even kort voorstellen:
Mijn naam is Roger en sinds 3 jaar stook ik een houtkachel. Dit voor de sfeer en natuurlijk ook voor een betere energie rekening.
Samen met mijn buurman zagen we ook ons eigen hout. Hiervoor krijgen we een reeks gemarkeerde bomen toegewezen die we zelf omzagen, kloven etc.
Omdat onze vorige kachel (merkloos) wat lastig te stoken was hebben we sinds een tweetal maanden een Jacobus in gebruik (9kw) prima kachel in het gebruik:
- makkelijk aan te maken
- erg zuinig in het hout verbruik
echter....
was de kachel na een drietal weken lastig wat lastig aan te krijgen. Nadat ik de vlamplaat verwijderd had zag ik dat de bocht (achter inlaat) voor een groot gedeelte vol zat met droge zwarte brokken (creosoot). Als het goed zijn er twee foto's toegevoegd hiervan.
Inmiddels is de pijp dus weer schoon en brand de kachel weer goed. Echter maak ik me nog wel zorgen om het druppend geluid dat ik in de pijp hoor
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen?
-> ik brand eiken (en wat berken) dat zo'n 2 jaar gedroogd heeft. Ik weet dat dit niet veel is voor Eiken maar kan dit al de grote hoeveelheid creosoot verklaren?
-> zijn er andere zaken die dit kunnen veroorzaken?
-> ik heb een doorvoerset voor externe beluchting in bestelling, kan dit het probleem oplossen dan wel verergeren?
-> is er een manier om deze creosoot op te vangen? (opvangbak of zo)
alvast bedankt voor het meedenken,
Roger