Beste Jan, nck,
nck schreef:Stelling 1: Een buffer dient beladen te worden met de hoogst mogelijk haalbare temperatuur.
Nogmaals, alleen onder die conditie, is de maximale opslagcapaciteit beschikbaar. (A)
nck schreef:Stelling 2: De retourtemperatuur moet zo laag mogelijk worden gehouden. Het grootste rendement wordt behaald door zolang mogelijk een zo hoog mogelijke boventemperatuur in de buffer te houden.
Mee eens. Naar de stelling is dit B.
nck schreef:In mijn buffer stuur ik bij warmtevraag ... ... De wisselaar en de sensor moeten eerst een 20-30 graden afkoelen. Wanneer de ondertemperatuur in de buffer op ongeveer 35 graden is gekomen ter hoogte van de platenwisselaar is het verschijnsel weg. (logisch)
Dit is alleen het gevolg van de practische opstelling van de componenten, waarbij je toen nog niet op dit effect bedacht was. Makkie nu.
Ter nadere geruststelling; het gebeurt veel CV- boeren nu ook die een Intergas combiketel plaatsen. Leuk ding, is over nagedacht. Geen driewegklep(kan dus ook niet stuk), maar twee aparte spiralen in het WW-blok. Bij SWW- bedrijf ook geen pomp nodig. Staat het ding op Comfortstand ipv ECO, dan houdt ie het blok warm voor snellere tapwaterlevering. Is nu de afgaande SWW-leiding omhoog, dan kon het wel eens gebeuren dat het ding om de 5 minuten aanslaat. Graag 10 cent voor elke geval.
nck schreef:Stelling 3: Een interne warmtewisselaar boven in een buffer is funest voor de gelaagdheid en dus voor het rendement.
Geen ja en geen nee. Kies voor Vader B.
nck schreef:Ik blijf erbij dat dit toch een ongewenst effect is. Tenzij iemand mij van het tegendeel weet te overtuigen.
Jan, het hangt er maar net vanaf hoe het gedimensioneerd is. In een vat als bij Bb met meerdere spiralen, heb je gelijk, maar Bb heeft ook minder heet water nodig. Echter, een spiraal zoveel mogelijk naar de buitenzijde van het vat (richting wand), zal bij dergelijke afmetingen, een soort omgekeerd donut- effect veroorzaken. Het afgekoelde water zal mede door het warmteverlies aan de wand, daarlangs naar beneden stromen. Het warme water zal zich als een paraplu vanuit het midden over de top naar de spiraal vloeien. Eigenlijk net zoals een buffer met een dubbele wand als WW.
Ik heb al een hele wereld gezien aan inserts, stromingspijpjes en rubber kapjes/klepjes die allemaal een ding gemeen hebben, en dat is de gelaagdheid zoveel mogelijk te respecteren.
nck schreef:Stelling 4: Een platenwisselaar heeft toch een beperking in het vermogen wat betreft de flow en maximaal haalbaar temperatuurverschil.
Ik mis in vergelijking tot wat. Voorlopig is het het kleinste doosje wat het grootste rendement qua overzetten van warmte betreft. Men dient zich wel goed te beseffen dat opgegeven capaciteiten, zich in zijn algemeenheid beperken tot een deltaT van 20 graden en dan vooral bij een typisch turbulente stroming.
In deze casus is de deltaT veel groter, en een laminaire stroming veel meer gewenst dan een turbulente.
Zo zou er van die 50 kW maar net 15 kW overkunnen blijven....
nck schreef:Dit voluit door laten branden van de ketel is voor mij een prioriteit.
Ecologisch en economisch is dit ook het meest gewenst.
nck schreef:Goed beschouwd is het een contradictie. Wanneer ik met een 50 Kw wisselaar alle warmte wel weg kan zetten naar de buffer bij een temperatuurverschil van 25 graden zou ik dat in principe ook moeten kunnen bij 55 graden. Niet dus. Theoretici kom maar op!!
Misschien begrijp ik hem niet goed, maar ik denk het verschil tussen optellen en aftrekken:
Ketelwater op 80 graden, deltaT 25, is 55 graden naar de buffer, niks aan de hand.
Ketelwater op 55 graden, deltaT 25, is 30 graden naar de buffer, niks aan de hand. Maar wat als de buffer die 30 graden bereikt heeft? De overdrachtscapaciteit zakt als een pudding weg.
Dit is wel bereneneerd met je huidige pomp systeem, anders gebeurt er buiten terugregelen van de ketel heel weinig als er nog een plons van 45 graden bovenin de buffer zit
Of bedoelde je dit niet? Ik ga in deze trouwens voor Vader C.
nck schreef:Mijn gedachte is om de wisselaar "langer" te maken, daarmee bedoel ik om bijvoorbeeld twee identieke wisselaars in serie te zetten. Dit is echter voor mij nog een onontgonnen gebied.
Naar het respecteren van de lage flow, is een grote doorlaat ook van belang. Misschien toch parallel?
nck schreef:Stelling 5: De toepassing van een open verdeler.
Forumlid Chicken power gaf het mij al aan, de toepassing van een open verdeler om optimaal gebruik te maken van de gelaagdheid. Daar kan ik helemaal achter staan met dien verstande dat je een goede combinatie moet zien te vinden met enerzijds de toepassing van warmtewisselaars als gevolg van een drukhoudend en drukloos systeem, en aan de andere kant optimaal gebruik wil maken van het thermosyfon-effect.
Hierover zijn we nog niet uitgepraat.
M.i. is hier duidelijk geen sprake van een stelling.
Groet, Cp
Verwijderd.