Zelfbouw CV-kachel installatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bertocello

Zelfbouw CV-kachel installatie

Bericht door bertocello »

Onze cv instalatie is/was een Buderus logana G205 (25 jaar)en deze voorzag 55 m2 vloerverwarming + 2 radiatoren.Voor het warm tapwater een elektrische boiler 200liter op nachttarief.
Ons vrijstaand huis is geisoleerd met 6cm styrofoam in de spouw, gewoon dubbelglas en 12 cm glaswol over de 1ste verdieping.
Eind vorig jaar hebben wij beslist om onze warmte voorziening zo mogelijk geheel op hout te laten draaien.
Aangezien ik een volledige leek was op cv niveau heb ik 3 maanden elke avond gespendeerd door op internet uit te zoeken hoe je een cv-kachel aansluit op een bestaande vloerverwarming, welke materialen ik kon gebruiken.
Het meest opvallende hieraan was dat je eigenlijk niet anders kan dan in elk geval waar je vaste brandstof gebruikt om een cv-kachel te stoken er A een buffervat hoort aangsloten te zijn en B je beter te veel dan te weinig veiligheidsappendages moet gebruiken.
De keuze Van de kachel werd de Wamsler Aquarello 10 kw rendement 83%, 2600€ bij een Duitse firma, gewoon op internet gekocht.
Buffervat: 1X RVS 670 liter + 1X RVS 570liter ( beide zelfbouw), samen dus 1230 liter
Kostprijs samen met 2 X 18 meter RVS spiraal 3020€.
Veiligheids-appendages, kranen enz., 16 meter koperen buis22mm. +isolatie voor de vaten 12mm rotswol van Knauff 1464€.
Samen 7094€.
Deze installatie was klaar in maart 2010 en werd dan ook gelijk in gebruik genomen, de details ga ik jullie besparen maar de afgelopen week was er een met nachttemperatuur tot -10° en dagtemperatuur tot max -6°.
De bedoeling was om in alle omstandigheden uitsluitend met de kachel te stoken zonder de hulp van de nog steeds aangesloten Buderus mazout-cv. dit lukte niet, of toch wel, maar dan hoorde ik s'nachts elke 2 uur op te staan om de kachel bij te vullen.
Bij de huidige temperaturen ( nacht -5°, dag 0 graden) kom ik net toe met normaal stoken en kan ik de vaten overdag zelfs een 10tal graden laten opwarmen.
Ik heb dan de volledige benedenverdieping warm 21°, de badkamer 19° + genoeg tapwater om met 4 volwassenen ruim te douchen.

Bèr Claes
account verwijderd

Re: Zelfbouw CV-kachel installatie

Bericht door account verwijderd »

Wat is nu expleciet de vraagstelling?
Verwijderd
bertocello

Geen vraagstelling, ik deel alleen maar ervaring, naar mijn inzien waar een ander ook wat aan heeft. Bijvoorbeeld, dat veel gekochte kachels veel te zwaar zijn voor het doel waarvoor ze moeten dienen met als gevolg dat ze nogal gesmoord worden gestookt.

Bèr Claes
11221

Bericht door 11221 »

bertocello schreef:Geen vraagstelling, ik deel alleen maar ervaring, naar mijn inzien waar een ander ook wat aan heeft. Bijvoorbeeld, dat veel gekochte kachels veel te zwaar zijn voor het doel waarvoor ze moeten dienen met als gevolg dat ze nogal gesmoord worden gestookt.

Bèr Claes
En dat jouw kachel te licht is en je buffervolume te klein is, waardoor je bijvoorbeeld geen 8 of 12u kan overbruggen zonder bij te stoken. :fff
SHT Thermodual TDA15
Brit

Bericht door Brit »

En u vermeld niet of u vloerverwarming of radiatoren of iets anders gebruikt voor de daadwerkelijke verwarming.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
recumby

Bericht door recumby »

Over je installatie kan ik weinig zinnigs zeggen, maar over de isolatiegraad van je woning des te meer. Die is nl nog voor veeeeel verbetering vatbaar (zowel de spouw, je ramen als je isolatie tussen gelijkvloers en verdieping). Met een fractie van de kostrprijs van je installatie kan je heel wat isolatie kopen. Door deze extra isolatie zal je installatie je ook meer comfort opleveren (langere intervallen tussen de stookbeurten).
(en je spaart er het milieu ook mee!!)
peer

Bericht door peer »

Volgens mij heeft is de isolatie wel op orde, tenminste beter dan bij mij.

En er staat ook duidelijk in het verhaal dat er vloerverwarming zit en 2 radiatoren.

Al denk ik ook dat de kachel iets te weinig vermogen heeft.

Even ter vergelijking:

Hier zo´n 105 m2 vloerverwarming + radiatoren1e verdieping (deze staan alleen aan om de ergste kou eruit te krijgen)

38 kw Dakon vergasser met 2000 liter buffer.

