@Frits,
Nu wil je naast bovengenoemde ook een tubine aan sturen die zorgt dat een derde behoefte vervuld wordt.
PEr saldo ben je niets opgeschoten omdat je meer moet stoken en niets aan je bestaande rendement gedaan hebt.
Zoals je het nu voorsteld :
1. stralingswarmte
2. cv water warmte
3. electra
Zo was het ook in het begin van de draad. Maar na een paar grote fouten denk ik er heel anders over :
1. electra (het primaire systeem)
2. cv water warmte ( doormiddel van stoom condenseren, het secundaire systeem )
3. stralingswarmte zoveel mogelijk voorkomen
Het beste resultaat krijg je alleen door de verbranding te scheiden van de warmtewisselaar.
Althans dat heb ik geleerd van andere mensen hier op het forum en ben ook tot dat inzicht gekomen.
Vooralsnog ga ik er vanuit dat je ongeveer 3 kw stralingswarmte hebt en rond de 8 a 9 KW aan verwarming voor je water
bij elkaar is dit 12 KW
Hiervoor moet je gewoon je hout stoken om beide doelen te verwezelijken. Ik ga er van uit dat je het met me eens bent dat om 3 kw te stoken je in totaliteit minder energie nodig bent dan 12 kw.
Als je bij onderstaande opstelling uitgaat van 30 tot 50 kw aan thermisch vermogen, dan mag
je in je handen klappen als er 3 tot 6 kw electrische vermogen uit komt.
Dit komt overeen met 1/8 van de totale thermische energie. De afgewerkte stoom zal ongeveer 2/3 van de totale energie bevatten en deze overdragen aan de cv zijde middels een condensor.
1/5 ofwel 20% van het vermogen is doorgaans het verlies van een stoom aangedreven wkk.
Maw je bent hetzelfde aan het doen dan die gasboeren nl 1 Treuro aan energie erin en 98 Treurocent aan omgezette energie terug en dan oet je nog een erg optimaal geinstalleerd systeem hebben. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een warmtepomp die een COP heeft. Maw je eerste concept zou met gelijk blijvend gebruik een mogelijkheid moeten hebben om je derde behoefte te gaan vervullen.
Zelf heb ik nooit voor hout betaald, 0 euro. Het bedrijf waar ik het afvalhout weghaal betaald
200 euro voor het afvoeren per container, die zijn blij.
Een warmtepomp zou voor mij pas interesant worden als hij van 90 graden water 150 graden
stoom kan maken.
Wat je noemt de 3e behoefte gaan vervullen, dat gaat niet. De energetische klasse gaat van
stoom naar "waste heat" voor de cv. Stadsverwarming is ook "waste heat"
Ik blijf dit volgen omdat ik hierin zeer geintereseerd ben maar zou zelf liever gebruik maken van een heel jaar door systeem. Een kachel of ander aparaat dat warmte opwekt heb je alleen gedurende de koude periode nodig vandaar mijn gedachte voor een koppeling aan heatpipes. Dat je een vloeistof als glycol door een wisselaar laat gaan voor afgifte is detail..
Dat kan zeker een uitkomst zijn en wordt ook toegepast. Toch zijn pv cellen ook effiecient voor het
opwekken van stroom in de zomermaanden.
Hierbij een principe schets van het nieuwe concept. Deze installatie komt in de buitenunit die ik pas gemaakt heb.
Je hebt bij dit principe een doosvormige verbrandingskamer met een automatische afvalpellets /afvalhout aanvoer.
De verbrandingskamer is voorzien van vuurvaste stenen en er komt nog een draaibaar vlamschot in
om naverbranding en een downdraft mogelijk te maken.
Daarna heb je 2 rookgasafvoeren. De linkse rookgasafvoer is voor opstarten en de rechtse rookgasafvoer
wordt gebruikt zodra de stoom wisselaar gebruikt kan worden.
De horizontale buizenwisselaar is om stoom te maken. CV zijdig of stralingswarmte heeft hier verder nog geen functie. De CV krijgt pas een functie tijdens het condenseren van de afgewerkte stoom.
De stralingswarmte moet zoveel mogelijk voorkomen worden door alles zo goed mogelijk te isoleren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.