Ik heb zelf een keer een (knot)wilg moeten verplaatsen om een terras aan te kunnen leggen. De wilg van ongeveer 40 cm doorsnede hoefde maar een half metertje te worden verplaatst, maar daarvoor moest ik de wortels net zo sterk snoeien als de knot bovenop. Dit was in hartje winter, en die zomer zou niemand weten dat die boom 6 maanden geleden zo was mishandeld
Ook hadden een stelletje aktieve gemeentewerkers (Ja, Ja, ze schijnen te bestaan) een gerooide wilg ondersteboven geplant in een berm in Leiden. Het wortelgedeelte stierf af, maar de rest moesten ze toch na een paar jaar met een grote vrachtwagen afvoeren
Dit even als twee motiverende praktijkvoorbeeldjes.
Mijn inziens moet je deze stammen tot net niet in het grondwater planten, ongeveer 5 á 10 cm erboven. Ook moet de wond in de grond zo vers mogelijk zijn, dus even opnieuw een plakje van een paar cm afzagen vlak voor het planten. Als je dan toch bezig bent met je speeltje, kan je mss 4 strepen in het schors zagen in de lengte van de onderstam van 30/50 cm lang. Als je het groene weefsel net onder de schors hebt berijkt, zit je diep genoeg, maar perongeluk iets dieper zal niet echt schadelijk zijn. Uit dit cambium weefsel kunnen wortels groeien, waardoor de bomen eerder vast zullen staan.
Na het plaatsen is het waarschijnlijk verstandig om de bomen te stutten, bv door middel van een balk boven op de stammen vast te spijkeren en deze daarna een paar keer te schoren.
Om terugval te voorkomen, zoals je al eerder hebt ervaren, moet je alle uitlopers die op een ongewenste plek groeien verwijderen voordat ze 5 cm groot zijn. Dan kan je ze namelijk nog gewoon wegvrijven met je handen over de stam. Op die manier moet je wel heel erg veel bomen planten om er langer dan een uur mee bezig te zijn. De buren zullen alleen dan denken dat je een bomenknuffelaar bent geworden
Suc6