Hallo ik heb een 24 kw houtkachel waarvan 18 kw naar mijn cv systeem gaat en 6 kw stralingswarmte
Ik heb na 40 cm op mijn warme kant leiding een temperatuurmeter zitten en ik vroeg mij af wat de rendabelste temperatuur is.Nu heb ik het meestal rond de 65 graden.
Ik heb er helaas nog geen groot buffervat tussen zitten maar deze ben ik nog wel van plan om er tussen te zetten
Wel heb ik er een dubbele warmte wisselaar tussen voor mijn douchwater
De ene warmtewisselaar is voor mijn cv en de andere voor mijn zonneboiler
TnT
Wat is de beste temp. van het water in een cv houtkachel
Moderator: Moderators
-
tnt
-
Albert van WdJ
Re: Wat is de beste temp. van het water in een cv houtkachel
Dat houdt dus in dat je retourwater ver onder de 65 graden C zit!
Je moet zorgen dat het retourwater minimaal 63 graden C is. Geeft een schonere verbranding, voorkomt condensvorming etc. Is het behoud van je kachel.
Eigenlijk moet je retourwater nog hoger van temperatuur zijn. Zie hiervoor de diverse vroegere post van Atlas, die ook een cv-houtkachel stookt.
Zoek ook op het forum naar laddomat, oventrop etc. Dan zie je gelijk wat er aan de hand is.
Albert
Je moet zorgen dat het retourwater minimaal 63 graden C is. Geeft een schonere verbranding, voorkomt condensvorming etc. Is het behoud van je kachel.
Eigenlijk moet je retourwater nog hoger van temperatuur zijn. Zie hiervoor de diverse vroegere post van Atlas, die ook een cv-houtkachel stookt.
Zoek ook op het forum naar laddomat, oventrop etc. Dan zie je gelijk wat er aan de hand is.
Albert
Change, before you have to.
-
tnt
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb gister met een temperatuur meter de retour leiding gemeten.
Ik heb mijn aanvoerleiding zo heet gemaakt tot dat de retour 65 graden was.
Ik vond het verval wel hoog mijn aanvoerleiding moet dan wel 80 graden zijn,al zal dat denk ik als hij langer aan staat wat lager zou kunnen.
In ieder geval zal ik nog een temperatuurmeter tussen mijn retourleiding zetten om de temperatuur wat beter in de gaten te kunnen houden.
Vervolgens heb ik nog een iedee om er een buffervat tussen te zetten met een 3weg klep.
Zodat eerst mijn douchwater en mijn cv op temperatuur komt en zodra deze op temperatuur is het buffervat open gaat om op te warmen
TnT
Ik heb gister met een temperatuur meter de retour leiding gemeten.
Ik heb mijn aanvoerleiding zo heet gemaakt tot dat de retour 65 graden was.
Ik vond het verval wel hoog mijn aanvoerleiding moet dan wel 80 graden zijn,al zal dat denk ik als hij langer aan staat wat lager zou kunnen.
In ieder geval zal ik nog een temperatuurmeter tussen mijn retourleiding zetten om de temperatuur wat beter in de gaten te kunnen houden.
Vervolgens heb ik nog een iedee om er een buffervat tussen te zetten met een 3weg klep.
Zodat eerst mijn douchwater en mijn cv op temperatuur komt en zodra deze op temperatuur is het buffervat open gaat om op te warmen
TnT
-
Albert van WdJ
Op deze manier kom je wel op de 65 graden C, maar het zal op een bepaald moment niet goed werken.
Het is nl. veel te omslachtig.
Je kunt je retour simpel op de juiste temperatuur houden door een laddomat of oventrop mixventiel. Je kunt ook van Oventrop een drieweg mengventiel met thermostaat en aanlegvoeler er tussen monteren. Want een pomp heb je al.
Er zijn trouwens meerdere aanbieders van dit soort apparatuur.
Het enige wat je dan extra moet monteren is een bypass-leiding tussen de aanvoer en retour van de hout-cv.
Op die bypass-leiding zet je dan ook het mixventiel.
Het retourwater zal dan simpel op de gewenste temperatuur gehouden worden.
Geen omkijken meer naar.
Als aanvulling:
Hier staat het zelfgemaakte mixventiel van Jos Bonkelaar.
Albert
Het is nl. veel te omslachtig.
Je kunt je retour simpel op de juiste temperatuur houden door een laddomat of oventrop mixventiel. Je kunt ook van Oventrop een drieweg mengventiel met thermostaat en aanlegvoeler er tussen monteren. Want een pomp heb je al.
Er zijn trouwens meerdere aanbieders van dit soort apparatuur.
Het enige wat je dan extra moet monteren is een bypass-leiding tussen de aanvoer en retour van de hout-cv.
Geen omkijken meer naar.
Als aanvulling:
Hier staat het zelfgemaakte mixventiel van Jos Bonkelaar.
Albert
Change, before you have to.
- Atlas
Gelijk heb je Albert; Op dit forum is er al veel over geschreven; Tnt kijk even rond zou ik zeggen zoek op Mengventiel of mixer of.....( er zijn meerdere benamingen voor) .Het enige wat je dan extra moet monteren is een bypass-leiding tussen de aanvoer en retour van de hout-cv.
Geen omkijken meer naar.
Dan kom je al snel tot de conclusie dat:
-je zo snel mogelijk je kachel op bedrijfstemperatuur moet krijgen
-dit zo boven 65 gr retourwater ligt, maar dat dit het liefst opgevoerd zou moeten worden naar een graad of 70-80 vanwege de veel betere verbranding en de voordelen hiervan weer op je schoorsteen, het betere rendement. het milieu en..... en het behoud van je kachel.
-dat deze zo hoog mogelijke retourtemperatuur natuurlijk afhankelijk is van wat de aanvoertemperatuur dan wordt. 90-95 gr zit wel heel dicht tegen het kookpunt aan.
Zelf wil ik naar een uitgangstemperatuur gaan van zo'n 85 c. Hiervoor heb ik dus nu een ander (Heimeier) mixer gekocht, hij wacht (nog steeds) op inbouw. Hiermee kan ik straks de temperatuur traploos instellen tussen 60 en 90 c. Het zal wel ergens blijven steken op rond de 80 c. denk ik.
Atlas
-
tnt
Ik zal nog even goed lezen over zo'n vermenger.
Het principe is in ieder geval heel logies.
Wel heb ik mijn temperatuur zo op pijl en hoef ik er niet heel hard voor te stoken op dit momend,maar helemaal als ik er ook nog een buffervat op ga zetten zal dit veel beter zijn
Bedankt voor jullie andwoorden
TnT
Het principe is in ieder geval heel logies.
Wel heb ik mijn temperatuur zo op pijl en hoef ik er niet heel hard voor te stoken op dit momend,maar helemaal als ik er ook nog een buffervat op ga zetten zal dit veel beter zijn
Bedankt voor jullie andwoorden
TnT