Voor mijn buitenmuren: het zijn zoals gezegd volle en ik wil ze langs binnen isoleren:
Volgens hun condensproblemen: héél erg oppassen.
Houtlichtleem moet kunnen, maar constructiebeperking tot 15cm (droogtijd).
Dit wordt in de praktijk echter vooral toegepast als er ook echt massa moet toegevoegd worden. Bijvoorbeeld bij houtskeletbouw. In geval van volle muren vond hij het een beetje ongewoon.
Houtwolplaten gezet met een leemlaag en gestuct met leem mag tot 8cm voor Z en W. Het noorden beperkt houden tot 6cm.
Hetzelfde had ik enkele maanden geleden al eens gehoord bij een ander plaatser tijdens een opendeurdag ... (of lezen ze allemaal dezelfde folders en tijdschriften ?)
De U waardes zijn en prijzen:
U-waarde ongeïsoleerde muur (30CM natuursteen)= 2,82 W/m2K
U-waarde geïsoleerde muur (30CM natuursteen)+ 4cm houtwolplaaat+leemstuc= 0,79 W/m2K prijs 14,50/m2
U-waarde geïsoleerde muur (30CM natuursteen)+ 6cm houtwolplaaat+leemstuc= 0,58 W/m2K
prijs 21,9/m2
U-waarde geïsoleerde muur (30CM natuursteen)+ 8cm houtwolplaaat+leemstuc= 0,39W/m2K
prijs 29,1/m2
Dus samenvattend is de vraag of ik voldoening neem met een U-waarde van 0,80W/m2K.
Zo ja dan kan ik gaan kijken of mijn vakwerk opgevuld met houthakselleem goedkoper kan worden dan de 4cm houtwol oftewel 14,50 euro per vierkante meter.
Dit zal wel ruim haalbaar zijn.
De eerste vraag is echter of ik wel voldoening mag nemen met die U-waarde?
Zoniet blijft houtwolplaten over en komt het aardig in de kosten ...
Andere oplossingen voor volle muren kenden ze niet, of toch niet waar het goed afliep ...
De overblijvende (droge)binnenmuren van het compartiment kunnen inderdaad met goedkoper plaat of vulwerk opgedikt.