Dag lui...
Kockie ik zou het rustig durven wanneer je een vergasser hebt (of neemt) zoals Jan ook al beschrijft. Bij een ketel voor stukhout en wanneer de trek zijn werk moet doen zou ik gereserveerd willen zijn.
Hieronder nogmaals het staatje van Metalotherm
metalotherm.jpg
in een vorig topic
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1554 . Duidelijk is hierin te zien dat je op een lange, hogere schoorsteenpijp niet altijd een schoorsteendoorsnede kunt gebruiken die wijder is; integendeel zelfs.
Zelf concludeer ik hieruit dat je; bij te weinig KW's in een te grote doorsnede schoorsteen die te hoog is de gassen onderweg teveel af kunnen koelen dan wel bovenin kunnen gaan wervelen met de koude lucht van buiten.
Pas nog een kanaal helpen aanleggen van ca 6-7 meter kostte ca 800,- als ik me het goed herinner alles eigen kluswerk. De pijp is 200 mm binnenwerks van plafond tot buitendaks. van kachel naar plafond 150 mm zwarte enkelwandige kachelpijp Ziet er exact zo uit als die buis van jou; lijkt op helex en ziet er goed uit.
Ook zelf een schoorsteen van Fabrenta oid blokken. binnenwerks 22 cm vanaf het plafond. Geen trekproblemen meer nadat ik een "gek"heb geplaatst en daardoor geen valwinden van de buurschuur meer heb. Wel neemt de trek toe als onze 2e kachel die op dezelfde schoorsteen is aangesloten aangestoken word.
Istie lekker goedkoop die buis? Aanleggen dan zou ik zeggen. Vervolgens een enkelwandige RVS erdoor (evt ook 2e hands) van die afmeting die geadviseerd word. Het maakt dan dat je naderhand altijd je zaak nog weer aan kan passen op de ketel die je dan aanschaft. Trouwens is 150 mm niet een standaard maat zo langzamerhand? doe dat dan
Atlas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.