In Amerika zijn kachelovens bekend onder de naam "masonry oven". Ze hebben ginds de keuze tussen twee systemen: HeatKit en TempCast. Het HeatKit systeem bestaat uit een haardelement en een integrale bakoven. Het zou tevens het warm water voor de vloerverwarming kunnen voorzien (de aannemer had eerder een gaskachel en electrische boiler voorgesteld - deze ga ik wellicht sowieso als backup nemen). HeatKit gaf aan dat hun 6.5 kW systeem te groot is om 35 vierkante meter te vervangen en verwees me naar Tigchelkachels.
Het huis in kwestie is niet ge?soleerd (er zal wel een dikke laag isolatie boven het eiken plafond komen t.b.v. de vloerverwarming) maar het blijft lekker fris tijdens de zomer dankzij de 50-60 cm dikke natuurstenen buitenwanden (binnenwanden zijn 30 cm dik). Kan iemand me vertellen of en hoe deze dikke muren ook de kou effici?nt buiten kunnen houden?

Links van de vertikale rode streep bevindt zich de ongeveer 8 m brede woonkamer/keuken. De achterwand is 50-60 cm dik natuursteen (geen enkel venster in de achterwand van deze in totaal 30 m brede langgevelhoeve). In het midden van de achterwand van de woonkamer/keuken is een schoorsteen aanwezig. Is het misschien mogelijk om met een tegen deze achterwand geplaatste kacheloven ook de andere ruimtes te verwarmen? (lijkt me teveel massa?) Of is het eerder aan te raden om een centraal in een deze ruimte geplaatste kacheloven te combineren met een kleiner gedimensioneerde kacheloven in de rechterbovenhoek van de grote slaapkamer (in deze hoek is eveneens een schoorsteen aanwezig)?
Uit de specificaties van bv. het Duitse Schmid en Olsberg blijkt dat hun kachelovens slechts een temperatuur van 400-500 graden halen. Een Finoven zou met gemak het dubbele halen. Wat is nu eigenlijk het betere systeem? Er is zoveel keuze dat ik door de bomen het bos niet meer zie.