Kan het ook net aan, heb dan ´s morgens wel verwarming via buffer (en evt ´s nachts, heb wel nachtverlaging tot 17,5 graad)

Dakon slurpt hout en staat in de schuur, die deze ook meeverwarmd alleen al door de warmte die die afgeeft.
(schuur is ook nog eens 300 kuub)

Peer

P.S. vrij dure kachel voor 10 kw, zal wel een goeie zijn :D
Brit

Bericht door Brit »

peer schreef:En er staat ook duidelijk in het verhaal dat er vloerverwarming zit en 2 radiatoren.
Sorry, had ik bij het teruglezen overheen gekeken :oops:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Atlas

Bericht door Atlas »

En dat jouw kachel te licht is en je buffervolume te klein is, waardoor je bijvoorbeeld geen 8 of 12u kan overbruggen zonder bij te stoken. :fff
Nee...de kachel zou het wel kunnen doen voor wat betreft de direct verwarming.
Echter hierbij was geen buffer nodig geweest; tot een kw of 15 kan alle warmte direct in een (beetje normale) woning gebruikt worden.
Buffervaten zijn geheel overbodig; je produceert met hout cv kachels (bijna) geen overschot aan warmte dus kunnen die niet verwarmt en achterwege gelaten worden.
Al met al jammer; in deze situatie heeft vooral de leverancier verdiend.

Wat een geld heeft dat gekost; lees ik het goed 7094,- totaal? of moet ik die bedragen die daarvoor genoemd zijn er ooknog bij op tellen?

Kosten voor ons: Kachel ca 2200,-
-appendages, -grotere boiler-UPS - pomp etc plus werkend via geëxperimenteer en voortschrijdend inzicht; totaal nogmaals 1000-1200,-
-alles zelfbouw met behulp van een elektrotechnisch maatje
Totaal dus rond de 3500,- euro.

10 kW lees ik. Alleen naar het Water? hoeveel aan Lucht?

Atlas
bertocello

Inderdaad, in totaal een dikke 7000€, hierna de gegevens van de kachel.

Gewicht netto kg: 219
Maße in mm: H: 1260, B: 610, T: 540
EAN-Code-Nr. 4025144802606
Gesamtheizleistung mit Scheitholz kW 8
Heizleistung wasserseitig mit Scheitholz kW 5,5
Raumheizvermögen bei Zeitheizung m3 180
Maximal zulässiger Betriebsdruck Wasserwärmetauscher in bar 2,5 (Druckverlust < 100mbar bei 600l/h)
Abgasanschluss Durchmesser mm 150
Inhalt Wasserwärmetauscher l 21 l
Vor- und Rücklaufanschluss DN20 / zulässige Vorlauftemperatur max. 95°
Abgasmassenstrom g/s 9,0
Abgastemperatur am Abgasstutzen °C 205
Notwendiger Förderdruck bei NWL in Pa 13
Erforderliche Dimensionierungen Durchflussmenge min.600 l/Pufferspeicher min.500l

Zonder buffervat, geen warm water voor douche en bad of aftap.
Zonder buffervat, waar laat je verkregen warmte als de buitentemperatuur 10° is? ga je de kachel smoren? met als gevolg een slechte verbranding en een vuile ruit?
Met buffervat (1200liter) op 65° kan ik makkelijk een hele dag zonder stoken als de buitentemperatuur niet beneden 5° zakt, + nog douche en aftapwater.
Vaste brandstof stoken zonder de mogelijkheid overtollige warmte op te slaan ( in de riolering spuiten is verspillen hoor) is ook verspillen.

Bèr Claes
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Isolatie is best op orde. Als dan ook nog de kieren goed afgedicht zijn is zijn woning behoorlijk beschemrd tegen warmteverliezen. 120mm wol heeft een Rd van ca. 3,5 en dat is riant te noemen. Tuurlijk, alles kan beter maar het effect wordt steeds kleiner.

Het enige wat ik vreemd vind is het kachel vermogen, 10kW.
Tuurlijk krijg je daar je huis warm mee, maar wel met continu doorstoken. Met een hoger vermogen hoef je minder vaak het vuur te laten branden en kun je de capaciteit van de buffers gaan gebruiken. Immers de stookmomenten duren korter maar geven meer liters heet water af dan je met 10kW voor elkaar krijgt.

Hoe is je dat toch geadviseerd??

Zonder buffer stoken is ook niet eenvoudig, ben ik met je eens. Maar volgens mij wordt jouw tapwater ook niet vaak warmer dan 65 graden, kijk uit voor leginella.
bertocello

10kw. topvermogen is inderdaad weinig maar....ik kan tenminste voluit stoken en
355 dagen per jaar voldoet het vermogen ruim of net voldoende, vergeet niet dat dit een HR kachel is.Een van de voordelen van een HR kachel is dat je met weinig hout veel warmte genereerd.
Ik heb nog geen exacte cijfers over het jaarverbruik maar ik schat nu tussen de 13 en 14 m3 per jaar.

Bèr Claes
Plaats reactie