel op een cv bestaande instalatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Chicken Power

Re: defro duo pellets op een cv bestaande instalatie

Bericht door Chicken Power »

Hallo Ed,
ligth011 schreef:Dan moet ik door de vloer van het garage dek heen en daarna waterdicht maken zal niet mee vallen, en vanaf de weg zie je dan een rvs pijp van5 meter lopen niet echt fraai.
Das 1 keer een betonboorder inhuren, en hem die gaten voor stortkoker, schoorsteen en leidingen laten maken. En een loodgieter/ dakbedekker die goed kan plakken. Geloof me, er zijn moeilijkere bouwdetails te verzinnen!

Dat die pijp langer moet zijn, had je met gedegen onderzoek kunnen weten. Naar de plaatsing zoals ik hem voorgesteld heb, leek me in die zin dit me trouwens de beste plek. Als het goed is moet het een mooi glimmende RVS pijp zijn.
ligth011 schreef:Hier had ik zelf ook al aan gedacht, maar dan door de muur ivm met het water.
Dat wordt afdichtingtechnisch een groter probleem dan via het parkeer dek!
ligth011 schreef:dit ventiel zit er nu niet toch?
Klopt. Je hebt nu ook nog geen buffer! En je gasketel schakelt bij 40 graden aanvoer direct uit.

Groet, Cp
Verwijderd.
Chicken Power

Albert van WdJ schreef: Volgens mij zit die 6 meter vooral in het stoken met houtblokken.
Beste Albert, dat zou maar zo eens kunnen zijn!
Albert van WdJ schreef: Voor pellets is dat mogelijk minder problematisch.
Je hebt voor pellets stoken ook echt niet een 180 mm doorsnee schoorsteen nodig.
Die maatvoering kom ik tot op heden ook alleen bij deze Defro tegen.
Juist, ik maakte er elders ook een vergissing in van wat hoort bij wat. In dit geval meer dan opvallent. Daarom is je volgende opmerking een hele sterke:
Albert van WdJ schreef:Maar ja, je koopt geen Defro duo om dan het gedeelte voor houtblokken niet te gebruiken.
Ik heb er een licht onderbuikgevoel bij, dat precies op die bovenkant van de specificatie te kunnen opereren, de rest van het toestel voor pelletbedrijf, daarop verder ontworpen is. M.a.w. de ontwerper is er van uit gegaan dat de ketel ook voor stukhout stoken gebruikt wordt. Dit vergt bepaalde minimum condities, die altijd aanwezig worden geacht, en heeft op basis van dat gegeven de pellet brandfunctie ontworpen.
Albert van WdJ schreef: Dus die schoorsteen moet wel even gedegen aandacht krijgen.
Wat ik van harte wil onderschrijven.

Groet, Cp
Verwijderd.
Tim

Bericht door Tim »

Chicken Power schreef:Dat wordt afdichtingtechnisch een groter probleem dan via het parkeer dek!
Valt mee hoor, er zijn zat alternatieven om een gat in muur of beton goedkoop waterdicht te krijgen. Zonder te kitten!Oa CSD, MCT.

Tim
Chicken Power

Beste Tim,

Absoluut mee eens.

Als je maar een goede ontwerper en applicateur hebt.

Minste risico met een vlak dakvlak plakken. Komt nu eenmaal het meeste voor.

Maar we weten nog niet wie dit moet gaan maken. En de esthetica (lees architectuur, design) kan in dit geval strijdig te gaan worden met goede installatietechniek.

Dank voor je aanvulling.

Groet, Cp
Verwijderd.
Tim

Bericht door Tim »

Cp,

Wat je hier noemt is een goed advies tijdens de (ver)bouw van Light011. Een installateur gaat dit uitsluiten, hij is immers geen dakhaas, een bouwbedrijf gaat zeggen, meerwerk, want zij wisten niet dat de installateur dit ging doen. Hij gaat zelf prutsen of, in het beste geval, een dakdekker inhuren.

