spekstenen kacheltje aansluiten op vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
klaas-albert

spekstenen kacheltje aansluiten op vloerverwarming

Bericht door klaas-albert »

Hallo,

ik ben een beetje van het idee af om een cv-hout-kachel te gaan aan schaffen
vind er na mijn mening wat te veel nadelen aan kleven

maar nou het volgende
als ik nou vlak achter een speksteen-kacheltje een radiator plaats
en deze aansluit op de vloerverwarming zou dit rendement hebben ?
ik heb maar 3 lussen en dacht dat ik misschien de radiator op de 4 lus aan kon sluiten op de verdeler

Mvg Klaas-Albert
klaas-albert

Re: spekstenen kacheltje aansluiten op vloerverwarming

met 3 lussen vloerverwarming bedoel ik te zeggen dat het te verwarmen vloerverwarmings gedeelte zeker
niet meer is dan
20 m2

4 de lus zou dan over de radiator gaan en dan net anders om aan gesloten

ik snap dat het ook temaken heeft met de grote van de radiator en kachel
en vele extra neven effecten en beveiligingen
(gaat om en 10 kw kacheltje en een wc radiatortje)

maar zou het kunnen slagen?
alsvast bedankt!
gdelea

Bericht door gdelea »

wat voor een kachel,de meeste kachels worden aan de achterkant niet echt heel heet;
klaas-albert

eigenlijk geen idee

ik heb die kachel simpel weg nog niet,
water hoeft maar tot 40 graden verwarmd te worden
zaerum

Bericht door zaerum »

Ik ga vandaag het zelfde project uitvoeren enkel bij mij wordt het de achterzijde van een gemetselde kachel en zit er een groep van 100 meter vloer verwarming slang aan ongeveer
1500 watt aan opgenomen vermogen.
Als warmte opnemer leg ik achter de kachel 20 meter slang (unipipe) die deel uit gaat maken van de kachel.
Laef um te laeve
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

klaas-albert schreef: als ik nou vlak achter een speksteen-kacheltje een radiator plaats
en deze aansluit op de vloerverwarming zou dit rendement hebben ?
Bereid je voor op een teleurstelling. Het rendement zal erg laag zijn. Het probleem is dat het achter je kachel niet zo warm is. De delta T is erg klein. Daarom zal je radiator maar handwarm worden, of nog minder als je er water door laat stromen. Warmtewisselaars IN kachel hebben een delta T van vaak meerdere 100en graden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Een radiator plaatsen achter een kachel is meestal de eerst opkomende gedachte bij het maken
van een cv omloop voor een houtkachel.

Ik zie het zo, alle beetjes helpen, ook een warmtewisselaar achter de kachel helpt. Het doel is alleen het verplaatsen van warmte (energie) naar een ander vertrek of t.g.v. een betere warmteverdeling.
Verwijderd
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Zo'n radiator vastmaken aan je vloerverwarming is natuurlijk wel een leuk knutsel-dingetje.
Het is altijd te proberen.
Maar net als Kockie al aangeeft, zal het resultaat wel te wensen over laten.

Mogelijk zal het rendement wat toenemen door de radiator zwart te maken.
Maar wanneer je berekend hoeveel vermogen je nodig hebt om het water op 40 graden C te krijgen, dan zie je dat het inderdaad gaat om 'alle kleine beetjes helpen'.

Albert
Change, before you have to.
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Misschien is er nog een andere oplossing. Nog steeds een kleine radiator als warmtewisselaar. Maar deze verpakken in een "rookgasdoos". Deze doos heeft een rookgasingang en -uitgang en staat of hangt achter de kachel. Onder een bepaalde rookgastemperatuur gaan de afgewerkte gassen rechtstreeks de schoorsteen in. Boven de ingestelde temperatuur sluit een bypass klep dit kanaal (gedeeltelijk) en stroomt een deel van de rookgassen langs de radiator op. De bypassklep krijgt ook nog een sturing van de watertemperatuur die sterker is dan de sturing van de rookgastemperatuur. Uiteraard alles mechanisch geregeld...

