Sensor CO2 of O2 voor bepalen verbrandingskwaliteit
Moderator: Moderators
- Chicken Power
Re: Sensor CO2 of O2 voor bepalen verbrandingskwaliteit
En nog wat, michel.
Had jij nou echt het idee (qua goed lezen) dat wat je nu schrijft, onze Jan aka Nck werkelijk geheel en al totaal onbekent is?
Wannneer wordt jij nou is echt wakker en wat minder druk?
Beste groeten,
Cp
Ps. Naar mijn eigen handicap, en ter ondersteuning qua lezen:
Lambda sensor
Had jij nou echt het idee (qua goed lezen) dat wat je nu schrijft, onze Jan aka Nck werkelijk geheel en al totaal onbekent is?
Wannneer wordt jij nou is echt wakker en wat minder druk?
Beste groeten,
Cp
Ps. Naar mijn eigen handicap, en ter ondersteuning qua lezen:
Lambda sensor
Verwijderd.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
@ CP
Ik heb het al eerder gezegd en doe het hier nu nogmaals. Ik denk het en jij zegt (schrijft) het. met m'n verontschuldigingen voor eventuele tikfouten, dit is het gevolg van een betraand gezicht van het lachen.
Overigens heb ik op dit moment m'n gedachten meer bij het hakselaar project.
viewtopic.php?f=6&t=844
Wordt tijd voor een ontmoeting.
Denk dat ik één dezer dagen maar eens een reerug moet scoren in kralingen.
Jan
Ik heb het al eerder gezegd en doe het hier nu nogmaals. Ik denk het en jij zegt (schrijft) het. met m'n verontschuldigingen voor eventuele tikfouten, dit is het gevolg van een betraand gezicht van het lachen.
Overigens heb ik op dit moment m'n gedachten meer bij het hakselaar project.
viewtopic.php?f=6&t=844
Wordt tijd voor een ontmoeting.
Denk dat ik één dezer dagen maar eens een reerug moet scoren in kralingen.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
- Chicken Power
Alle gekheid op een stokkie,
Het zal eerst Kralingen moeten worden, maar de mooiste reeën lopen bij jou of Kockie om de hoek.
Ik hoop dat het het komend jaar ons allen echt is gegeven om samen te zijn en van zo een kapitaal stuk wild vanuit de 'basic' te kunnen genieten, met een mooi stuk vuur!
Wie regelt een mooie ontweide reebok of geit, en we snijden hem/ haar met respect uit!
Groet, Cp
Het zal eerst Kralingen moeten worden, maar de mooiste reeën lopen bij jou of Kockie om de hoek.
Ik hoop dat het het komend jaar ons allen echt is gegeven om samen te zijn en van zo een kapitaal stuk wild vanuit de 'basic' te kunnen genieten, met een mooi stuk vuur!
Wie regelt een mooie ontweide reebok of geit, en we snijden hem/ haar met respect uit!
Groet, Cp
Verwijderd.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Ik denk dat ik wel wat kan regelen, zij het onder een voorbehoud.
Mijn werkgever is verwoed jager.
Wanneer de tijd daar is moeten we dit ff kortsluiten.
Ik regel een ree, en jij verzorgt de verwerking tot hapklare brokken.
Jan
Mijn werkgever is verwoed jager.
Wanneer de tijd daar is moeten we dit ff kortsluiten.
Ik regel een ree, en jij verzorgt de verwerking tot hapklare brokken.
Jan
- Chicken Power
Hoho, noblesse oblige, adeldom schept verplichtingen.nck schreef:Ik regel een ree, en jij verzorgt de verwerking tot hapklare brokken.
We gaan tot maximaal culinair genoegen, ter nader respect van het beest. Ook de stoof stukken.
Het heeft niet alleen te maken met verstandig wildbeheer en een ons toebedeeld rentmeesterschap, maar naar de dood van het dier, is het ook dat het een redelijk en verantwoord doel dient. Daarom geen 'hapklare brokken'. Dat is het lot wat al die AH kippen overkomt. Vers is het wel Nederlands, maar voor de bereide vorm komt het uit Thailand en Brazilië. Dat is dus niet declaratie plichtig..... Zit voor een bereiding gewoon een Europees keuringsnummer op.
Affijn tikkie O.T., zag ergens nog een hoofdstuk voeding, wellicht een betere plek om over wild te discussieren.
Met betrekking tot dat onderwerp ben ik voor een ieder aanspreekbaar, met alle ins en outs. Beantwoording kan op korte termijn even duren, omdat ik nu voor en achter de toonbank even druk ben en mijn seizoen moet halen.
Groet, Cp
Verwijderd.
-
account verwijderd
@CP,
Als je niet weet hoe een lampda sensor werkt, dan zoek je het op.
Zo heb ik de diagnose kunnen stellen.