Wat ik wil zeggen is: Spreek duidelijk af hoe het gat weer dicht komt en wie dat doet. Bespaart je geld en gezeur.

Tim
ligth011

Bericht door ligth011 »

Chicken Power schreef:Hallo Ed,
ligth011 schreef:Dan moet ik door de vloer van het garage dek heen en daarna waterdicht maken zal niet mee vallen, en vanaf de weg zie je dan een rvs pijp van5 meter lopen niet echt fraai.
Das 1 keer een betonboorder inhuren, en hem die gaten voor stortkoker, schoorsteen en leidingen laten maken. En een loodgieter/ dakbedekker die goed kan plakken. Geloof me, er zijn moeilijkere bouwdetails te verzinnen!

Dat die pijp langer moet zijn, had je met gedegen onderzoek kunnen weten. Naar de plaatsing zoals ik hem voorgesteld heb, leek me in die zin dit me trouwens de beste plek. Als het goed is moet het een mooi glimmende RVS pijp zijn.
Ik heb er over nagedacht en denk er nu over om de pijp door de parkeerdek te doen rechts vande garage deur, en dan ook gelijk de aanvoer, retour en ww er door heen.En dan later de muur met de zelfde metselstenen door te trekken.
Zo lijkt de muur van af de weg gewoon door te lopen. Ik metsel als het ware een schoorsteen met daarin een rvs pijp die ter hoogte van het dak omhoog komt.En gelijk misschien aanvoer van pellets.
ligth011 schreef:Hier had ik zelf ook al aan gedacht, maar dan door de muur ivm met het water.
Dat wordt afdichtingtechnisch een groter probleem dan via het parkeer dek!
ligth011 schreef:dit ventiel zit er nu niet toch?
Klopt. Je hebt nu ook nog geen buffer! En je gasketel schakelt bij 40 graden aanvoer direct uit.
Dus ik moet op zoek naar 2 buffers.

Groet, Cp
Chicken Power

Hallo Ed,
ligth011 schreef: Ik heb er over nagedacht en denk er nu over om de pijp door de parkeerdek te doen rechts vande garage deur, en dan ook gelijk de aanvoer, retour en ww er door heen.En dan later de muur met de zelfde metselstenen door te trekken.
Zo lijkt de muur van af de weg gewoon door te lopen. Ik metsel als het ware een schoorsteen met daarin een rvs pijp die ter hoogte van het dak omhoog komt.En gelijk misschien aanvoer van pellets.
Perfecte oplossing! Jij kunt dat met de kennis ter plekke veel beter inschatten dan ik van een foto. Gaaf dat je nog van die stenen hebt!
ligth011 schreef: Dus ik moet op zoek naar 2 buffers.
Ik heb geprobeerd een link van de Buffer die William heeft in je PB te stoppen.

Nadeel is het hoogteverschil tussen de 1000 en 500 liter, maar dat is met een bokje op te lossen (de bovenkanten moeten op gelijke hoogte staan). De aansluiting is 1,5” maar 2” zou nog mooier zijn.

Laat maar horen als je zelf nog wat tegenkomt.

Groet, Cp
Verwijderd.
Chicken Power

Tim schreef:Wat ik wil zeggen is: Spreek duidelijk af hoe het gat weer dicht komt en wie dat doet. Bespaart je geld en gezeur.
Helemaal mee eens, afschuiven is alleen nog maar voor een bult zand!

