houtkachel saey scope

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bernard

houtkachel saey scope

Bericht door Bernard »

hallo
geeft er iemand ervaring met de werking van een saey scope
zijn dat goede kachels en is het waar blijft de ruit lang proper
volgens de verkoper wel,maar ik heb mijn twijfels
Bernard :?
gdelea

Re: houtkachel saey scope

Bericht door gdelea »

ik heb verder geen ervaring met de scope ,maar wel met de saey 94 en de 200, degelijke betaalbare kachels met ook nog een redelijk rendement,het wel of niet schoon houden van de ruit, is afhankelijk van heel veel dingen,bv je kachel niet te groot , droog hout .
Erikvr

Bericht door Erikvr »

@Bernard: Deze kachel is met 9 KW geschikt voor ruimtes van 160 tot 250 m3. Past dat een beetje bij je woonkamer?
groet,
Erik
wouter a

Bericht door wouter a »

Als ik kijk naar het ontwerp van het beluchtingssysteem, dan zal de ruit redelijk schoon blijven mits je de volgende dingen in acht neemt:

- schoon en goed droog hout.
- niet smoren, maar hoeveelheid lucht en hout afstemmen op warmtevraag.
- beluchting van het rooster dicht zodra de kachel goed brand.
- starten met de deur op een kier tot het vocht uit het hout is verdampt.
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Bernard

Bericht door Bernard »

heb nu een laxevaags beaulieu zeker al 15 jaar,goede kachel maar de ruitjes worden al snel bruin
met die saey scope zou dat niet zo zijn (airwash systeem)
Jimmeuh

Bericht door Jimmeuh »

Ikzelf ben al enkele jaren in 't bezit van een Saey Scope.

In eerste instantie was ik minder tevreden over de kachel. Altijd een zwarte venster, aansteken was een ramp, laat staan de woonkamer warm krijgen.
Deze zomer de schoorsteen volledig opnieuw gebouwd. Dit adhv potten, isolatie, snelbouw t.o.v. bakstenen schoorsteen van ervoor (Huis is van +- 1930).

Sindsdien brandt de kachel stukken beter !
Aansteken gaat gemakkelijk, geen rook meer binnen, we kunnen het vuur nu zien in de kachel...
Elke week maak ik nu de venster schoon met enkel water. (voor de vlekjes gebruik ik wat assen)

Ervoor was de venster een ramp... langs een klein streepje moesten we zien of ze nog voldoende aan 't branden was, schoonmaken was een hel en hadden hiervoor speciale producten nodig.

Ik heb de airbox (optie om luchtinlaat langs buiten te brengen) ook gekocht, maar nog niet in gebruik. Geen idee wat het effect hier van is op de verbranding.
De luchttoevoer staat hier altijd op maximum, we regelen de temperatuur vooral met de hoeveelheid hout in de kachel.

Wegens verbouwingen hebben me momenteel geen CV meer. De houtkachel is onze enigste verwarming. Ze staat centraal opgesteld in een ruimte van +- 40 m² in een huis met enkele beglazing, geen isolatie en massieve muren.
Momenteel is het hier aangenaam 21°, kachel staat van 19u te branden en heb het eten erop gekookt.
(ervoor was het 13°)

Als ik me goed herinner is het een 11kW kachel.

We branden vooral afvalhout uit een schrijnwerkerij (beuk & eik), maar tevens pallettenhout.
We proberen alles wat te mengen.

Na de vernieuwde schouw, voor ons zeker een aanrader !
(alhoewel ik meer en meer interesse heb voor een finoven)
Huisje breek mij niet...
Plaats reactie