michel schreef:
De rookgastempereratuur is bij de ketel nu 200 - 210 graden, net zo als je al aangaf jan,
hoe hoger de rookgastemperatuur hoe minder rook.
Normaal was dit maximaal 150 - 180 graden.
Goed dat dit nu duidelijk is en ook naar behoren werkt. Enkele merken vergassers gaan nog hoger zitten qua rookgas temperatuur en dit is eenvoudig te zien aan een "bruine kont". R.V.S. verkleurd koffiebruin boven de driehonderd graden. Mijns inziens is dit overdreven, maar tot maximaal 250 graden kun je rustig aanhouden als normale waarde.
michel schreef:Ook trekt de vlam veel beter de verbrandingskamer in, zo'n grote vlam heb ik nog niet gezien.
Er komen af en toe zelfs kleine vonken uit de rookgaspijp, die ook maar 2 meter lang is.
Een startende vergasser kan met veel klein droog hout inderdaad een hele felle steekvlam produceren. Ik denk dat je nu ook wel kunt begrijpen dat ik mijn naverbrander met zo'n fel vuur in 5 - 10 minuten al heb gloeien. Dit gloeien is als het ware de "katalysator" die de rookvorming wegwerkt door alle geproduceerde gassen volledig op een heel hoge temperatuur te verbranden.
michel schreef:De retourtemperatuur is een probleem. Deze krijg ik niet op 70 of 80 graden,
bij langena niet.
Ik heb nergens gezegd dat je de RETOUR temperatuur op 70 tot 80 graden moet brengen.
de retourtemperatuur stel je éénmalig in met een ketelshunt op minimaal 63 graden. (zeg maar 63-68)
Ik heb gezegd dat je de KETEL temperatuur op 80-85 graden in moet stellen. Dit lijkt mierenneukerij maar dat is het zeer beslist niet.
Het verloop van je retourtemperatuur is in wezen volsterkt onbelangrijk zolang je er maar van overtuigd bent dat deze NOOIT onder de 63 graden zakt.
Wat wel belangrijk is dat is de temperatuur van het ketelwater. Deze zul je naar een 80 -85 graden moeten brengen als instelwaarde.
Dit kun je alleen maar bereiken wanneer je de pomp pas laat invallen op die waarde en weer uit laat schakelen op 75 graden.
Van daaruit geredeneerd is de instelrange van 20-60 graden door mij ook als absurd betiteld.
Daar heb je helemaal niets aan. De ketel geeft niet eerder warm water dan wanneer de retourtemperatuur hoger ligt dan 63 graden.
tot die tijd circuleert hij alleen door de by-pass. Wanneer je nu de pomp pas in laat vallen bij 80, krijg je gelijk bij die temperatuur een behoorlijke hoeveelheid warm water totdat de ketel is afgekoeld naar 75 graden. Is de vraag minder zal hij deze 80 graden kunnen handhaven. en eventueel verhogen richting 85.
Pas in die richting moet de ketel terug moduleren en niet eerder.
Dus nog 4 tips.
1 - zorg dat de pomp invalt bij 80 graden en afvalt bij 75
2 - verleg de temperatuur waarop je een foutmelding krijgt van 85 naar 95 graden.
3 - verleg je rookgas temperatuur naar de range 200 240.
4 - reviseer de veren in de warmtewisselaar. anders moet je om de 50 -100 uur die pijpen vegen. eenmaal goed geïnstalleerd is dit een prima systeem wat ook het rendement nadrukkelijk ten goede komt.
michel schreef:Dus zonder spiralen en de retour op 60 graden, dan heb ik het beste resultaat.
Nu kan ik er ook zeiknat hout opgooien zonder maar een pluimpje rook.
Wel moet ik erbij zeggen dat de rook pas over is als de ketel echt op temperatuur is, daarvoor
kun je idd. beter zo droog mogelijk hout erin gooien.
Sterker nog, wanneer de ketel eenmaal goed op bedrijfstemperatuur is en de naverbrander (steen) oranje-wit gloeit kun je er een complete vuilniszak in kwakken. Het enige wat je terug vind is een half vergaan felsrandje van een conservenblik en wat verteerde bierdopjes die je tussen duim en wijsvinger fijn kunt wrijven.
Dit is ook een punt van aandacht, wanneer je vervuilde brandstof stookt, (spijkers en bouwbeslag) krijg je dus last van onvervalste slakvorming.
wees hier alert op en bekleed in geval van je steen met een dikke staalplaat. 10 - 15 mm dik. deze brandt af in het proces en zorgt ervoor dat de slak zich niet hecht aan de chamotte-steen.
Bekijk deze link maar eens over mijn ervaring en oplossing voor dit probleem.
viewtopic.php?f=3&t=776&start=15
Jan