RicharddeBlauw wrote:Even wat vraagjes;
@gandalf
Je spreekt over een bio- en ambachtelijke produktenwinkel.
Je streepje geeft aan dat er nog een woord achter kan maar wat........?
Een produktenwinkel.....? Dat is toch hetzelfde als een winkel hè ?
Ambachtelijke speculaas...? Wat heeft dat met gezondheid of met biologisch te maken ?
Ik bedoelde biologische produkten en ambachtelijke produkten. Dat streepje is misschien taalkundig niet geheel juist.
90% was inderdaad voeding.
Ambachtelijke produkten betrof streekprodukten uit de lokale omgeving (Belgisch Limburg).Kleine familiale producenten met een eeuwenoude traditie(meeste hadden al meer dan 4 generaties). Stroop van Vrolingen, Hasseltse Speculaas, Pralines Napoleon, Biobrood uit een houtoven van een lokale Sociale werkplaats,Honing van lokale imkers,... enz
Dit zijn producenten die op de "oude" manier werken, maar toch geen bio-label krijgen/of aanvragen.
Bijvoorbeeld Stroop van Vrolingen werkt nog met grote open koperen kuipen en werkt zonder bewaar- of kleurstoffen. Het is puur ingekookt appel en peer! Maar zij gebruiken appels en Peren van hun directe buren, die niet het biologisch label hebben.
Wij wilden die lokale kleinschalige en traditionele produktie ondersteunen. Ik vond en vind dat ook ecologisch.
Wij maakten trouwens een duidelijke opsplitsing in de winkel tussen de Ambachtelijke afdeling en de Bio-afdeling.
Wat mijn opmerking over de "rijke klanten" betrof, had ik het natuurlijk over de Bio-afdeling.
De ambachtelijke produkten waren erg in trek als kado-manden.
Ik had bijvoorbeeld Bio-wijn uit Chili(mét bio-label dus). Dáár kan je dan weer ecologische vraagtekens bij zetten.
Maar als we enkel produkten toelieten die én lokaal geproduceerd waren én het biologisch keurmerk droegen, dan hadden we nog geen rek kunnen vullen, om maar te zwijgen van een hele winkel. Daarom dus het compromis met de twee onderafdelingen.
PS dit was wel 15 jaar geleden. Ondertussen zullen een aantal van die ambachtelijke prudukten ook wel het bio-label dragen.