Ik wordt druk als ik niet weet hoe iets werkt. Zo kun je mij voor een raadsel zetten waar ik
mij mee bezig kan houden totdat ik weet hoe iets zit.
Zo betaal je 30 euro met zijn drieën aan de bar na een geslaagde jacht, de man reken je 10 euro af.
De barman roept jullie terug en zegt: jullie hebben totaal 5 euro teveel betaald.
Dus de rekening was totaal 25 euro. Affein om het verschil te delen los je het zo op:
3 personen krijgen 1 euro terug en de barman 2 euro om het verschil van de 5 euro te delen.
Hoeveel heb je per nu per persoon betaald?
Nog eentje. De tafel van 9.
1x9=9
2x9=18
3x9=27
4x9=36
Zie je de logica?
18 27 36
1 2 3 en 8 7 6
De tafel van 9 is makkelijk te onthouden omdat er logica in zit.
Een mop van jantje.
Een lampda sensor is een mooi dingetje.
Ngk verkoopt ook Nox sensors. Deze ga ik binnenkort is bestellen op proef.
Dat van die luchtmassa meter is een idd. een domme leesfout. Dat van conrad heb ik
terug gelezen, is zeker belangrijk om dat te doen. Ik merk dat jij dat heel goed kan, topics teruglezen.
Maar die luchtmassa meter, is dit typisch volkswagen of heeft het een andere reden? Ik neem aan
dat het niet door het kippenvet komt. Is hier ook je forumnaam op gebaseert? Ik vroeg me altijd al
af hoe je aan die naam kwam?
Als je niet weet hoe een lampda sensor werkt, dan zoek je het op.
Ik wordt druk als ik niet weet hoe iets werkt. Zo kun je mij voor een raadsel zetten waar ik
mij mee bezig kan houden totdat ik weet hoe iets zit.
Zo betaal je 30 euro met zijn drieën aan de bar na een geslaagde jacht, de man reken je 10 euro af.
De barman roept jullie terug en zegt: jullie hebben totaal 5 euro teveel betaald.
Dus de rekening was totaal 25 euro. Affein om het verschil te delen los je het zo op:
3 personen krijgen 1 euro terug en de barman 2 euro om het verschil van de 5 euro te delen.
Nog eentje. De tafel van 9.
1x9=9
2x9=18
3x9=27
4x9=36
Zie je de logica?
18 27 36
1 2 3 en 8 7 6
Een mop van jantje.
Een lampda sensor is een mooi dingetje.
Ngk verkoopt ook Nox sensors. Deze ga ik binnenkort is bestellen op proef.
Dat van die luchtmassa meter is een idd. een domme leesfout. Dat van conrad heb ik
terug gelezen, is zeker belangrijk om dat te doen. Ik merk dat jij dat heel goed kan, topics teruglezen.
Maar die luchtmassa meter, is dit typisch volkswagen of heeft het een andere reden? Ik neem aan
dat het niet door het kippenvet komt. Is hier ook je forumnaam op gebaseert? Ik vroeg me altijd al
af hoe je aan die naam kwam?
Verwijderd
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
@ CP
Al was het alleen maar om dat mijn papieren zakdoekjes en de keukenrollen onderhand op zijn.
Jan
Ps, wat die ree betreft daar kom ik wel op terug.
UPDATE:
Ik heb vanmorgen mijn werkgever sofort aangeschoten (figuurlijk) en hij heeft voor dit seizoen 4 loodjes, waarvan er één enthousiast voor mij is gereserveerd. Dus wanneer de jacht open is, vanaf januari, is er een redelijke kans op een geit.
We should rest our case. Er zijn grenzen.michel schreef: Als je niet weet hoe een lampda sensor werkt, dan zoek je het op.
Al was het alleen maar om dat mijn papieren zakdoekjes en de keukenrollen onderhand op zijn.
Jan
Ps, wat die ree betreft daar kom ik wel op terug.
UPDATE:
Ik heb vanmorgen mijn werkgever sofort aangeschoten (figuurlijk) en hij heeft voor dit seizoen 4 loodjes, waarvan er één enthousiast voor mij is gereserveerd. Dus wanneer de jacht open is, vanaf januari, is er een redelijke kans op een geit.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Om even terug te komen op een eerdere opmerking van Tim, met enige regelmaat schoonblazen is niet aan de orde.
Je ontregelt je ketel doordat je zuurstofrijke lucht de sensor in blaast. Ook lijkt mij de afkoeling van de sensor met koude lucht nou niet echt bevorderlijk.
Wanneer ik alleen al kijk hoelang de ketel erover doet om een goed evenwicht te vinden lijkt mij dit niet echt een gewenst effect. De besturing reageert behoorlijk traag op veranderingen. Is op zich ook gewenst om het zogenaamde "galopperen" van een ketel tegen te gaan.
