Verlichting in een woning
Moderator: Moderators
-
Dutch John
Re: Verlichting in een woning
Nog een vraag. Zou zo'n lamp ook op ethanol branden? Een proef met een benzine soldeerbrander (soortgelijk systeem, met een pompje) liep bij mij op niets uit. Op benzine prima, maar op alcohol geen constante vlam. Waarschijnlijk brandt ethanol niet heet genoeg?
Groet,
DJ
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
-
deleted
Zou je een constructie kunnen maken/bedenken met centraal een zéér sterke petromaxlamp als onderdeel van je CV of andersoortige warmteterugwinning. Mét rookgasafvoer.
En dan vervolgens dit centrale sterke licht vervoeren naar de ruimtes waar je het wil hebben dmv glasvezel ? Of is dit nog science-fiction ?
Dit idee kan zeker een meer technisch geschoold persoon vakkundig afschieten.
Ik wacht vol ongeduld ...
En dan vervolgens dit centrale sterke licht vervoeren naar de ruimtes waar je het wil hebben dmv glasvezel ? Of is dit nog science-fiction ?
Dit idee kan zeker een meer technisch geschoold persoon vakkundig afschieten.
Ik wacht vol ongeduld ...
-
William
Ethanol/Methanol hebben een hogere verbrandingstemperatuur dan benzine.Waarschijnlijk brandt ethanol niet heet genoeg?
Ethanol verbranding is zo en zo slecht zichtbaar, je ziet het haast niet branden (in pure vorm 98% o.i.d.)
>Edit<
Een vlam is namelijk alleen zichtbaar wanneer er spake is van een niet-volledige verbranding.
Een vlam is altijd zichtbaar, het is immers een gloeiend wolkje plasma ("superverhit" gas), een blauwe vlam is vaak alleen moeilijker te zien in een lichte omgeving.
Een gele vlam duidt op veel koolstof en idd de onvolledige verbranding van aardgas e.d., maar dit gaat bij mijn weten niet op voor alcoholen, omdat dat van zichzelf al zuurstofrijke verbindingen zijn.
Laatst gewijzigd door William op 13 jan 2011, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Chicken Power
Klopt, moet het voor John nog steeds terug zoeken op m'n vorige computer.
Wordt wel toegepast voor kookstellen, maar haast niet voor verlichting.
Even in 'the blind', had iets te maken met verhouding tussen H en C in de brandstof (C heeft meer gloeiende/oplichtende eigenschappen dan H).
Onderbouwing/bronvermelding kan wel even duren.
Groet, Cp
Wordt wel toegepast voor kookstellen, maar haast niet voor verlichting.
Even in 'the blind', had iets te maken met verhouding tussen H en C in de brandstof (C heeft meer gloeiende/oplichtende eigenschappen dan H).
Onderbouwing/bronvermelding kan wel even duren.
Groet, Cp
Verwijderd.
- Chicken Power
Ow, waarde Gandalf,
Ik voelde me niet direct aangesproken gezien de nog lopende vraagstelling van Dutch John, maar even kort door de bocht, je kunt natuurlijk zoiets maken. Moet je wel een lasbril op als je in de nabijheid een boekje wilt lezen.
Gaat geen HR verwarming worden, het uitzenden van licht is in deze constructie zeer gebonden aan een hoge temperatuur. Dus de vuurhaard mag zeker niet onderkoelt worden!
Groet, Cp
Ik voelde me niet direct aangesproken gezien de nog lopende vraagstelling van Dutch John, maar even kort door de bocht, je kunt natuurlijk zoiets maken. Moet je wel een lasbril op als je in de nabijheid een boekje wilt lezen.
Gaat geen HR verwarming worden, het uitzenden van licht is in deze constructie zeer gebonden aan een hoge temperatuur. Dus de vuurhaard mag zeker niet onderkoelt worden!
Groet, Cp
Verwijderd.
-
deleted
>>edit<<
CP,
Ja. Ik had nog even moeten wachten misschien met m'n vraag., maar had zelf geen idee ivm John's vraag. Excuses John !
De 'meer technisch geschoold persoon' en 'vakkundig afschieten' waren toch niet te weerstaan, neem ik aan.
Maar hoezo lasbril? Bij informatica-toepassingen wordt inderdaad een laserstraal gebruikt voor datatransport doorheen glasvezelkabel.
Maar je hebt toch ook toepassingen met gewoon licht. Kijk maar naar die gadges als sterrehemels en doucheverlichting. De glasvezel voor verlichting is geloof ik ook veel robuuster en goedkoper dan die voor datatransport.
Lichtsterkte en mogelijkheid tot bundelen(met spiegels en lenzen) lijkt me inderdaad belangrijk, maar moet dat noodzakelijk een zéér hoge (onrendabele) temperatuur zijn? Warmteterugwinning zou secundair aan het systeem zijn natuurlijk.
CP,
Ja. Ik had nog even moeten wachten misschien met m'n vraag., maar had zelf geen idee ivm John's vraag. Excuses John !
De 'meer technisch geschoold persoon' en 'vakkundig afschieten' waren toch niet te weerstaan, neem ik aan.
Maar hoezo lasbril? Bij informatica-toepassingen wordt inderdaad een laserstraal gebruikt voor datatransport doorheen glasvezelkabel.
Maar je hebt toch ook toepassingen met gewoon licht. Kijk maar naar die gadges als sterrehemels en doucheverlichting. De glasvezel voor verlichting is geloof ik ook veel robuuster en goedkoper dan die voor datatransport.
