isolatie plaat tusen tigchelkachel en muur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
eiland

isolatie plaat tusen tigchelkachel en muur

Bericht door eiland »

Hallo,

Deze winter stoken we onze huiskamer voor het eerst warm met een tigchelkachel type 8D dit gaat prima en het houtverbruik is tot nu toe aanzienlijk gedaald ten op zichte van onze oude geurts houtkachel. We hebben de tichelkachel met zijn achterkant op zo,n 10 cm van een betonnen muur staan , de muur wordt daardoor warm en die warmte zijn we deels kwijt . Ik zit eraan te denken om een isolatie plaat tussen de kachel en de muur aan te brengen waardoor de warmte terug "kaatst" richting kachel en het rendement omhoog gaat. Ik heb lopen zoeken naar isolatie plaat maar het meeste materiaal is vrij dik , radiator folie zou ook een optie zijn maar dat ziet er niet echt uit. weet iemand een isolatie materiaal wat niet te dik is en toch goed isoleerd? en heeft iemand wellicht ervaring met een soortgelijk situatie.

groeten Rob en Mimi
Wouter Gillis

Re: isolatie plaat tusen tigchelkachel en muur

Bericht door Wouter Gillis »

Of je die warmte effectief kwijt bent hangt af van wat voor een muur het is.
Buitenmuur of binnenmuur, geïsoleerd of niet geïsoleerd? Als het een binnenmuur is of een goed geïsoleerde buitenmuur zou ik niets aanpassen. Je hebt immers extra massa die wordt opgewarmd.

Als het een ongeïsoleerde buitenmuur betreft is isoleren van de muur aangewezen. Kan je niet ineens heel de muur isoleren? (via spouw, buitenkant of als laatste optie binnenkant). Dan ga je pas écht plezier hebben van jouw tichel.

Zoniet, er zijn meerdere platen die voldoen (bijvoorbeeld rockfit 434, pavatherm,...) . rockfit is er vanaf 2cm, pavatherm vanaf 4cm als ik me niet vergis. Beide kun je zelfs (laten) bepleisteren met leem of kalk. Ik weet natuurlijk niet wat jij "niet te dik" noemt...

grt
wouter
eiland

Bericht door eiland »

Wij wonen in een rijtjes huis , de betreffende muur is een betonnen muur zonder spau we warmen met de achterkant van de kachel de muur naar de buren op. Ik zal eerst eens kijken naar een rockfitplaat ik ben benieuwd of er een verschil in kamer temperatuur meetbaar is. Het convectie idee spreekt mij ook wel het wordt alleen een flinke plaat gezien de afmetingen van de kachel en daardoor vrij prijzig.

bedankt voor de tips groet rob en mimi
eiland

Bericht door eiland »

Hallo Wouter,

Bedankt voor het aanbod , de tekening maken moet wel lukken komt MTS werktuigbouwkunde toch nog van pas. Ik heb inmiddels contact met iemand die de plaat kan leveren prijs hoor ik ik in het nieuwe jaar . In principe maak je een soort radiator als ik het goed begrijp , ik zit zelf nog te denken om dan radiator folie op de muur aan te brengen en daaroverheen de plaat. De plaat warmt immers op en zal zijn straling doorzetten aan de muur die dan weer opwarmt. Je gaf aan om de plaat van binnen donker te spuiten , ik begrijp dat een zwart oppervlak warmte makkelijker opneemt dan een wit oppervlak. Ik begrijp alleen niet wat het voordeel in deze constructie is. Ik kan me voorstellen dat deze constructie de kamer temp. nog iets meer omhoog krijgt nadeel is wel dat je weer meer warme lucht verplaatsing krijgt en daardoor meer verplaatsing van stof.

Wouter nogmaals bedankt voor je aanbod en ik hou je via dit forum op de hoogte over de ontwikkeling.

grt Rob
Plaats reactie