Ik bedoel daarmee dat wanneer een deurtje regelmatig open of dicht gaat de ketel zeker vijf minuten nodig heeft om weer in evenwicht te komen qua primaire en secundaire instelling.
Laat je de ketel gewoon met rust blijven de waardes buitengewoon mooi constant. Dit heb ik eens een hele avond geobserveerd naar aanleiding van een discussie met forumlid Bufferboost.
Jan
Je ontregelt je ketel doordat je zuurstofrijke lucht de sensor in blaast. Ook lijkt mij de afkoeling van de sensor met koude lucht nou niet echt bevorderlijk.
Wanneer ik alleen al kijk hoelang de ketel erover doet om een goed evenwicht te vinden lijkt mij dit niet echt een gewenst effect. De besturing reageert behoorlijk traag op veranderingen. Is op zich ook gewenst om het zogenaamde "galopperen" van een ketel tegen te gaan.
Ik bedoel daarmee dat wanneer een deurtje regelmatig open of dicht gaat de ketel zeker vijf minuten nodig heeft om weer in evenwicht te komen qua primaire en secundaire instelling.
Laat je de ketel gewoon met rust blijven de waardes buitengewoon mooi constant. Dit heb ik eens een hele avond geobserveerd naar aanleiding van een discussie met forumlid Bufferboost.
Jan
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Dat schoonblazen kun je toch ook doen als ie niet brandt? Het gaat er gewoon om dat zich geen aslaag vormt op de probe.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Yep, en toen was het stil.
Ja
Ja
- Tim
Jan,
Als de sensor hetzelfde opgebouwd is als die van een auto, dan kan ie dus ook gewoon "op" zijn.
Tim
Als de sensor hetzelfde opgebouwd is als die van een auto, dan kan ie dus ook gewoon "op" zijn.
Tim
Bron: Eng WikiSensor failures
Normally, the lifetime of an unheated sensor is about 30,000 to 50,000 miles (50,000 to 80,000 km). Heated sensor lifetime is typically 100,000 miles (160,000 km). Failure of an unheated sensor is usually caused by the buildup of soot on the ceramic element, which lengthens its response time and may cause total loss of ability to sense oxygen. For heated sensors, normal deposits are burned off during operation and failure occurs due to catalyst depletion. The probe then tends to report lean mixture, the ECU enriches the mixture, the exhaust gets rich with carbon monoxide and hydrocarbons, and the fuel economy worsens.
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Akkoord, ook dit is een mogelijkheid. Persoonlijk ga ik voor de vervuiling, wat mijn sensor betreft dan. Dit omdat de sensor eerst ongeveer vijf jaar probleemloos heeft gewerkt en na verandering in de brandstof, veel snippers, losse rommel en ander sterker as producerende brandstof de problemen kwamen. Bij beide sensoren waren de beluchtingsopeningen helemaal dicht door de aanslag.
Echter zou je zo'n ding moeten ontleden om achter de echte oorzaak te komen. misschien dat ik dat nog wel eens ga doen op een doordeweekse zondagmiddag.
Jan
Echter zou je zo'n ding moeten ontleden om achter de echte oorzaak te komen. misschien dat ik dat nog wel eens ga doen op een doordeweekse zondagmiddag.
Jan
-
account verwijderd
@Nck,
Dat de luchtopeningen dicht gaan bij de lampda sensor, dat is een probleem.
Wellicht kun je gebruik maken van een ouder type sensor, deze zijn minder gevoelig voor uitval.
Als je er één zonder verwarming gebruikt, dan heb je de garantie dat deze geen kortsluiting maakt, zelfs
na 5 jaar. Je hebt dan in plaats van een vierdraads een tweedraads sensor.
Dan heb je het nogsteeds niet over de vervuiling. Wellicht zijn de oudere versies uitgevoerd zonder
openingen omdat verwarming overbodig is.
Dat de luchtopeningen dicht gaan bij de lampda sensor, dat is een probleem.
Wellicht kun je gebruik maken van een ouder type sensor, deze zijn minder gevoelig voor uitval.
Als je er één zonder verwarming gebruikt, dan heb je de garantie dat deze geen kortsluiting maakt, zelfs
na 5 jaar. Je hebt dan in plaats van een vierdraads een tweedraads sensor.
Dan heb je het nogsteeds niet over de vervuiling. Wellicht zijn de oudere versies uitgevoerd zonder
openingen omdat verwarming overbodig is.
Verwijderd
- Chicken Power
Hai michel,
Nou probeer ik het nog een keer:
lambdasensor
Negen euro's, de rekening is 25, tientje inleg de man en euro per kop retour. Is dus 9 euro, waar bij de afronding in de barman's fooi inbegrepen is a 2 euro (25 +2= 27). Die 5 euro is dus wisselgeld he?
