houtstapel workshop

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
koarent

houtstapel workshop

Bericht door koarent »

Even kort voorstellen.
Karel Pops woonachtig in Drouwenerveen. Eind vorig jaar een perceel gekocht met een woonboerderij en een soort van zweedse woning.
In de winter eerst maar eens een houtopslag gemaakt van lariksstammen en tweede hands golfplaten.
In de hok ligt nu reeds ongeveer 60 kuub voornamelijk eiken gekloofd te wachten op verbranding.

Omdat ik een soort van fixatie heb voor brandhout is het me niet gelukt om te stoppen met verzamelen en heb nu in de tuin hier en daar nog houtmijten gemaakt waardoor het totaal richting de 100 kuub gaat.

Oke, nu komt mijn vraag;
Wanneer je een houtmijt maakt (je kunt trouwens de mooiste bouwwerken maken van haardhout) zul je de bovenkant zodanig moeten afronden dat er niet te veel regenwater van bovenaf in de stapel komt. Eigenlijk zou je iets van een rond zwevend dak hierboven moeten hangen zodat je alleen nog te maken hebt met wind en regen van de zijkant dat niet echt een groot probleem vormt voor het drogen van het hout.
Zijn er mensen die hier ook mee bezig zijn en ideeen of foto's hebben.
Dutch John

Re: houtstapel workshop

Bericht door Dutch John »

Hallo Karel,

Welkom.
Ik zou een tijdelijke mijt gewoon afdekken met een goedkoop zeiltje. Paar houtklossen aan touwtjes die het zeiltje onder spanning houden.

Een slimme en luie methode van hout opslaan leerde ik vorig jaar van een een houtboer uit de buurt. Heeft niets te maken met het kunstzinnig stapelen zoals oudere heren met teveel tijd soms plachten te doen. Echt waar, ik heb stapels gezien, die zo mooi zijn, dat het zonde is ze te verstoken!
Deze houtboer maakt een rij U-vormige vakken van platen of betongaas. Elk vak wordt simpelweg volgegooid met hout. Kost meer volume, maar bouwen hoef je maar één keer, terwijl tijdrovend stapelen steeds terugkomt. Een ander voordeel van dergelijke compartimenten is, dat je geen last hebt van omvallende of afbrokkelende stapels en als een vak leeg is kun je het weer volgooien zonder een lastige gang tussen nieuw en oud hout te behouden. Ook droogt een losse hoop hout beter dan een strak gestapelde. Muizen hebben een hekel aan een tochtende stapel.
Het volume van de compartimenten zou je af kunnen stellen aan de te verstoken jaarhoeveelheid. Twee á drie vakken per jaar, dan hoef je niet tot het voorjaar te wachten met opnieuw vullen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
koarent

Bericht door koarent »

Lees nu pas je bericht.
Ja, misschien word ik dan ook wel oud, maar het oog wil ook wat. Zelf werk ik in het bos en begeleid een groep mensen met het handmatig bewerken van bomen tot haardhout.
Hierbij maken we vaak gebruik van het stapelen van hout tot houtmijten. Thuis poog ik het ook op deze manier te doen. Soms kan ik inderdaad door werking e.d. opnieuw beginnen.
Bufferboost

Bericht door Bufferboost »

He Karel,
kijk ook eens naar topic http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 8&start=30

Groet Hans
Plaats reactie