afstand buffer kachel
Moderator: Moderators
-
valckie
afstand buffer kachel
Beste energiefanaten,
Met veel interesse volg ik al een tijd jullie verhalen, nu ik zelf aan het verbouwen ben en moet nadenken over de energievoorziening zit ik met een vraag.
In eerste instantie zal een HR-ketel mijn voetjeswarm houden (kleine investering) , maar ik wil al voorzieningen voor alternatieve verwarmingsmethoden al klaarleggen, zeker de buizen onder de vloer.
Het is de bedoeling later een buffer te plaatsen in huis die kan verwarmd worden dmv een biomassa-brander die in een schuur zal staan op +/-25m van mn woning. De buffer zou ik binnen zetten, zo is het warmteverlies geen echt verlies. De afstand van de schuur naar binnen zal wel voor aanzienlijk wat verlies zorgen , daarom zat ik te denken of het misschien interessant zou zijn om in de schuur een 2e vat te zetten en na het stoken alles zo snel mogelijk over te pompen naar binnen om het verlies te beperken?
Hoever staat jullie buffer van de brander?
Kan de verbinding kachel - buffer met alpex of gebruiken jullie galva? (ivm temp en druk)
Hoe zouden jullie het systeem opbouwen als de brander in een schuur staat?
bedankt voor jullie mening,
Valckie
Met veel interesse volg ik al een tijd jullie verhalen, nu ik zelf aan het verbouwen ben en moet nadenken over de energievoorziening zit ik met een vraag.
In eerste instantie zal een HR-ketel mijn voetjeswarm houden (kleine investering) , maar ik wil al voorzieningen voor alternatieve verwarmingsmethoden al klaarleggen, zeker de buizen onder de vloer.
Het is de bedoeling later een buffer te plaatsen in huis die kan verwarmd worden dmv een biomassa-brander die in een schuur zal staan op +/-25m van mn woning. De buffer zou ik binnen zetten, zo is het warmteverlies geen echt verlies. De afstand van de schuur naar binnen zal wel voor aanzienlijk wat verlies zorgen , daarom zat ik te denken of het misschien interessant zou zijn om in de schuur een 2e vat te zetten en na het stoken alles zo snel mogelijk over te pompen naar binnen om het verlies te beperken?
Hoever staat jullie buffer van de brander?
Kan de verbinding kachel - buffer met alpex of gebruiken jullie galva? (ivm temp en druk)
Hoe zouden jullie het systeem opbouwen als de brander in een schuur staat?
bedankt voor jullie mening,
Valckie
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Re: afstand buffer kachel
Ik zou in jou geval beginnen met dat aan te pakken waar de meeste winst is te behalen en dat is de transportleiding van de schuur naar huis.
25 meter is goed te overbruggen met een uit 1 stuk bestaande leiding, bijvoorbeeld alupex. deze zou je per stuk in een p.v.c. buis kunnen centreren en heel behoorlijk kunnen isoleren met pur schuim. Laat je wel goed informeren af de door jou gekozen leiding temperatuurbestendig is tot minimaal 85 graden.
Snel overpompen moet je nooit doen, dit zorgt voor vermenging en helpt de gelaagdheid van de buffer om zeep. Je wilt zolang mogelijk een zo hoog mogelijke temperatuur houden in de buffer. Zie de daarvoor releavante topics (wiki)
Is die ruimte groot genoeg dan zou ik de in de schuur bij de ketel een kleine buffer (800 liter 0.i.d.) plaatsen om de ketel voldoende ruimte te geven en de warmte uit deze kleine tank heel rustig naar de grote buffer transporteren op een zo hoog mogelijke temperatuur, dit om een optimale gelaagdheid op te bouwen.
De ketel zelf pompt veel sneller, en geeft om die reden een onrustige opbouw van de buffer.
Jan
25 meter is goed te overbruggen met een uit 1 stuk bestaande leiding, bijvoorbeeld alupex. deze zou je per stuk in een p.v.c. buis kunnen centreren en heel behoorlijk kunnen isoleren met pur schuim. Laat je wel goed informeren af de door jou gekozen leiding temperatuurbestendig is tot minimaal 85 graden.
valckie schreef:daarom zat ik te denken of het misschien interessant zou zijn om in de schuur een 2e vat te zetten en na het stoken alles zo snel mogelijk over te pompen naar binnen om het verlies te beperken?
Snel overpompen moet je nooit doen, dit zorgt voor vermenging en helpt de gelaagdheid van de buffer om zeep. Je wilt zolang mogelijk een zo hoog mogelijke temperatuur houden in de buffer. Zie de daarvoor releavante topics (wiki)
Paar meter, staat er eigenlijk naast.valckie schreef:Hoever staat jullie buffer van de brander?
Gebruik beide, 1" gegalv. dikwandig staal rondom de ketel en de appendages en alupex naar de radiatoren in het woongedeelte.valckie schreef:Kan de verbinding kachel - buffer met alpex of gebruiken jullie galva? (ivm temp en druk)
Is ervan afhankelijk hoeveel ruimte je in huis hebt voor de plaatsing van een buffer.valckie schreef:Hoe zouden jullie het systeem opbouwen als de brander in een schuur staat?
