Project rocket/bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
zaerum

Re: project rocket/bell

Bericht door zaerum »

Ik heb mijn stenen gevonden op marktplaats en hebben een andere afmeting namelijk :25x12.3x6.5 cm
De kosten waren 1.50 per stuk en het zijn zware vuurvaste stenen
De deur heb ik vandaag betaald en heb ik besteld bij kratki in Polen
http://www.kratki.eu/product_info.php?c ... ts_id=1560
Ik laat nog wel wat weten als deze binnen is.
Hij ziet er op de foto degelijk uit.
De verzendkosten waren € 65,00.
En ze weten de weg naar Nederland die Polen dus dat komt wel aan hier.
De tekening ga ik aanpassen aan de maat stenen die ik heb en de deur die onderweg is.
Ga eerst de vuurplaats en de syfon los stapelen om zo de maten op te kunnen schrijven is denk ik wat gemakkelijker met het bouwen.
Want er zijn enkele verhoudingen waar ik niet mag en wil van afwijken.
En de asdeur zoek ik nog of ik maak hem.
Laef um te laeve
wouter a

Bericht door wouter a »

Dat pulserende geluid waar jullie het over hebben kan Ik voor mijn gevoel verklaren......

Persoonlijk denk Ik dat dit kleine explosies zijn vergelijkbaar met een valveless pulsejet. Dit levert een combinatie op van zuigen en stuwen, waardoor je op het ene moment je gassen uiteen trekt en het andere moment deze comprimeert tesamen met zuurstofrijke lucht. Hierdoor krijg je een pulserend geluid.

Kijk eens op YouTube en zoek naar valveless pulsejet, klinkt ongeveer hetzelfde als deze langzaam pulseerd.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

jorispouls schreef:De vuurvaste stenen vanuit je tekening zijn 200 lang, 100 breed en 50 hoog. Zijn deze verkrijgbaar, en waar? En weet je een goede leverancier voor een stookdeurtje en toebehoren?
De gewone vuurvaste stenen, waalformaat, zijn 21x10,5x5,5cm. Dat is dicht genoeg bij de tekening om geen grote afwijkingen in de verhoudingen te krijgen. Voor deurtjes etc, zie antwoord van zaerum.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

wouter a schreef:...Persoonlijk denk Ik dat dit kleine explosies zijn vergelijkbaar met een valveless pulsejet. Dit levert een combinatie op van zuigen en stuwen, waardoor je op het ene moment je gassen uiteen trekt en het andere moment deze comprimeert tesamen met zuurstofrijke lucht. Hierdoor krijg je een pulserend geluid.
Wouter,
Je zou best eens gelijk kunnen hebben. Tenminste, wat betreft de pocket rocket van Michel. http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1262
De "gewone" rocket stove pulseert niet zozeer, althans het geluid lijkt er niet op. Ik denk dat het daar veroorzaakt wordt door het opzij forceren van de vlammen. Het is eigenlijk dan ook meer gewapper van vlammen en zo klinkt het ook.
groeten, Peter
wouter a

Bericht door wouter a »

@peterberg,

Ik denk dat je daar wel gelijk in kunt hebben dat het het geraas van de vlammen is, je zit nanelijk ook met het punt dat je vaak van die hoekige vormen hebt waar de vlammen omheen kunnen slaan bij hevig vuur. bovendien heeft zo'n oudere kachel ook geen al te hoog rendement en kunnen het dus ook vlammen zijn die een vortex creeeren om de pijp in te komen.

Ik heb het geluid zoals jij het beschrijft namelijk ook bij mijn open haard (ja ik heb er eentje, moet nog weg), daar hoor je het razen als de vlammen de pijp in willen en daar gedwongen worden van vorm te veranderen, dit gaat ook ritmisch gepaard met de vorm van de vlammen.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
bas-hilversum
Contacteer:

Bericht door bas-hilversum »

Ik ben zeer onder de indruk van de prestaties van de Rocket/Bell kachel. Zou het mogelijk zijn hem van een bakoven te voorzien of verstoort dat de gasstroom of temperatuurverdeling? Ik kan me voorstellen dat de ovenruimte in de tweede bell zit, zodat hij niet te heet wordt, met het deurtje aan de zijkant.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

bas-hilversum schreef:Ik ben zeer onder de indruk van de prestaties van de Rocket/Bell kachel. Zou het mogelijk zijn hem van een bakoven te voorzien of verstoort dat de gasstroom of temperatuurverdeling?
Hi Bas,
Een oven in de tweede bell loopt op een teleurstelling uit, die wordt niet heet genoeg. Dus wordt het de eerste bell, en dan hangt het er vanaf of je een white of black oven wilt. Met de black oven gaat de rookweg er doorheen, de white oven is dicht naar de rookweg toe.

