Hout-cv + zonneboiler: gas overbodig?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
langkaak

Hout-cv + zonneboiler: gas overbodig?

Bericht door langkaak »

hoi, ben nieuw hier!

Ik wil een houtkachel met cv aansluiting, en zonnecollectoren op het dak. Een groot buffervat van 1000 liter is dan een goede oplossing, maar icm 5 zonnecollectoren ook grote investering.
Ben bij de beruchte prity-man in drachten geweest, en die raadde mij een buffer af, een boiler van 120 liter zou afdoende zijn.
Klinkt ook erg goed. heeft iemand ervaring met dergelijk systeem?
volgende vraag is dan: zou je het gas dan helemaal af kunnen sluiten?
we willen de boel uitbouwen waarbij de meterkast ook verplaatst gaat worden. Als er dan toch een mannetje komt om dat te doen kandie de gasmeter meteen meenemen in zn busje.... :fff
wouter a

Re: Hout-cv + zonneboiler: gas overbodig?

Bericht door wouter a »

Hoe houd je je huis vorstvrij als je op wintersport bent?
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
langkaak

Bericht door langkaak »

De oude cv ketel zou aangesloten kunnen blijven, met een aansluiting op een gastank uit de caravan oid.
ik weet alleen niet hoelang die het daar op vol houd, dat zal een kwestie van uitproberen zijn.
een andere mogelijkheid is een aantal oliegevulde elektroradiatoren her en der door t huis zetten.
11221

Bericht door 11221 »

Met een houtkachel weet ik niet.
Hier hebben we een combi hout-pellet CV ketel, met een pelletvoorraad van 200L tegen de ketel gebouwd.
Hieraan gekoppeld 1000L zonneboiler met parallel hieraan nog 1000L buffervat, met 12m² vlakkeplaatcollectoren.
Uit die boiler halen we dan al ons warm water (CV + sanitair).

We hebben deze geplaatst ter vervanging van onze oude stookolie-ketel.
De ontsteking van het stukhout gebeurt automatisch, op moment dat de temperaturen in de buffers dalen onder een ingestelde temperatuur.
De ketel gebruikt dan een handvol pellets, om op die manier het stukhout te ontsteken.

Als het je interesseert:
http://pellets.forummotion.com/sht-f75/ ... -t1700.htm
SHT Thermodual TDA15
peer

Bericht door peer »

Dan moet je wel je kachel om (laten) bouwen voor butaan/propaan.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

langkaak schreef: volgende vraag is dan: zou je het gas dan helemaal af kunnen sluiten?
we willen de boel uitbouwen waarbij de meterkast ook verplaatst gaat worden. Als er dan toch een mannetje komt om dat te doen kandie de gasmeter meteen meenemen in zn busje.... :fff
Lijkt mij niet verstandig. Ik zou eerst wel eens willen uitproberen of het zonder gas lukt.

Je wilt een houtgestookte installatie installeren. Prity kachels moet je de hele dag door stoken. Heb je daar tijd voor en zin in?

Je geeft ook een buffergrootte aan. Maar wat is je huidige benodigde warmte? Hoeveel kW is je huidige cv?
Hoeveel gas verstook je nu?

Gebruik je vloerverwarming, LTV-verwarming, etc.

Om überhaupt iets te kunnen zeggen over jouw plannen is veel meer info nodig.

Laat het gas dus nog even stromen :mrgreen:

Albert
Change, before you have to.
langkaak

Bericht door langkaak »

allemaal bedankt voor de reacties!

Ik heb de woning pas aangekocht, over twee weken krijgen we de sleutel. we willen gaan uitbouwen en de CR ketel die er nu in zit van 25 jaar oud is dus ook aan vervanging toe.
het gaat om een hoek woning, bouwjaar 1986 met een redelijke mate van isolatie: 4 cm tempex in de spouw, 7 cm onder de vloer en ook het dak is geisoleerd. verder zit er dubbelglas in het grootste deel van de woning.

gas verbruik weet ik niet. maar omdat bij de verbouwing de meterkast verplaatst gaat worden is het dus wijs om voor die tijd te beslissen of het gas ook mee moet verhuizen of dat het afgesloten kan worden.

de inhoud van de woning is 300 m3 met 125m3 aan woonkamer/keuken waar de kachel een plaats zal krijgen.

zijn er trouwens ook combinatie kachels van pellets en gewone blokken?

groeten Jannes
11221

Bericht door 11221 »

langkaak schreef: zijn er trouwens ook combinatie kachels van pellets en gewone blokken?
Deze hebben wij staan, combi "blokken" en pellets, zoals ik aanhaalde op bovenstaande link. (is een ketel, geen kachel)
http://www.sht.at/index.php?id=28
SHT Thermodual TDA15
Plaats reactie