Groet, Cp
Verwijderd.
ligth011

Bericht door ligth011 »

bedoel je dan een buffer met 2 warmte wisselaars.
het moeten er perse 2 zijn 1 vn 1000ltr en 1 van 500 ltr?
Nu nog een aansluit shema?
Chicken Power

ligth011 schreef:bedoel je dan een buffer met 2 warmte wisselaars.
Ja, dat is wat er standaard op voorraad is. Ze zijn ook zonder te bestellen, scheelt niet echt veel. En stel dat je het in de kop krijgt en je loopt tegen een zonnecollector voor op het garagedak aan, dan zit het er al.
ligth011 schreef:het moeten er perse 2 zijn 1 vn 1000ltr en 1 van 500 ltr?
Niet per se. Als de verhouding maar ergens inde buurt van de 1 op 5 en 1 op 3 zit. De benodigde investering kan zeker leidend zijn. Als je iets tegenkomt wat 2” heeft, bijna even hoog of net iets afwijkend is, vooral melden!
ligth011 schreef:Nu nog een aansluit shema?
Als je het echt zo wil, prima! Maar ook even een goede beschouwing wie wat doet, leest je zwager trouwens mee?

Groet, Cp
Verwijderd.
ligth011

Bericht door ligth011 »

Chicken Power schreef:
ligth011 schreef:bedoel je dan een buffer met 2 warmte wisselaars.
Ja, dat is wat er standaard op voorraad is. Ze zijn ook zonder te bestellen, scheelt niet echt veel. En stel dat je het in de kop krijgt en je loopt tegen een zonnecollector voor op het garagedak aan, dan zit het er al.
ligth011 schreef:het moeten er perse 2 zijn 1 vn 1000ltr en 1 van 500 ltr?
Niet per se. Als de verhouding maar ergens inde buurt van de 1 op 5 en 1 op 3 zit. De benodigde investering kan zeker leidend zijn. Als je iets tegenkomt wat 2” heeft, bijna even hoog of net iets afwijkend is, vooral melden!
Waarom is de verhouding belangrijk, en is het mogelijk om eerst er 1 van 1000 ltr aan te sluiten en dan later als ook de jacuzzi er is die van 500 ltr te kopen.
En dan van 2 " is zeker voor de doorstroming.
ligth011 schreef:Nu nog een aansluit shema?
Als je het echt zo wil, prima! Maar ook even een goede beschouwing wie wat doet, leest je zwager trouwens mee? Nee
Wat bedoel je hier mee, Als ik het zo wil?
Groet, Cp

Groet en nogmaals bedankt voor je tijd en energie
ed
Chicken Power

Hoi Ed,
ligth011 schreef:Waarom is de verhouding belangrijk,
Dat is moeilijk uit te leggen en te begrijpen, de ‘kleine’ buffer is eigenlijk een hele grote open verdeler, omdat je eigenlijk 3 afnemende kringen hebt. Ik zal het eens met een metafoor proberen voor te stellen:

Zie de grote buffer als een concertzaal waar een heel sereen proces plaats vindt, wat niet verstoord mag worden.

De kleinere buffer (qua inhoud, niet qua hoogte) is eigenlijk de foyer die er naast ligt, daar mag de menigte praten, hoesten, boeren en wellicht nog een onderdrukte ruft laten. Kortom een drukte van belang. Maar door een geluiddempende gang en deuren afgescheiden van de echte concertzaal!
ligth011 schreef: en is het mogelijk om eerst er 1 van 1000 ltr aan te sluiten en dan later als ook de jacuzzi er is die van 500 ltr te kopen.
Alles kan, maar dat wil niet zeggen dat het dan ook zo moet. In dat geval zullen er wat meer inregelkranen aan te pas moeten komen, en een behoorlijk stukje zelfdiscipline om je installatie te monitoren (gewoon fysiek kijken wat er gebeurd en wat de temperaturen zijn) en aan de hand van die waarnemingen die kranen af te stellen.

De 2e buffer heeft in veel mindere mate van doen met het al dan niet aanwezig zijn van de jacuzzi, dat is niet het echte beslismoment. De flow voor je VV is hierin leidend.
ligth011 schreef:En dan van 2 " is zeker voor de doorstroming.
De rustige doorstroming zonder pomp. Zie het maar als de gang en de deuren tussen de foyer en de concertzaal.
Maar ook even een goede beschouwing wie wat doet, leest je zwager trouwens mee? Nee
Ok. Wie gaat dat allemaal bouwen?
ligth011 schreef:Wat bedoel je hier mee, Als ik het zo wil?
Dan ga ik dat voor je tekenen. Heb al een dubbel A4 blok millimeterpapier gekocht om een enigszins ordelijke schets aan te leveren.
ligth011 schreef:Groet en nogmaals bedankt voor je tijd en energie ed
Heel graag gedaan, en ik ben blij dat je de potentie oppikt om er echt iets moois van te maken. Daar wordt ik helemaal gelukkig van.