Het gaat waarschijnlijk het beste met een black oven. De syphon komt dan uit als een opening in de bodem van de oven en de rookgassen verlaten hem weer via een andere opening, ook weer in de bodem of laag in de zijkant. Op deze manier is er geen obstructie van de rookweg, de oven is zelf ook een soort bell.
groeten, Peter
bas-hilversum
Contacteer:

Bericht door bas-hilversum »

Aha, die terminologie kende ik niet. Een black oven...
Ik kan me voorstellen dat de appeltaart of de cannelloni er een beetje rokerig van gaat smaken, maar het is wel een aanmoediging om echt schoon en roetvrij te stoken.
In deze black oven zou je, als ik het goed begrijp, een isolerend ovendeurtje moeten maken om te voorkomen dat de temperatuurverdeling teveel verstoord wordt door deze modificatie.
gerard

Bericht door gerard »

Hallo Bas,

In een Black-oven gaan de rookgassen door de oven heen, in een white-oven worden de rookgassen om de oven heen geleid.
Overigens is het in een black-oven niet verstandig om de appeltaart of cannelloni tijdens het stoken te plaatsen, tenzij je niet van appeltaart of cannelloni houdt natuurlijk.....Pas na het stoken kun je een black-oven gebruiken!
In sommige black-ovens kun je ook een vuurtje stoken, zodat de oven sneller op temperatuur komt, of dat je de oven zomers kunt gebruiken zonder de hele kachel te moeten warm stoken. Black-ovens zijn ook in een soort hybride vorm te bouwen: gebouwd als een white-oven, de rookgassen van de kachel gaan dus buiten de oven om en zorgen voor het onderhouden van de oventemperatuur. Het feitelijke heet stoken gebeurd dan echter wel door een vuur in de oven te stoken.

groet,
Gerard
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Bas,
Een black oven werkt net zoals een ouderwetse bakkersoven, van vuurvaste materialen gebouwd en met een flinke massa. Eerst heet stoken, daarna leegmaken of het gloeibed aan de kant schuiven, een dweiltje erdoorheen en het brood etc erin. Wat het heetst gebakken moet worden als eerste.
groeten, Peter
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Da's sterk... Gisteren brood gebakken in onze kachel en nu vind ik hier de term "black oven"... Voor de eerste keer viel het niet tegen, alleen hadden we iets langer door moeten stoken en de gloeiende kool misschien niet uit moeten laten branden. De temperatuur was maar amper hoog genoeg en daalde te vlug. Om het bakblik ook van onder van warmte te voorzien heb ik drie normale duimdikke vuurvaste stenen op de rooster gelegd. Komt m.i. de warmteverdeling wel ten goede. Ze zouden zelfs nog dikker mogen zijn. Volgende keer eens proberen met de rooster eruit, gestapelde stenen in de asla en de primaire luchtinlaten als zijbeluchting van het gloeibed laten fungeren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Davy

Bericht door Davy »

Dag Peter,

Ondertussen ben ik bezig met mijn eigen ontwerp van finoven te bouwen... Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen. De binnenste kamers zijn bijna allemaal af, enkel nog de buitenwand en we kunnen beginnen met proefstoken.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,

Davy
jorispouls

Bericht door jorispouls »

Ik heb een kachel gebouwd volgens Peterbergs Rocket syphon, met oven en zitbank.
Heb hier ook een website over gemaakt: http://www.massievestralingskachel.site ... site1.html
wouter a

Bericht door wouter a »

Leuke site!

kun je er meer foto"s op plaatsen van je projecten?
Ik vind je deur ook wel interessant tesamen met je beluchting, heb je ook nog een ruitspoeling aangebracht?
jorispouls

Bericht door jorispouls »

Dit is mijn eerste project, meer fotos heb ik dus niet. De stookdeur en het beluchting systeem heb ik zoveel mogelijk hetzelfde gemaakt als in Peterberg zijn ontwerp. Alleen de opening voor de ruitspoeling is bij mij iets groter uitgevallen. Ik weet niet of dit een probleem kan zijn!?
Plaats reactie