Ben nieuw op dit forum, dus ik stel me even voor.
Ik woon in Frankrijk en heb een klein zelfvoorzienend biologisch boeren bedrijf. Wij produceren alleen voor ons eigen gebruik en restaurant. Groente, vlees, voer voor de beesten en sinds kort zonnebloempitten om olie te persen voor de trekker en auto. We hebben zonnepanelen voor warm water en elektra.
Ik heb nu een houtkachel gekocht voor de cv en zit te puzzelen met het schema. Ik denk dat ik er uit ben maar wil graag even jullie mening weten en misschien weten jullie een beter schema.
Ik wil het aansluiten op zonnesysteem. Dit systeem werkt al twee jaar en werkt goed, alleen s’winters kom ik capaciteit te kort vandaan de hout-cv. Het zonnesysteem heeft 2 boilers, één van 150 liter (voor het sanitair) die eerst wordt verwarmd, als deze op 70 graden is, schakelt hij over naar de een boiler van 2500 liter. In de zomer is dit eigenlijk een manier om het zaakje niet te laten koken.
Ik zoek een schema waar het houtkachel-systeem kan draaien, maar ook het zonne-systeem. De meeste schema’s die ik vind op internet is er altijd een klep die het houtkachtel-systeem de boilers laat passeren of het zonne-systeem. Maar daardoor gaat een van de twee systemen richting de kookgrens, daardoor moeten ze tegelijk kunnen werken. Daarom heb ik een schema bedacht waar dit bij kan, alleen is dit een goeie en is de plek waar ik “inbreek” in het zonne-systeem de goede (rode pijlen)?
Ik hoop dat mijn verhaal begrijpbaar is, hieronder een tekening van het schema.
Ik zou zeggen bekijk het en “SHOOT”.