verwarming waterleidingen
Moderator: Moderators
-
zinneken
verwarming waterleidingen
In ons buitenverblijf (we zijn er enkel gedurende de schoolvakanties) hebben we gekozen voor exclusief verwarmen met een hout speksteen kachel, en dikke lagen isolatie.
De waterleidingen lopen binnen (op de vloer onder en achter de kasten) en zijn daarom ook niet geïsoleerd. Isolatie zou overigens waarschijnlijk niet helpen bij deze temperaturen (wij zijn er enkel gedurende de schoolvakanties, dus lange periodes van vorst).
Nu is de vraag, hoe kunnen wij deze leidingen behoeden tegen vorstschade wanneer wij er niet zijn (zoals bijvoorbeeld nu)? De lengte van de waterleidingen is een kleine 2 meter, dus de moeite niet om hiervoor de hele woning te verwarmen met elektrische verwarming.
Bestaan er specifieke leidingverwarmers? Of verwarming die onder de kast kan?
De waterleidingen lopen binnen (op de vloer onder en achter de kasten) en zijn daarom ook niet geïsoleerd. Isolatie zou overigens waarschijnlijk niet helpen bij deze temperaturen (wij zijn er enkel gedurende de schoolvakanties, dus lange periodes van vorst).
Nu is de vraag, hoe kunnen wij deze leidingen behoeden tegen vorstschade wanneer wij er niet zijn (zoals bijvoorbeeld nu)? De lengte van de waterleidingen is een kleine 2 meter, dus de moeite niet om hiervoor de hele woning te verwarmen met elektrische verwarming.
Bestaan er specifieke leidingverwarmers? Of verwarming die onder de kast kan?
-
andre
Re: verwarming waterleidingen
Hoi zinneken
Heb je al eens gezocht op thermolint/ verwarmingslint??
Groet andre
Heb je al eens gezocht op thermolint/ verwarmingslint??
Groet andre
-
wouter a
je kunt bij bijvoorbeeld conrad verwarmingssnoer (Bestnr.: 625815 - 8A) kopen en deze om de leiding wikkelen.
als je hier dan een thermostaat aan hangt (Bestnr.: 615889 - 8A) dan kun je ervoor zorgen dat je leiding boven de x graden blijft.
naderhand de boel isoleren met een nette schuim-mantel en klaar.
kost je ongeveer 30 minuten om te plaatsen en nog geen 60 euro.
met vriendelijke groet,
wouter a
als je hier dan een thermostaat aan hangt (Bestnr.: 615889 - 8A) dan kun je ervoor zorgen dat je leiding boven de x graden blijft.
naderhand de boel isoleren met een nette schuim-mantel en klaar.
kost je ongeveer 30 minuten om te plaatsen en nog geen 60 euro.
met vriendelijke groet,
wouter a
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
-
JantjeV8
De leidingen aftappen als je de woning verlaat.
Dus vanaf het punt waar de leiding uit de grond komt, een gat graven, zijkanten stutten tegen instorten, een afsluitkraan op de aanvoerleiding met aftappertje er op (zal een euro of 15 kosten). Als je weg gaat, kranen binnen iets open draaien, in he putje de afsluiter dicht en de aftapper open en de leidingen lopen leeg.
Deksel op het putje van een dikke piepschuimplaat en hopla, klaar is kees.
Dus vanaf het punt waar de leiding uit de grond komt, een gat graven, zijkanten stutten tegen instorten, een afsluitkraan op de aanvoerleiding met aftappertje er op (zal een euro of 15 kosten). Als je weg gaat, kranen binnen iets open draaien, in he putje de afsluiter dicht en de aftapper open en de leidingen lopen leeg.
Deksel op het putje van een dikke piepschuimplaat en hopla, klaar is kees.
-
Albert van WdJ
Aftappen lijkt me inderdaad het meest ecologisch.
En anders toch een kabeltje eromheen.
Voor 2m heb je maar 20- 35 Watt nodig. En volgens mij schakelt het automatisch in bij 5 graden C.
Zie link: http://www.warmteservice.nl/groep/55/ve ... gskabel.do
En anders toch een kabeltje eromheen.
Voor 2m heb je maar 20- 35 Watt nodig. En volgens mij schakelt het automatisch in bij 5 graden C.
Zie link: http://www.warmteservice.nl/groep/55/ve ... gskabel.do
Change, before you have to.
-
andre
Ja aftappen is inderdaad het meest ecologisch, maar er werd gevraagd om leidingverwarming, vandaar dit antwoord van mijn kant, ik gebruik trouwens een stukje van een meter bij de drinkbak voor de dieren en dit werkt perfect.
(en dan wordt aftappen wat lastig)
vr gr Andre
(en dan wordt aftappen wat lastig)
vr gr Andre
-
zinneken
Bedankt voor alle reacties. Zo'n verwarmingssnoer lijkt ons het beste, echter, geeft dat zoals elektrische dekens geen brandgevaar?
-
wouter a
Als het snoer onder de 5 graden ingeschakeld wordt d.m.v. een thermostaat, dan zal deze meestal weer uitschakelen op ongeveeer 8 graden....
elk elektrisch apparaat levert mijn inziens brandgevaar op, er loopt in principe overal stroom doorheen.
bovendien worden die snoeren warm, niet heet, als je in serie ook nog een glaszekering plaatst die maximaal 1,5 maal de gevraagde stroom aankan sluit je de risico's voor meer dan 99% uit. bovendien kun je een klixon tussen het snoer plaatsen die bij 60 graden open gaat, dan onderbreek je de stroom al als de temperatuur te ver oploopt.
elk elektrisch apparaat levert mijn inziens brandgevaar op, er loopt in principe overal stroom doorheen.
bovendien worden die snoeren warm, niet heet, als je in serie ook nog een glaszekering plaatst die maximaal 1,5 maal de gevraagde stroom aankan sluit je de risico's voor meer dan 99% uit. bovendien kun je een klixon tussen het snoer plaatsen die bij 60 graden open gaat, dan onderbreek je de stroom al als de temperatuur te ver oploopt.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
-
Albert van WdJ
Dat is natuurlijk maar al te waar.wouter a schreef: elk elektrisch apparaat levert mijn inziens brandgevaar op, er loopt in principe overal stroom doorheen.
Anderzijds is zo'n verwarmingslint natuurlijk wel goedgekeurd voor particulier gebruik, en absoluut als veilig getest.
Anders ben je als producent al snel uit de markt gerangeerd.
Dus ik zou zonder een bezwaard gevoel al die genoemde veiligheden achterwege laten.
Je kunt zo'n lint trouwens alleen effectief toepassen, wanneer je ook buis-isolatie aanbrengt.
Albert
Change, before you have to.