Groet, Cp
Verwijderd.
ligth011

Bericht door ligth011 »

Chicken Power schreef:Hoi Ed,
ligth011 schreef:Waarom is de verhouding belangrijk,
Dat is moeilijk uit te leggen en te begrijpen, de ‘kleine’ buffer is eigenlijk een hele grote open verdeler, omdat je eigenlijk 3 afnemende kringen hebt. Ik zal het eens met een metafoor proberen voor te stellen:
De 3 zijn dan ww, vv en toekomstig jaccuzzi?
Zie de grote buffer als een concertzaal waar een heel sereen proces plaats vindt, wat niet verstoord mag worden.

De kleinere buffer (qua inhoud, niet qua hoogte) is eigenlijk de foyer die er naast ligt, daar mag de menigte praten, hoesten, boeren en wellicht nog een onderdrukte ruft laten. Kortom een drukte van belang. Maar door een geluiddempende gang en deuren afgescheiden van de echte concertzaal!
Dus in de 1000ltr is dus de temperatuur het regelmatigst en in de buffer word gebruikt voor de vv en jacuzzi.Ik begin het te snappen
.
ligth011 schreef: en is het mogelijk om eerst er 1 van 1000 ltr aan te sluiten en dan later als ook de jacuzzi er is die van 500 ltr te kopen.
Alles kan, maar dat wil niet zeggen dat het dan ook zo moet. In dat geval zullen er wat meer inregelkranen aan te pas moeten komen, en een behoorlijk stukje zelfdiscipline om je installatie te monitoren (gewoon fysiek kijken wat er gebeurd en wat de temperaturen zijn) en aan de hand van die waarnemingen die kranen af te stellen.

De 2e buffer heeft in veel mindere mate van doen met het al dan niet aanwezig zijn van de jacuzzi, dat is niet het echte beslismoment. De flow voor je VV is hierin leidend.
Oke, dan moet ik op zoek naar 2 buffers.
ligth011 schreef:En dan van 2 " is zeker voor de doorstroming.
De rustige doorstroming zonder pomp. Zie het maar als de gang en de deuren tussen de foyer en de concertzaal.
Maar ook even een goede beschouwing wie wat doet, leest je zwager trouwens mee? Nee
Ok. Wie gaat dat allemaal bouwen? Mijn zwager is cv monteur op schepen (dikwandig) van techniek etc heeft die geen kaas gegeten, maar daar heb ik andere kenissen voor.
En weet zelf ook het e.e.a.
ligth011 schreef:Wat bedoel je hier mee, Als ik het zo wil?
Dan ga ik dat voor je tekenen. Heb al een dubbel A4 blok millimeterpapier gekocht om een enigszins ordelijke schets aan te leveren.
ligth011 schreef:Groet en nogmaals bedankt voor je tijd en energie ed
Heel graag gedaan, en ik ben blij dat je de potentie oppikt om er echt iets moois van te maken. Daar wordt ik helemaal gelukkig van.

Groet, Cp
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Hoi ed,

Doet je defro duo ketel het al?
Verwijderd
ligth011

Bericht door ligth011 »

Vast wel, maar we zijn eerst een goed aansluitschema aan het maken, voordat we lukraak aan de slag gaan.
ik moet nog buffers, pompen, en andere appendages bij elkaar smokkelen.
Ik hou je op de hoogte.
Ik heb ondersteuning van CP, dus ik ga ervanuit dat het goed komt.

grt
Plaats reactie