finoven/ rocket belle

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ritsaert snijder

finoven/ rocket belle

Bericht door ritsaert snijder »

Goedemiddag,
In januari gaf ik al aan dat ik een accumulerende kachel wil bouwen. Inmiddels ben ik verder in mijn verbouwing en moet ik keuzes gaan maken. Ondanks het vele leeswerk heb ik nog veel vragen.

Ik weet wel dat ik een finoven wil (met veel stralingswarmte, ook vanwege de hoge ruimte die ik heb), de rocket bell van Peter van den Berg vind ik prachtig, maar ik weet niet of die geschikt is voor onze kleine boerderij. Het rendement ziet er heel goed uit. Ik wil graag een stukje warmtebank. Ik wil geen koppeling met de cv. Ik heb de tekeningen van DTA maar die zijn nogal oubollig en lijken technisch achterhaald.

Als verstokte doe het zelver wil ik het graag zelf doen. Ik heb metselervaring, ik kan ook lassen en stuucen. een goede fundering en isolatie is geregeld. Maar de tekeningen van Peter van den Berg kan ik niet zelf uitvoeren. De metalen luchtaanzuiging, het deurstel en de asla en dergelijke zijn niet in de tekening opgenomen. Ik kan ook niet iets vinden wat zou kunnen passen (bijvoorbeeld bij vuurmeesters).

Is het dan handig om de workshop van vuurmeesters te gaan volgen en bij hun de materialen en tekening te kopen? Je krijgt dan 40 procent korting en de specifieke kachelbouw wetenswaardigheden worden keurig uitgelegd.

Het liefst zoek ik iemand die me kan coachen, bij de tekening en de inkoop van materiaal en die af en toe kritisch meekijkt. Uiteraard heb ik daar een goede vergoeding voor over!

Ik hoop dat iemand wil helpen.

Ritsaert Snijder
Portengen (bij Utrecht)
groet!

Ritsaert
peterberg
Moderator

Re: finoven/ rocket belle

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:...Maar de tekeningen van Peter van den Berg kan ik niet zelf uitvoeren. De metalen luchtaanzuiging, het deurstel en de asla en dergelijke zijn niet in de tekening opgenomen. Ik kan ook niet iets vinden wat zou kunnen passen (bijvoorbeeld bij vuurmeesters).
??? Voor zover ik weet heb ik een deurkozijn, luchtinlaten en aslade getekend en een korte beschrijving hoe een deur er uit zou moeten zien.
zie http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 5&start=75

Misschien heb je die gemist?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
gerard

Bericht door gerard »

ritsaert snijder schreef:
1-Ik weet wel dat ik een finoven wil (met veel stralingswarmte, ook vanwege de hoge ruimte die ik heb),
2-Als verstokte doe het zelver wil ik het graag zelf doen.
3-Is het dan handig om de workshop van vuurmeesters te gaan volgen en bij hun de materialen en tekening te kopen? Je krijgt dan 40 procent korting en de specifieke kachelbouw wetenswaardigheden worden keurig uitgelegd.
4-Het liefst zoek ik iemand die me kan coachen, bij de tekening en de inkoop van materiaal en die af en toe kritisch meekijkt.
Hallo Ritsaert,
Ik heb je quote iets geknipt en genummerd, zo kan ik per nummer antwoorden:
1 -Goede keus, want een stralingskachel is ook dè kachel voor hoge ruimtes. Omdat het overgrote deel van de warmte als stralingswarmte vrij komt, heb je niet de last die een kachel met voornamelijk confectiewarmte geeft, namelijk bloedheet in de nok en beduidend kouder op vloerhoogte en dus veel luchtverplaatsing.
2 -Is goed te doen als je weet waar je op moet letten en wat je vooral niet moet doen.
3 -Zeker handig (en aan te raden) om zo'n cursus te doen en je verdient de cursuskosten door de forse korting ook nog weer eens dubbel en dwars terug. Even iets verder uitleggen: Als je na de cursus een duidelijker idee hebt wat je wilt, dan heb je bij Vuurmeesters de keuze uit diverse bouwpakketten inclusief duidelijke tekening (per laag, en genummerde stenen). Er zit er altijd wel eentje tussen die voor jouw specifieke wensen in aanmerking komt. Je zult dan mogelijk een kleine aanpassing moeten maken voor de door jouw gewenste verwarmde bank. Geen probleem, ook dat leer je tijdens de workshop. Bijkomend voordeel van zo'n workshop is dat je waarschijnlijk nog extra mogelijkheden van de finoven leert kennen.
4 -Ik ben van mening dat na het volgen van een workshop en het bestellen van een bouwpakket, je goed in staat bent om zelfstandig een kachel te bouwen. Overigens willen Roland en Esther je heus nog wel helpen bij evt. vragen tijdens de opbouw. Mocht je tegen die tijd echter nog steeds behoefte hebben aan coachen (wat ik dus betwijfel), dan moet je het me maar even laten weten.

groet,
Gerard
ritsaertsnijder

Bericht door ritsaertsnijder »

Goedenavond,
dank voor de snelle reacties,
Beste Peter,
Sorry ik heb de verdere invulling inderdaad niet gezien, dat is allemaal duidelijk.
wat ik me nog afvraag wat nu voor ons de beste keuze is; een rocket bell of een ander accumulerende kachel. We hebben een kleine boerderij met 375 kuub en we willen de kachel centraal plaatsen en daar hebben we de volledige hoogte van 5 meter. We gaan goed isoleren (r waarde van 3 a 4).

Gerard,
Het lijkt mij ook wel handig om die workshop te gaan doen. Maar als verstokte doe het zelver lijkt het me ook prachtig om het helemaal zelf te doen. Daarbij komt dat mijn budget zeer beperkt is; het zelf maken van de deuren en het zelf inkopen van de stenen en materialen is waarschijnlijk toch een stuk goedkoper dan het inkopen bij Vuurmeesters. Maar dan moet je het zelf zien te redden en ervaring in kachels bouwen heb ik niet en hoe meer ik lees hoe meer ik begrijp dat dit een vak apart is.

groet!
Ritsaert
ritsaertsnijder

Bericht door ritsaertsnijder »

heb ik me ingeschreven gaat de workshop niet door wegens afzeggingen,,,,,helaas
RicharddeBlauw

Bericht door RicharddeBlauw »

Op de site van Vuurmeesters is toch te lezen over de net gehouden workshop ?
Dan is ie toch wel doorgegaan lijkt me.
Plaats reactie