isolatie vaatwasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Wouter Gillis

isolatie vaatwasser

Bericht door Wouter Gillis »

Hallo,

Hierbij een tip voor geïnteresseerden:
Recentelijk haalde ik voor een kleine herstelling de omkasting van mijn vaatwasser uit elkaar (een Zanussi van +/- 6jaar oud). Ik merkte dat er tussen de inox kuip en de kunststof omkasting een ruimte was van ongeveer 3.5cm. Op de kuip was enkel een dun laagje leerachtige kunststof geplakt als "isolatie".

Ik heb deze ruimte rondomrond volgestouwd met stijve rotswolplaat (70kg/m³) van 4cm.

Het verschil is enorm. Niet alleen is de vaatwasser nu véél stiller. Hij wast ook veel beter af. Ik neem aan dat dit komt omdat hij veel sneller op temperatuur komt en veel langer op temperatuur blijft. Ik kan nu zonder problemen het ecoprogramma gebruiken, zelfs bij echt vuile vaat.

Uiteraard zal het verbruik ook wel een stuk lager liggen. Dat moet ik nog eens nameten met een verbruiksmeter en vergelijken met de fabrieksopgave (jammer genoeg zelf geen metingen gedaan vóór de aanpassing)

Binnenkort gooi ik mijn wasmachine ook eens open :D

Wouter
mark

Re: isolatie vaatwasser

Bericht door mark »

Geen gek idee :idea: . Ben benieuwd naar je meeting. Houdt ons op de hoogte. Mooi winter project.

Mark
Wouter Gillis

Eerste meting na isolatie valt wat tegen.
Gemeten: 1.899 kwh voor cyclus van 70°
Fabrieksopgave: 1.85 kwh

Ok, de fabrieksopgave zal wel zéér rooskleurig zijn opgesteld en het leidingwater begint al vrij koud te worden met de eerste nachtvorst, maar toch...

Echt jammer dat ik geen voormeting heb gedaan...
Ik ga de andere programma's eveneens uitmeten en ook mijn wasmachine eens isoleren (eerst voormeting welteverstaan)

bij nieuwe resultaten, hoor je het.
Wouter
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Wouter,

Houd rekening met de benodigde beweging die de wastrommel nodig heeft. En laat wat ventilatie voor de motor. Die dingen zijn al niet gekoeld en worden loeiheet.

Volgens mij kun je meer verdienen door de afwas met het handje te doen. Is nog gezellig ook, als je het met z'n tweeën doet... Warmteverlies in een toch al verwarmde keuken is geen verlies. Van de geringe isolatiewinst, of het prijsverschil tussen elektriciteit en gas voor de keukenverwarming zul je niet jaarlijks een avondje kunnen gaan stappen; ik vermoed dat je er zelfs nog niet één Palmke van kunt kopen...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Wouter Gillis

Wat betreft de wasmachine kan je gelijk hebben. Daar moet ik opletten en goed bekijken of het even makkelijk kan als met de vaatwasser wegens complexer mechanisme.

Voor de vaatwasser ben ik het niet eens.

1 Ik ga de vaat niet met de hand doen. Twee bengels van twee en drie jaar, een drukke job en nog véél werk in huis kosten me handenvol tijd. En geloof mij, ik weet hoe gezellig afwassen met zijn tweetjes kan zijn maar ik hou dat voor als we gepensioneerd zijn of ten minste de kinderen wat groter. (kunnen zij het overnemen)

2. Ik verwarm mijn keuken niet graag elektrisch en bovenal niet in de tussenseizoenen of zomer.

3. Ik drink Duvel.

tot slot, het gaat hier over een overschot van isolatie, die anders in de vuilzak dreigde te verdwijnen. In dat opzicht vind ik dit wel een goede oplossing. Het is niet enkel de winst in energie, het is ook de geluidsreductie en het merkelijk beter resultaat van het eco programma.

Maar of ik hiermee nu schatrijk ga worden? nee, net niet...
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Oké Wouter,

Je hebt gelijk.
Punt 3. is een ijzersterk argument. Punt 1. alleszins redelijk. Punt 2. zal je inderdaad geen rijkdom brengen, maar kosten heb je niet gemaakt. Bewustzijn of bewustwording is van onschatbare waarde. Gaat altijd iets opleveren. Hulde.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ikke60

Bericht door ikke60 »

Ik zou dit niet doen met recente toestellen . De koude wanden worden gebruikt om het drogen te versnellen (condensatie)
Wat je wint bij hetafwassen verlies je bij het drogen :=(
Wouter Gillis

Interessant, wist ik niet.

Sowieso zet ik in normale omstandigheden de vaatwasser aan 't begin van de droogcyclus uit en de deur open. Zo droogt de vaat zonder elektriciteitsverbruik...

Voor de run met de elek meter heb ik dit niet gedaan. Mogelijks is het tegenvallend resultaat van hierboven deels te verklaren door een meer elektriciteitsverbruikende droogcyclus...

Ik heb trouwens net ontdekt dat we op het werk hetzelfde type hebben staan. Ik denk dat ik de volgende dagen die eens ga laten draaien met een elek.meter ertussen... zo heb ik tenminste een goed vergelijkingspunt.
Meer metingen dringen zich dus op. :fff

bij interessante bevindingen, post ik ze...
Erick.Branderhorst

Bericht door Erick.Branderhorst »

Wouter Gillis schreef:Sowieso zet ik in normale omstandigheden de vaatwasser aan 't begin van de droogcyclus uit en de deur open. Zo droogt de vaat zonder elektriciteitsverbruik...
Dit kan tot gevolg hebben dat de keukenkast(deurt)jes in de directe omgeving sneller verouderen vanwege de warme vochtige lucht die uit de vaatwasser komt. Dit zal zich hoogstwaarschijnlijk niet onmiddellijk manifesteren, maar mijn keukenleverancier waarschuwde er wel voor. Keukenkasten zijn vaak van MDF of anderszins geperst hout.

E
chathanky

Bericht door chathanky »

Nieuwe vaatwassers zitten op een normaal programma op net 1kw per wasbeurt. Of het zin heeft daar nog wat aan te doen?
Het verbruik kan verschillen hoe vol en met wat hij beladen is. Een paar zware pannen moeten ook opgewarmd worden en dat kost energie.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
andre

Bericht door andre »

Oei oei pas op je krijgt kokkie op je dak!!!

Het moet kwh zijn!! of heb ik het mis??

Groeten Andre
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Wellicht is een hotfill ook nog een idee.
Verwijderd
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Er staat toch al kwh?? Eigenlijk is het kWh, maar daar hoor je me niet over zeuren ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky

Bericht door chathanky »

Straks gaan we chinezen???? Ik wist ook niet dat een chinees een werkwoord was. :mrgreen:
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Plaats reactie