Aldus heb je een warmtewisselaar waarbij je de kachel zelf intact laat en condensatie in de schoorsteen en oververhitting in het verwarmingssysteem voorkomt. Zaken die je met een geïntegreerde warmtewisselaar nooit kunt bereiken.

'T is nog maar een gedachte, maar als deze winter blijkt dat onze mini-finoven/conventionele kachel bastaard genoeg capaciteit over heeft, dan ga ik het zo bouwen. Waarschijnlijk komt deze wisselaar dan op de verdiepingsvloer ingebouwd tussen de dubbelwandige rvs rookgaspijp. Stromingstechnisch veel beter en meer ruimte in de woonkamer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd

Een rookgasbox met bypass klep, dan krijg je zoiets als dit :
http://www.ecologieforum.eu/download/fi ... id=841&t=1
Het wordt ook wel economizer genoemd, deze versie is getest op 8.38 Kw.
De tussenmaat van de lamellen moet minimaal 10mm bedragen vanwege de roetaanslag bij
normale houtkachels.
Een latere versie heeft 14kw gehaald en is ook nog compacter gebouwd. De tussen afstand van
de lamellen is 5mm. Deze versie is dan wel gevoeliger voor vervuiling.

Bij gebruik van een radiator in je rookgasafvoer kun je rekenen op 1kw per 2m2 radiatoroppervlak.
Een radiator achter de kachel geplaatst, heeft weer een lagere opbrengst.

Ook een mooie oplossing voor een rookgasbox is gebuik maken van ronde buizen. Qua opzet gelijk
aan de warmtewisselaar van de meeste houtvergassers. Doordat je gebruik maakt van ronde buizen
waardoor aan de binnenzijde de rookgassen stromen, kun je bij roetaanslag een ronde spiraalvormige schraapveer toepassen die je met een hendel aan de buitenzijde op en neer kan bewegen. Je wisselaar is dan gelijk weer schoon geschraapt. Bij een radiator of lamellenwisselaar is het lastig reinigen.
Verwijderd
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Bedankt Michel,

Een radiator wisselt inderdaad te weinig uit. Ik ga voor de pijpversie, zoals in oude stoomloc's gebruikt. Eenvoudig te vegen en alle gassen omhoog gericht.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd

Als je de pijpen van de wisselaar vierkant optromt aan de uiteinden,
dan hoef je geen kopschot met gaten te gebruiken om de pijpen aan te lassen.
Het vierkant optrompen van de buizen kun je met een lichte pers uitvoeren.
Je last de buisuiteinden gewoon aan elkaar. Zelf zou ik dit tig vloeien als je de mogelijkheid hiervoor hebt.

In oude gas gestookte boilers loopt in het centrum de rookgasafvoer naar boven met daarin een plaatstaal spiraal om de warmte overdracht dmv turbulentie beter te laten verlopen. Je schraapveren zou je zo in serie kunnen uitvoeren.

Eigenlijk is water een beperkt medium voor uw stoomloc economizer.
Verwijderd
Herbert

Bericht door Herbert »

klaas-albert schreef:(gaat om en 10 kw kacheltje en een wc radiatortje)
klaas-albert schreef:eigenlijk geen idee

ik heb die kachel simpel weg nog niet,
water hoeft maar tot 40 graden verwarmd te worden
quote]
Zal wel weer aan mij liggen ,maar om wat voor kachel gaat het ?
en hoe groot is een WC radiatortje?Ik bedoel tien kilowatjes kan je behoorlijk wat mee verwarmen tenzij de wc groter is dan de huiskamer.
Oftewel ,makeupyourmindtime.
;ijn ,emimg is dat als het gaat om een 10kw kacheltje en je hebt eigenlijk geen idee ,niet aan beginnen.Niet zelf gaan zitten prutsen als je geen idee hebt.
Plaats reactie