Wij hebben maart 2009 een kompleet nieuwe CV Pelletbrander installatie laten plaatsen door een verkoper die enkel kon verkopen....
Sedert de installatie hebben wij niet anders dan problemen gehad van allerlei aard, teveel om op te sommen.
De verkoper en zijn techniekers (halfjaarlijks iemand anders...duivenkot dus) hebben allen een tekort van kennis op vlak van CV en Pelletbrander installaties.
Sommige techniekers gaven dit eerlijk toe aan ons, de verkoper "eigenaar zaak" uiteraard niet.
De pelletbrander en de afregeling hiervan heb ik ondertussen onder de knie, ik heb zelf meerdere telefoons moeten doen naar de fabrikant, deze wist mij ook te zeggen dat de "verkoper" en zijn technieker die op cursus geweest waren bij hun zeker niet genoeg begrepen hoe alles te werk ging etc...
Ernstige communicatie problemen dus tussen lesgever en cursist met als gevolg accidenten op de baan, het zal je klant maar wezen (in dit geval ik dus).
Nu ivm CV installaties en de leidingen daar heb ik geen kennis van maar ik zat reeds van in het begin met een paar vragen naar de verkoper toe.
Iedere keer werd ik afgewimpeld met, Ja maar de fabrikant van het buffervat zegt om dat zo aan te sluiten etc....
Nu goed, even een uitleg van onze koude situatie namelijk is het verleden jaar een HEL geweest om onze woning tijdens de koude dagen opgewarmd te krijgen.
Nu deze tijd van het jaar zelfde probleem.
Wij krijgen het hier slechts opgewarmd in huis tot 19,4 maximum 20,2 graden.
Voorheen stookten wij op AARDGAS met een doorstroom brander, steeds kregen wij het huis opgewarmd tot 23 graden, hetgeen wij graag terug zouden verkrijgen.
NADEEL was uiteraard het hoge gasverbruik, namelijk de rekening voor 2008 was 9000 Euro
De keuze was dus snel gemaakt toen wij de prijs hoorden van die CV pellet installatie en het lage verbuikskost hiervan (verkoperspraat).
Nu ja na een jaar stoken met pellets hebben we wel een verbruikskost gehad van 4000Euro dus dit was een besparing van 5000Euro in vergelijking met het aardgas.
Op drie jaar heb ik op deze manier mijn ganse pellet installatie terug aankoop was namelijk 15000Euro.
Dit alles positief zijnde nu toch even terug naar mijn problemen.
TE KOUD IN HUIS !!!
Toegegeven, wij moeten dringend isoleren in huis, het is een oud huis met enkele tochtgaten etc; geen isolatie onder het dak.
Wel dubbel glas, geen spouwmuren.
Wij hebben dit huis een 6tal jaar gerenoveerd maar er waren toen beperkingen in tijd en centen om alles in eens goed te doen.
Nu bij de Pellet CV installatie heeft de verkoper ons ook een Buffervat in de strot geduwd, 1000 liter 850l voor de CV en 150l voor warm water in het vat.
Dit was goed voor een nog minder pellets verbuik en ook voor later als ik zonnecollectoren wou aanschaffen....(verkoperspraat).
NU is onze situatie zodoende dat:
Indien wij de verwarming aanleggen de temperatuur bovenaan het vat daalt van 60° naar 50° en onderaan het vat zakt alles naar een 30°.
De brander die zit ganse tijd te stoken en die haalt met moeite 60° in de ketel tenzij ik de ganse afstelling van de pellets opvoer en ik kies voor een enorm pellets verbruik, dan kan ik het wat opkrikken naar 65° in de ketel (gevolg bijna verdubbeling van het verbruik voor slechts 5°)
Met andere woorden, in het begin hebben wij een gevoelstemperatuur aan de radiatoren (heb geen warmtemeter) van ongeveer 50° en deze zakt na een uurtje naar 40° en na 2 uur nog lager.
Het gevolg is dus dat wij s'morgens 6u30 de CV laten branden, deze moet het koud huis opwarmen, volle bak, tegen 9u is het dan 20° in huis en indien wij graag deze temperatuur houden dan moet hij de ganse dag aanliggen (nu toch met deze koude).
Als ik dan s'avonds 18.00uur naar het buffervat ga kijken dan heb ik bovenaan 45° en onderaan 30° met andere woorden de ketel die steekt zijn ongeveer 58° in het vat, daar wordt deze warmte onmiddellijk ontnomen naar de radiatoren die het afkoelen en terugsteken in het vat en de Ketel die kan dus dat enorme watercirculatie niet ophalen volgens mij.
Om terug te komen op het feit ik geen kaas heb gegeten van CV en buizen, maakte ik toch bij plaatsing de volgende opmerking :
In mijn opstelling komt de toevoer zijdelings bovenaan toe in het buffervat, de afname van het warm CV water komt zijdelings 20 cm lager dan de toevoer, de return koud water komt terug daaronder 20cm en gans onderaan is de afname naar de ketel toe.
Wat ik nu niet begrijp is het volgende, bovenaan toevoer van 60° en afname ergens op 3/4 van het vat dus ergens een afname van mischien 50° wat ben ik dan met dat 10° warmere water die daar bovenaan zit te dwarrelen, waarom wordt niet bovenaan afgetapt zodat ik die extra 10° kan benutten en de toevoer eronder, warm water stijgt toch net als warme lucht dacht ik zo....
Kijk tussen die opstelling zit ook nog een soort pomp waar ik ook geen kaas van heb gegeten en niet begrijp waarom dat ding er tussen zit.
Het noemt namelijk een ladamat pomp of zoiets, was ook weer om minder te verbruiken (verkoperspraat).
Daar staan ook 3 metertjes op en bovenaan heb ik dan die 55 à 60° die naar de buffer gaan en onderaan 2 metertjes, eentje is temperatuur van het water dat van het buffer onderaan komt ongeveer 25 à 30° en dan de 2de meter die toont hetgeen er naar de ketel stroomt, meestal iets van een 40°.
Als ik de verwarming uitschakel en het buffervat laat opwarmen dan stijgen beide onderaan gelijkmatig en uiteindelijk als het buffervat opgewarmd is dan staan alle 3 de metertjes bijna gelijk in temperatuur ongeveer 55°.
NU KOMT DE VRAAG, is er iemand die mij kan zeggen op basis van eventueel foto's van de opstelling en dergelijke wat er eventueel fout gaat?
Wat ben ik in godsnaam met dat buffer gedoe als het niet opgewarmd geraakt samen met het verbuik van de radiatoren.
Is er een mogelijkheid dit uit te schakelen tijdelijk? waarschijnlijk niet want dan zet ik mezelf zonder WARM WATER....
Wij stoken nu dagelijks bij met een pelletkachel, hetgeen ook een extra verbruik is maar het helpt om tot een goede 21,2 graden te komen in huis.
Ik weet ISOLEREN is de oplossing mischien, maar het moet toch kunnen, namelijk kon het vroeger wel met de gasbrander die ook gewoon doorstroomde in de radiatoren en ook steeds warm water gaf.
De gasbrander was een 24kw en de pellets brander is ook een 24kw dus daar kan het ook niet aan liggen en radiatoren hebben we niet bijgeplaatst, de readiator opstelling in huis is identiek gebleven.
Alle advies is welkom, het is nu koud en het zal er niet op beteren de volgende maanden denk ik.
Alvast bedankt.