hallo,
in een rechthoekige loft van 100m² met een nokhoogte van 4m heb ik een houtkachel van 20 jaar oud, dubbelwandig met ventilator die warme lucht blaast.
de schouw is gemetseld, binnen, tegen de buitenmuur, met keramische potten in van 20cm op 20cm en is 4m hoog (inclusief 3 betonnen schouwelementen met deksel die verhinderen dat de wind in de schouw slaat). de schouw bevindt zich net naast een grote, veel hogere eik.
de kachel heeft een uitgang van 21cm diameter. het horizontale verbindingsstuk met de schouw is zelf gemaakt en verloopt van 21cm naar 15cm: buis van 21 op kachel en op ander uiteinde plaat gelast met gat in van 15 en daarop buis van 15 naar schouw.
de kachel brandt perfect, zelfs bij windstil weer. het aanmaken duurt een paar seconden. gezien de grote ruimte mag de luchttoevoer van de kachel altijd volledig open, waardoor er altijd een hevig vuur met mooie verbranding is.
probleem:
als het vuur iets mindert en er hout bij moet, dan komt er rook uit de deuropening van zodra ik de deur (zelfs traag) open. hout bijvullen kan dus niet zonder rook in huis. door de ouderdom is de deur met glas al wat krom getrokken, waardoor de kachel verre van luchtdicht is. ondanks de spleten bovenaan de deur komt er toch geen rook uit zolang de deur gesloten blijft.
weet iemand hoe dit komt?
ik weet zelf dat er een aantal pijnpunten zijn (te lage schouw, te dicht bij boom, vernauwde uitlaat + "bruuske" vernauwing), maar desondanks brandt de kachel perfect! alleen het bijvullen zorgt voor problemen.
zou de "hoge" nok binnen en de beperkte dakisolatie een "hevige" opwaartse beweging van de warme lucht kunnen veroorzaken, die de rook uit de kachel trekt? er is geen dampkap of mechanische ventilatie aanwezig.
terugslag rook
Moderator: Moderators
-
Albert van WdJ
Re: terugslag rook
@Renno,
Je hebt inderdaad al wat pijnpunten bedacht.
Dat komt omdat het rookgasdebiet, wat afgevoerd moet worden door de vernauwde schoorsteen, niet te groot is. Blijkbaar kan dat allemaal door de 15 cm pijp.
Maar op het moment dat je de kacheldeur open trekt, wil er ook een grote hoeveelheid kamerlucht mee de schoorsteen in. En dat wordt dan even teveel. Gevolg is rook in je kamer.
Waarschijnlijk is je kachel gemaakt om ook met open deur te branden. Vanwege de forse diameter van de rookgasafvoer. 21 cm wordt bij open haarden gebruikt.
Ik denk niet dat je dit probleem met deze kachel kunt oplossen.
Hij is gemaakt voor zo'n grote rookgasdiameter.
Komt mij trouwens niet erg efficiënt over.
Tot 10 Kw kunnen kachels meestal wel met 15 cm toe.
Je moet dus óf de diameter van je rookgasafvoer vergroten, óf een andere kachel erop zetten.
Na 20 jaar is dat laatste misschien ook wel een optie.
De efficiëntie van de huidige houtkachels is beter dan destijds.
Scheelt mogelijk ook weer een hoop hout.
Albert
Je hebt inderdaad al wat pijnpunten bedacht.
Zolang de kachel brandt en dicht is, geen probleem dus.renno schreef: ik weet zelf dat er een aantal pijnpunten zijn (te lage schouw, te dicht bij boom, vernauwde uitlaat + "bruuske" vernauwing), maar desondanks brandt de kachel perfect! alleen het bijvullen zorgt voor problemen.
Dat komt omdat het rookgasdebiet, wat afgevoerd moet worden door de vernauwde schoorsteen, niet te groot is. Blijkbaar kan dat allemaal door de 15 cm pijp.
Maar op het moment dat je de kacheldeur open trekt, wil er ook een grote hoeveelheid kamerlucht mee de schoorsteen in. En dat wordt dan even teveel. Gevolg is rook in je kamer.
Waarschijnlijk is je kachel gemaakt om ook met open deur te branden. Vanwege de forse diameter van de rookgasafvoer. 21 cm wordt bij open haarden gebruikt.
Ik denk niet dat je dit probleem met deze kachel kunt oplossen.
Hij is gemaakt voor zo'n grote rookgasdiameter.
Komt mij trouwens niet erg efficiënt over.
Tot 10 Kw kunnen kachels meestal wel met 15 cm toe.
Je moet dus óf de diameter van je rookgasafvoer vergroten, óf een andere kachel erop zetten.
Na 20 jaar is dat laatste misschien ook wel een optie.
De efficiëntie van de huidige houtkachels is beter dan destijds.
Scheelt mogelijk ook weer een hoop hout.
Albert
Change, before you have to.
-
renno
albert, dank voor je antwoord.
je uitleg lijkt me heel aannemelijk.
kachel is idd gemaakt om ook met open deur te branden.
nieuwe kachel lijkt me beste optie.
je uitleg lijkt me heel aannemelijk.
kachel is idd gemaakt om ook met open deur te branden.
nieuwe kachel lijkt me beste optie.
-
RicharddeBlauw
@Rennorenno schreef:
gezien de grote ruimte mag de luchttoevoer van de kachel altijd volledig open, waardoor er altijd een hevig vuur met mooie verbranding is.
probleem:
als het vuur iets mindert en er hout bij moet, dan komt er rook uit de deuropening van zodra ik de deur (zelfs traag) open. hout bijvullen kan dus niet zonder rook in huis. door de ouderdom is de deur met glas al wat krom getrokken, waardoor de kachel verre van luchtdicht is. ondanks de spleten bovenaan de deur komt er toch geen rook uit zolang de deur gesloten blijft.
Ik weet niet hoe je lucht toevoert maar ik neem even aan niet via roostertjes van deur. Als je de toevoer dicht doet wanneer je de deur opent komt er waarschijnlijk geen rook de kamer in.
Groet Richard
-
gdelea
bij de meeste kachels is de diam van de uitgang gebaseerd op het open hebben van de deur,dit houd in dat bij open stoken 3 tot 5 x zoveel lucht door de kachel heengaat als bij dicht stoken, vandaar dat de kachel gevoeliger wordt als je hem bijvult .als je dus de diam gaat verkleinen verstoor je de verhouding. probeer dan zo weinig mogelijk drukverschil te krijgen ,door het raam rustig te openen en te sluiten, ook dikkere stukken hout en een lagere schoorsteen temperatuur kunnen invloed hebben. de meeste kachels hebben aan een lengte van 4 meter genoeg drukverschil om te kunnen branden. hoe korter je kanaal hoe gevoeliger voor voorwerpen in de buurt van de kanaaluitgang.