Omdat je huidige systeem waarschijnlijk het efficiëntst omgaat met de warmte uit de huidige ketel. Het is de vraag wat er zal gebeuren in de tussenliggende periode van het ingebruik nemen van de buffer tot het plaatsen van een houtgestookte installatie. Mocht je toch meer warmteverlies hebben dan voorzien is het zinnig om de buffer te kunnen "bypassen". Daarbij komt dat de energie uit hout substantieel goedkoper is dan uit gasolie. De ervaring leert bij ons dat wij onze vertrekken warmer stoken dan met gas toen ter tijd. Ik wil ook een behoorlijke mate van comfort hebben van mijn inspanningen met onze installatie.Gandalf schreef:Ivm te beperkte opwarmcapaciteit of waarom eigenlijk ?
Dat dit toen zuiniger ging was puur een kwestie van geld, ik had een verbruik van 200 euro aan gas per maand.
Of een finoven geschikt is om de buffer te voeden die jij in gedachten hebt heb ik mijn twijfels over. Maar deze twijfels zijn nergens op gebaseerd, puur gevoelsmatig. Ik ontbeer ten enenmale de kennis van een finoven om hier een goed onderbouwde mening over te geven. Iemand als Peterberg kan je hierover een goed onderbouwd advies over geven.Gandalf schreef:Ik zou ook willen omschakelen naar hout (finoven of houtvergassingsketel),
Gandalf schreef:maar als ik de ombouw in verschillende fases kan doen wordt het (financieel) wel realistischer.
Een zeer ter zake doend argument.
Gelaagdheid heeft altijd nut. De capaciteit van de buffer is recht evenredig met het temperatuursverschil wat je kunt halen.Gandalf schreef:En om enigszins terug ontopic te komen: Heeft de gelaagdheid bij dergelijk gebruik nog wel nut/meerwaarde ?
Wanneer je een hoge boventemperatuur kunt bereiken en door middel van een lage temperatuurs verwarming een lage retourtemperatuur kunt halen in de buffer is de capaciteit het hoogst.
reken zelf maar na, aantal liters x delta T x 1.16/1000 is de hoeveelheid Kw 's die je tot je beschikking hebt.
Hoe hoger de delta T hoe meer Kw.
Ook wanneer je gebruik maakt van een lage temperatuur verwarming is het m.i. nog altijd voordeliger om met een mixventiel de hoge buffertemperatuur te verminderen dan de gelaagdheid te verwaarlozen.
Jan