Lichtsterkte en mogelijkheid tot bundelen(met spiegels en lenzen) lijkt me inderdaad belangrijk, maar moet dat noodzakelijk een zéér hoge (onrendabele) temperatuur zijn? Warmteterugwinning zou secundair aan het systeem zijn natuurlijk.
Laatst gewijzigd door deleted op 13 jan 2011, 00:37, 5 keer totaal gewijzigd.
- frans
Als kind onder de indruk geraakt van het licht van deze lampen.
In Indie valt de nacht redelijk snel en vroeg (18.00uur) in en in die tijd werden de lampen massaal gebruikt om de markt te verlichten.
Later op een rommel markt zelf zo’n lamp gekocht maar eigenlijk nooit gebruikt.
En voor binnen gebruik op de boot bleek het in ieder geval geen succes.
Het geeft nogal een geruis en het is met petroleum in ieder geval niet reukloos.
Ik denk dat het nu vooral de sportvissers zijn die deze lampen gebruiken.
In Indie valt de nacht redelijk snel en vroeg (18.00uur) in en in die tijd werden de lampen massaal gebruikt om de markt te verlichten.
Later op een rommel markt zelf zo’n lamp gekocht maar eigenlijk nooit gebruikt.
En voor binnen gebruik op de boot bleek het in ieder geval geen succes.
Het geeft nogal een geruis en het is met petroleum in ieder geval niet reukloos.
Ik denk dat het nu vooral de sportvissers zijn die deze lampen gebruiken.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
- Chicken Power
Frans, helemaal juist!
Gandalf, een lasbril heeft niks van doen met een laser. Das een beschermbril, niet alleen bij electrisch lassen, maar in deze context bedoelde ik het naar analogie met autogeen lassen.
Acetyleen (ethyn) met zuurstof. Ook veel koolstof met een verblindende vlam die je lasogen kan bezorgen.
De glazen van de lasbril zijn ook duidelijk volgens andere specs dan die voor elektrisch lassen.
Groet, Cp
Gandalf, een lasbril heeft niks van doen met een laser. Das een beschermbril, niet alleen bij electrisch lassen, maar in deze context bedoelde ik het naar analogie met autogeen lassen.
Acetyleen (ethyn) met zuurstof. Ook veel koolstof met een verblindende vlam die je lasogen kan bezorgen.
De glazen van de lasbril zijn ook duidelijk volgens andere specs dan die voor elektrisch lassen.
Groet, Cp
Verwijderd.
-
deleted
Nou ik heb nog niet het voorrecht gehad zoals jij en Frans om de lampen in het echt te zien.
Maar als het licht zo'n sterkte heeft dat het nog lasogen kan bezorgen na transport door een glasvezelkabel, dan zal dit ook wel meer diffuus kunnen verspreid worden bij het verlaten van de glasvezelkabel. Kapje of onrechtstreekse projectie.
Maar als het licht zo'n sterkte heeft dat het nog lasogen kan bezorgen na transport door een glasvezelkabel, dan zal dit ook wel meer diffuus kunnen verspreid worden bij het verlaten van de glasvezelkabel. Kapje of onrechtstreekse projectie.
- Chicken Power
Ho even, waar kwam die glasvezelkabel vandaan?
Alhoewel daar ook voor de beschadigend licht uit kan komen, zelfs met zo'n pen kun je het piloten al lastig maken.
michel doet hier toch niet mee?
Groet, Cp
Alhoewel daar ook voor de beschadigend licht uit kan komen, zelfs met zo'n pen kun je het piloten al lastig maken.
michel doet hier toch niet mee?
Groet, Cp
Verwijderd.
-
deleted
hier:Chicken Power schreef:Ho even, waar kwam die glasvezelkabel vandaan?
Gandalf schreef:En dan vervolgens dit centrale sterke licht vervoeren naar de ruimtes waar je het wil hebben dmv glasvezel ? Of is dit nog science-fiction ?
Nog niet.Chicken Power schreef: michel doet hier toch niet mee?
- Chicken Power
Ok, misschien had ik dat net voor een van voor de 5 wijzigingen gemist.Gandalf schreef:En dan vervolgens dit centrale sterke licht vervoeren naar de ruimtes waar je het wil hebben dmv glasvezel
Leent zich er qua praktische lichtbron denk ik niet echt voor, niet mee bezig geweest.
Groet, Cp
Edit, evenals de onderstreping die ik in mijn eigen correctie zie
Verwijderd.
-
deleted
Neen, dat was voor m'n dt-fouten. + quote kwam uit een nog eerdere , ongewijzigde, posting.Chicken Power schreef: Ok, misschien had ik dat net voor een van voor de 5 wijzigingen gemist.
Ook in de reacties daarna kwam glasvezel telkens ter sprake... (?)
Soit .Waar dacht je dan dat het over ging? Licht- warmterecuperatie- lasbril ?
- Chicken Power
Ik had de orginele glasvezelkabel idd gemist, want die wordt daar niet voor gebruikt.
Daardoor de verwarring via lasbril, die ook bij de lichtbron op kan treden.
Meer over wat jij bedoeld met een spiegelsysteem op ecobouwers.be onder de naam solartube.
Groet, Cp
Daardoor de verwarring via lasbril, die ook bij de lichtbron op kan treden.
Meer over wat jij bedoeld met een spiegelsysteem op ecobouwers.be onder de naam solartube.
Groet, Cp
Verwijderd.
-
deleted
Dat klonk even cryptisch, maar nu heb ik hem!Chicken Power schreef: Meer over wat jij bedoeld met een spiegelsysteem op ecobouwers.be onder de naam solartube.
Ik zal morgen eens kijken naar "solartube".
Maar glasvezel kan zeker ook voor lichttransport gebruikt worden (zie: sterrenhemel of doucheverlichting op google).