Is die ruimte groot genoeg dan zou ik de in de schuur bij de ketel een kleine buffer (800 liter 0.i.d.) plaatsen om de ketel voldoende ruimte te geven en de warmte uit deze kleine tank heel rustig naar de grote buffer transporteren op een zo hoog mogelijke temperatuur, dit om een optimale gelaagdheid op te bouwen.
De ketel zelf pompt veel sneller, en geeft om die reden een onrustige opbouw van de buffer.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
-
valckie
ik heb nog eens zitten verderkijken en blijkbaar zal alpex wel lukken, mits de keuze van het juiste type. Op de website van bicon lees ik dat PEX bestand is tot 90°C tot pieken van 110°C.
Alu-laag stomp gelast is tot 10bar , overlappend gelast minder bestand tegen druk.
montage in PCV buis is idd goed idee met ringen om gecentreerd te kunnen monteren, PUR isolatie zou ook goed zijn om geen last te krijgen van condens. PUR aanbrengen in de lange buizen zal minder gemakkelijk zijn, om de halve meter gat boren om op te spuiten?
Is de gelaagdheid van de buffer ook even belangrijk bij verwarming op lage temp van max 40°? Dan heb je toch niet echt een hoge uitgaande temp nodig of is dit nadelig omdat je retourtemp naar de ketel hoger is?
Zou een buffer met tussenschotten helpen?
Valckie
Alu-laag stomp gelast is tot 10bar , overlappend gelast minder bestand tegen druk.
montage in PCV buis is idd goed idee met ringen om gecentreerd te kunnen monteren, PUR isolatie zou ook goed zijn om geen last te krijgen van condens. PUR aanbrengen in de lange buizen zal minder gemakkelijk zijn, om de halve meter gat boren om op te spuiten?
Is de gelaagdheid van de buffer ook even belangrijk bij verwarming op lage temp van max 40°? Dan heb je toch niet echt een hoge uitgaande temp nodig of is dit nadelig omdat je retourtemp naar de ketel hoger is?
Zou een buffer met tussenschotten helpen?
Valckie
- nck
- Wiki Koning
- Contacteer:
Bijvoorbeeld, en dan naderhand een segment van de buis er met behulp van pvc-lijm overheen plakken om het geheel waterdicht te maken.valckie schreef:om de halve meter gat boren om op te spuiten?
Ja, met die verstande dat juist een LTV (Lage Temperatuur Verwarming) de meest ideale manier van verwarmen is in combinatie met een buffer.valckie schreef:Is de gelaagdheid van de buffer ook even belangrijk bij verwarming op lage temp van max 40°?
Wanneer je een mixventiel toepast kun je op eenvoudige manier de te hoge aanvoertemperatuur uit de buffer verlagen tot de door jou gewenste waarde voor je LTV.
Juist de LTV zorgt voor een heel lage retourtemperatuur.
Een tweede voordeel van het gebruik van een mixventiel is ook dat het de afname en dus ook de stroming in de buffer reduceert, waardoor de gelaagdheid ook beter behouden blijft bij het ontladen.
Wanneer je de gelaagdheid redelijk in stand weet te houden creëer je een zo groot mogelijk temperatuurverschil in de buffer en haal je dus de maximale hoeveelheid energie eruit.
Wanneer je enkel LTV gebruikt is dit bij het ontladen niet zo van belang maar des te meer bij het beladen van de buffer.
Heb je daarentegen ook conventionele radiatoren , dan is juist die hoge buffertemperatuur gewenst.
In het geval dat je zowel radiatoren alsmede LTV hebt, kun je zelfs overwegen om de LTV (deels) in serie achter de gewone radiatoren te schakelen omdat de retourtemperatuur uit een radiator vaak al hoger is dan 40 graden.
Wel zou ik het mixventiel bij de buffer installeren om met een relatief lage temperatuur door de leidingen te gaan. dit beperkt de transportverliezen.
De maximale hoeveelheid energie die je voor verwarming beschikbaar hebt in een buffer is gelijk aan de boventemperatuur minus de ondertemperatuur x het aantal liters x 1.16/1000.
Voorbeeld: buffergrootte 2500 liter, boventemperatuur 80 graden retourtemperatuur 25 graden.
theoretische hoeveelheid eneregie die beschikbaar is voor verwarming, zonder rekening te houden met verliezen is 55 x 2500 x 1.16 / 1000 = 159,5 Kw
Nadelig is een groot woord, de ervaringen hier op het forum en ook mijn eigen is dat een ketel of kachel substantieel beter functioneert wanneer hij in 1 keer op vol vermogen z'n voorraad brandstof verbruikt. Van daaruit geredeneerd is het dus ook zinvol om een lage retour temperatuur aan te houden.valckie schreef:is dit nadelig omdat je retourtemp naar de ketel hoger is?