Ben je er van onder de indruk; thuisblijven!
Volgende zaak:
Ik kreeg dit al als de 9- proef op de lagere school.
Groet, Cp
Ik had niet het idee dat dat een probleem mijnerzijds is. Ik zie ook niet waar ik dat geschreven heb. En qua opzoeken: Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede (1 Tessalonicenzen 5:19-21).michel schreef:Als je niet weet hoe een lampda sensor werkt, dan zoek je het op.
Nou probeer ik het nog een keer:
lambdasensor
Ook dit heb ik kennelijk gemist, ik heb niet eens in de gaten dat er iets niet werkt wat gediagnosticeerd zou moeten worden.michel schreef:Zo heb ik de diagnose kunnen stellen.
Ikke niet, ga eerst eens rustig kijken hoe het bedoeld was te werken, en dan koekeloeren wat er feitelijk gebeurd. Stuk relaxedter.michel schreef:Ik wordt druk als ik niet weet hoe iets werkt.
Dat blijkt, uit onderstaande voorbeeldjes, een kinderhand is gauw gevuld.michel schreef:Zo kun je mij voor een raadsel zetten waar ik mij mee bezig kan houden totdat ik weet hoe iets zit.
Eerst verstandig leren drinken als een grote vent!michel schreef:Zo betaal je 30 euro met zijn drieën aan de bar na een geslaagde jacht, de man reken je 10 euro af.
Negen euro's, de rekening is 25, tientje inleg de man en euro per kop retour. Is dus 9 euro, waar bij de afronding in de barman's fooi inbegrepen is a 2 euro (25 +2= 27). Die 5 euro is dus wisselgeld he?
Ben je er van onder de indruk; thuisblijven!
Volgende zaak:
Maar natuurlijk, die logica. Volgens mij bij alle tafels. Zelfs die waar Moses mee van de berg af kwam.michel schreef:Nog eentje. De tafel van 9.
1x9=9
2x9=18
3x9=27
4x9=36
Zie je de logica?
18 27 36
1 2 3 en 8 7 6
Ik kreeg dit al als de 9- proef op de lagere school.
Euh, tekst weggevallen, overrulled door Sam? Of was Moos goedkoper?michel schreef:Een mop van jantje.
Zoals je het nu verwoord, lijkt de testcase te zitten in het bestellen. Ik denk dat je wat anders bedoeld, maar dat wordt weer mij niet duidelijk.michel schreef:Een lampda sensor is een mooi dingetje. Ngk verkoopt ook Nox sensors. Deze ga ik binnenkort is bestellen op proef.
Het viel mij bij herhaling zo ontzettend op.michel schreef:Dat van die luchtmassa meter is een idd. een domme leesfout.
Werkt qua teruglezen bij mij anders, ik wist er wel iets van, maar ik door omstandigheden heb ik grote moeite met het me precies te herineren. Vandaar de noodzaak tot zoeken en herlezen.michel schreef:Dat van conrad heb ik terug gelezen, is zeker belangrijk om dat te doen. Ik merk dat jij dat heel goed kan, topics teruglezen.
Nee, die dingen zitten ook in andere merken auto's met dieselmotoren. Mij thans bekend zijn Alfa, Audi, Seat en Saab. Ik heb verder geen noodzaak om dat na te zoeken.michel schreef:Maar die luchtmassa meter, is dit typisch volkswagen of heeft het een andere reden?
Correcte aanname!michel schreef:Ik neem aan dat het niet door het kippenvet komt.
Yep, Maak van mijn overschot aan hard kippenvet biodiesel, en ter aanvulling ook nog een heel proces ontwikkeld voor het raffineren van gebruikte dierlijke- en plantaardige vetzuren. En dat ook nog is beschouwd met een ecologische inslag. Wat puur technologisch ook niet de weg van de minste weerstand is.michel schreef:Is hier ook je forumnaam op gebaseert? Ik vroeg me altijd al af hoe je aan die naam kwam?
Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 01 dec 2010, 01:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
- Chicken Power
Dat zal weinig schelen. Maar het zit erin waar juist dat nu door komt. Bij een automotive toepassing zal het dichtslibben door koolstofhoudende massa en depositie van zwavelbestanddelen dat ding echt wel opgevreten worden.Tim schreef:Als de sensor hetzelfde opgebouwd is als die van een auto, dan kan ie dus ook gewoon "op" zijn.
Maar in een vergasser? Ook een combi van in principe afzetting van electrisch niet- geleidende en warmtetechnisch wel isolerende as, waarop zich weer wel geleidende- en klevende koolstofafzettingen zich afzetten?
Dan helpt het beste pufje lucht ook niet bij stilstand.
Mijn basale idee was dat ik mij afvroeg of Pierburg ook voor deze toepassing een (betere)sensor fabriekt.
Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 01 dec 2010, 01:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.