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
- Bufferboost
Valckie,
in aansluting op de opmerkingen van Jan (NCK) nog twee opmerkingen.
Wanneer je de buffer (overmatig) goed isoleert heb je nauwelijks (stilstand)verliezen. Ook mijn buffer staat direct naast de ketel opgesteld en tijdens de stuifsneeuw van afgelopen winter in onze schuur bleef de stuifsneeuw (n.b. bóvenop de buffer waar het het warmst zou moeten zijn) gewoon bevroren en droog op de isolatie liggen. Ik heb het dan wel over bijna een meter dikke glaswol en een buffertemperatuur van 80 graden C. Daarmee vervalt het argument dat je die warmte dan "in huis" zou hebben wanneer je de buffer binnen plaatst.
Mijn gevoel zegt dat je grotere verliezen krijgt als je je houtvergasser met zijn hoge temperaturen lange afstanden laat afleggen (wanneer je de buffer dus binnen plaatst of overpompt). OK, het opnemen van warmte vanuit je buffer ten behoeve van de CV-installatie gaat weliswaar met lagere temperaturen maar duurt ook langer in de tijd waardoor (áls er verliezen zijn) er ook weer een aanmerkelijk warmteverlies kan optreden. Maar daartegenover staat weer dat in de koude winter toch wel eenderde van de tijd de houtvergasser aan staat wat ook lang is. Moet je zelf voor je eigen situatie dus een beetje afwegen.
Als laatste: een grote, logge buffer is m.i. gemakkelijker en beter te isoleren dan lange leidingen waar je altijd met verliezen te maken hebt via apendages, muurbeugels etc. En dat is zo maar 15%.
Groet Hans
in aansluting op de opmerkingen van Jan (NCK) nog twee opmerkingen.
Wanneer je de buffer (overmatig) goed isoleert heb je nauwelijks (stilstand)verliezen. Ook mijn buffer staat direct naast de ketel opgesteld en tijdens de stuifsneeuw van afgelopen winter in onze schuur bleef de stuifsneeuw (n.b. bóvenop de buffer waar het het warmst zou moeten zijn) gewoon bevroren en droog op de isolatie liggen. Ik heb het dan wel over bijna een meter dikke glaswol en een buffertemperatuur van 80 graden C. Daarmee vervalt het argument dat je die warmte dan "in huis" zou hebben wanneer je de buffer binnen plaatst.
Mijn gevoel zegt dat je grotere verliezen krijgt als je je houtvergasser met zijn hoge temperaturen lange afstanden laat afleggen (wanneer je de buffer dus binnen plaatst of overpompt). OK, het opnemen van warmte vanuit je buffer ten behoeve van de CV-installatie gaat weliswaar met lagere temperaturen maar duurt ook langer in de tijd waardoor (áls er verliezen zijn) er ook weer een aanmerkelijk warmteverlies kan optreden. Maar daartegenover staat weer dat in de koude winter toch wel eenderde van de tijd de houtvergasser aan staat wat ook lang is. Moet je zelf voor je eigen situatie dus een beetje afwegen.
Als laatste: een grote, logge buffer is m.i. gemakkelijker en beter te isoleren dan lange leidingen waar je altijd met verliezen te maken hebt via apendages, muurbeugels etc. En dat is zo maar 15%.
Groet Hans
- Tim
Heren,
25m,dat gaat toch eigenlijk nergens over? Anders zouden de heren stadsverwarming zo allemachtig veel moeten hebben voor en kW warmte....
Tim
25m,dat gaat toch eigenlijk nergens over? Anders zouden de heren stadsverwarming zo allemachtig veel moeten hebben voor en kW warmte....
Tim
- Bufferboost
Yip Tim,
maar vergeet niet dat die jongens "iets" meer debiet ter beschikking hebben.
Groet Hans
maar vergeet niet dat die jongens "iets" meer debiet ter beschikking hebben.
Groet Hans
-
valckie
Wanneer je alles goed isoleert is er inderdaad geen probleem meer, ik probeer momenteel een beetje uit te zoeken wat de beste oplossing is.Bufferboost schreef:Wanneer je de buffer (overmatig) goed isoleert heb je nauwelijks (stilstand)verliezen
Zo weinig mogelijk warmteverlies, geen nodeloze kosten voor isolatie...
Ik zie ook wel voordelen in een grote buffer buiten in de schuur. Gemakkelijk isoleren (daar is toch plaats genoeg), geen schrik dat je op een dag thuis komt en er 3000liter water in uw badkamer staat. Bij vriestemperaturen zorgt het minime verlies ervoor dat je waterpomp (voor putwater) niet openvriest en dat je plantjes die je probeert te overwinteren niet vervriezen. Nu lever ik elke winter strijd tegen de vorstBufferboost schreef:een grote, logge buffer is m.i. gemakkelijker en beter te isoleren dan lange leidingen
Leidingen zouden ondergronds moeten komen: diep genoeg onder de grond en een beetje isoleren , dan komt 't wel ok.